e-36 burnout Skrevet Oktober 21, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2003 Lurer litt på hvilket turtall en egentlig bør ligge på mens en kjører (med tanke på motorens beste, og ikke at alle på veien skal flekkes til enhver tid)... Som f.eks: Si at du kjører/cruiser på en flat vei i ca 50km/h (jevn fart... ikke opp og ned hele tiden mellom 40-60, men jevnt på 50)... Bør en da ligge i 3. gir med ca 3000 omdreininger, eller i 4.gir med ca 2000 omdreininger... Situasjon 2: Du kjører nedover en lang bakke... Er det bedre å f.eks la bilen være i 4. gir og la den bremse på giren og holde jevn fart, eller er det bedre å sette den i fri, og la den trille fortere og fortere, og deretter drive å bremse ned til ønsket fart? Hvordan er det med bensinforbruk osv... Spør siden jeg har hørt så mye forskjellig... I begge situasjoner har jeg hørt mange personer som kunne sverget på at det ene var bedre enn det andre, men meningene spriker veldig! Bilen min er forresten en 318i, hvis det har noe med saken å gjøre. Siter Current Car: 318i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vikings Skrevet Oktober 21, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2003 Bilen liker seg vel best mellom 2500 og 4000 o/min. Annågende den bakken du snakker om, jeg ville bremsa på gira istedefor og bruke bremsen hele tiden (blir mye bremsestøv av det :( ) Siter 05 BMW E61 525IA Touring x 01 BMW E46 320d Sedan x 95 BMW E36 320i 24v M-tech x 92 BMW E36 320i 24v Coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evjen Skrevet Oktober 21, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2003 Originally posted by Bmw345 hvis ikke du PRESSER motoren på lave turtall, så ville jeg lagt turtallet så lavt som mulig. I nedoverbakker så ville jeg latt den bremse på giret. Hvis turtallet er over ca 1500rpm, så kobler fuelcutt'en inn. Da får motoren INGEN bensin. Så det må jo bli den mest økonomiske løsningen mener jeg. Helt enig, det mest økonomiske og best for motoren er å kjøre på så lavt turtall som mulig uten at du presser den. Når det gjelder nedoverbakken din er jeg også helt enig med Bmw345, la den bremse på gira, de fleste, om ikke alle nye motorer har dette systemet. Sparer bremser og du unngår at bremsene blir varme. Siter - 1994 BMW 525iXA Touring - 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES- x 1994 BMW 525i E34 x 1989 BMW 316i Coupê x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eivind windspoll Skrevet Oktober 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2003 Originally posted by Evjen Helt enig, det mest økonomiske og best for motoren er å kjøre på så lavt turtall som mulig uten at du presser den. Når det gjelder nedoverbakken din er jeg også helt enig med Bmw345, la den bremse på gira, de fleste, om ikke alle nye motorer har dette systemet. Sparer bremser og du unngår at bremsene blir varme. Snakker du av erfaring evjen? Siter The Boss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ELLINGSEN Skrevet Oktober 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2003 det å ligge på så lave turtall som mulig er ikke alltid bra for motorene. Vet spesielt i BMW M modellene.. så står at det man skal unngå og kjøre på lave turtall.. F.eks bånn gas på 5gir ved 2000omdr er slit for motoren.. Man vil bruke mindre bensin ved å gire ned til 3-4gir og det er lettere for motorene. Jo lavere turtall og mer gass, jo tyngre er det for motoren. Blir jo daukjørt av slik kjøring også! Jeg ville giret ned. Jeg gjør det ved alle muligheter, er bedre for bremsene og det er ikke noe skadelig på motoren og bremse på den (på en forsvarlig måte).. Det spørs liksom på hvordan enden på bakken er . Slakker bakken ut og så fortsetter framover hadde jeg ikke byttet gir, men hvis jeg planlegger å stoppe i bånn av bakken bremser jeg så mye som mulig på gira..:) Siter Allroad 2.5TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evjen Skrevet Oktober 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2003 Originally posted by BMW-323 det å ligge på så lave turtall som mulig er ikke alltid bra for motorene. Vet spesielt i BMW M modellene.. så står at det man skal unngå og kjøre på lave turtall.. F.eks bånn gas på 5gir ved 2000omdr er slit for motoren.. Man vil bruke mindre bensin ved å gire ned til 3-4gir og det er lettere for motorene. Jo lavere turtall og mer gass, jo tyngre er det for motoren. Blir jo daukjørt av slik kjøring også! Selvfølgelig, men så lenge det ikke er noen "last" for motoren, si du kjører på en helt flat vei i 60 km/t så er det ikke noe problem å ligge i 5. giret. Siter - 1994 BMW 525iXA Touring - 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES- x 1994 BMW 525i E34 x 1989 BMW 316i Coupê x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ELLINGSEN Skrevet Oktober 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2003 jepp Siter Allroad 2.5TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
funkes Skrevet Oktober 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2003 Originally posted by Evjen Selvfølgelig, men så lenge det ikke er noen "last" for motoren, si du kjører på en helt flat vei i 60 km/t så er det ikke noe problem å ligge i 5. giret. Hvis du synes sot er kult (iallfall med mine utvekslinger) er det ikke noe problem. Siter . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ELLINGSEN Skrevet Oktober 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2003 hehe, dævkjøring :) Siter Allroad 2.5TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evjen Skrevet Oktober 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2003 Originally posted by funkes Hvis du synes sot er kult (iallfall med mine utvekslinger) er det ikke noe problem. Nei, men det er ålreit for lommeboka når du skal fylle bensin. Siter - 1994 BMW 525iXA Touring - 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES- x 1994 BMW 525i E34 x 1989 BMW 316i Coupê x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.