Gå til innhold

Dumpventil/resirk ventil, kan noe forklare meg dette litt? (1.8T)

Ranger emnet


c20let2k

Anbefalte innlegg

For det første er den korrekte betegnelsen avlastningsventil, og for det andre slipper begge typene ventil ut "trykkstøtet" som dannes i det man stenger eller delvis stenger gasspjeldet.

 

Forskjellen er at den resirkulerende avlastningsventilen ikke slipper lufta ut i friluft, men fører den tilbake til innsugningssystemet før turboen. På denne måten blir ikke motorstyringer som benytter luftmassemåler forvirret og gir for feit blanding. Ellers ville jo luftmassemåleren målt en viss masse med luft og beregnet motorens drivstoffmengde ut fra det, mens kun en del av denne oppmålte luften når motoren.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, de kan være oljetilsatt.

Det viktige er at man er forsiktig når man renser dem, og ikke overdriver med olja, og lar det lufttørke skikkelig før man monterer dem på igjen....

kjøper men f.eks. K&N som er færdigoljet, er ikke dette noe problem. problemene oppstår når man slurver selv i ettertid med rens osv.

har hatt kn lenge nå=)

 

Man får mer enn nok lyd av åpent filter også, mange får svakere lyd av sterkere resirk, de er ikke så slappe i fisken som org. ventilen=)

Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, de kan vært oljetilsatt.

Det viktige er at man er forsiktig når man renser dem, og ikke overdriver med olja, og lar det lufttørke skikkelig før man monterer dem på igjen....

kjøper men f.eks. K&N som er færdigoljet, er ikke dette noe problem. problemene oppstår når man slurver selv i ettertid med rens osv.

har hatt kn lenge nå=)

 

Man får mer enn nok lyd av åpent filter også, mange får svakere lyd av sterkere resirk, de er ikke så slappe i fisken som org. ventilen=)

 

Du tar nok litt feil, kjøper du filter som er tilsatt olje driver du sjansespill uansett. LMM er så svak at den tåler så og si ingenting.

 

Ps: Jeg har også hatt kn filter og da gikk lmm etter 2 uker;)

 

Orginal avlastningsventil og åpent filter vil gi lyd ja. Men mindre lyd jo mindre trykk du kjører på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg fullstendig klar over at det ikke er samme motor :)

Mente bare at jeg tror ikke denne filterolja er så spesielt nødvendig, og det samme mener mine kollegaer på jobb.

Bare man regelmessig renser luftfilteret så bør det holde i massevis.

 

Skal handle meg K&N Filterkit tenkte jeg, samt bygge meg ny eksos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg fullstendig klar over at det ikke er samme motor :)

Mente bare at jeg tror ikke denne filterolja er så spesielt nødvendig, og det samme mener mine kollegaer på jobb.

Bare man regelmessig renser luftfilteret så bør det holde i massevis.

 

Skal handle meg K&N Filterkit tenkte jeg, samt bygge meg ny eksos :)

 

Å fjerne en så viktig bestanddel som olje fra et luftfilter som er konstruert for å fungere sammen med olje er ikke spesielt smart. Slike filter har ikke særlig god rengjøringsgrad uten olje. Tror ikke de er bedre enn papirfilter selv med olje, så da kan man jo tenke seg at det blir enda dårligere uten. Tror heller ikke lmm'en tar skade av det.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår