AndreasK Skrevet September 20, 2007 Rapporter Share Skrevet September 20, 2007 Hei. Vet det fins tråder om understellsbehandling, men disse er ikke så veldig informativ. 1. Hvilken type understellbehandling bør man bruke, hvilken funker best og hvilken varer lengst? 2. Bør man pensle eller bruke trykkluft når man har på? 3. Hvis det er overflate rust noen steder under bilen. Er det da nok å fjerne mesteparten av rusten, hive på Brunox e.l. eller bør man ha på noe over før man hiver på understellsmasse. 4. Hvor "varmt" bør det være når man har på understellmassen? Kanksje litt snåle spørsmål, men tusen takk for svar :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Arne Skrevet September 20, 2007 Rapporter Share Skrevet September 20, 2007 1.Bruker den som heter Tectyl ett eller annet (sort boks med rød skrift) 2.Trykkluft er enklest. 3.Sandblås å grunne. 4. Rom temp. Ingen fasit,bare sånn jeg gjør det å det holder på de bilene jeg har gjort det på. Siter Roser er røde, fioler er blå, jeg har splittet personlighet,det har jeg å! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet September 20, 2007 Rapporter Share Skrevet September 20, 2007 Vet ikke om det er beste måten, men jeg har bare pusset vekk rusten med stålbørst, og penslet på. Bruker whitesprit til å tynne ut tectylen så den er lett å "male" med. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pålær`n Skrevet September 20, 2007 Rapporter Share Skrevet September 20, 2007 Det bør være en tett lakk før understellmassen:) Siter Gatebil.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet September 20, 2007 Rapporter Share Skrevet September 20, 2007 Er vel bare ett problem om det kommer fukt mellom understellsmassen og karosseriet. Ellers så motvirker vel understelsmassen rust, så jeg ser ingen grunn til å lakkere eller grunne under den. Fant forøvrig denne artikkelen: http://wolfsburgii.com/undercoat.htm Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreasK Skrevet September 22, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 22, 2007 Takker for svar :) Prøvde litt idag men ga opp da været var så dårlig at avfettinga bare blåste vekk :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
245 gl Skrevet September 22, 2007 Rapporter Share Skrevet September 22, 2007 Er vel bare ett problem om det kommer fukt mellom understellsmassen og karosseriet. Ellers så motvirker vel understelsmassen rust, så jeg ser ingen grunn til å lakkere eller grunne under den. Fant forøvrig denne artikkelen:http://wolfsburgii.com/undercoat.htm Jeg har prøvd å tectylere uten å bruke lakk eller grunning under,og det funker dårlig...rusta kommer tilbake etter en måned eller to...så ta deg bedre tid,bruk grunning/lakk før tectylen så holder det mye lengre:) Siter http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=129803&page=1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R33 Skrevet September 23, 2007 Rapporter Share Skrevet September 23, 2007 Tectyl er en gummibasert og tjukk maling man legger under bilen for primært å forhindre rust. Den er tjukk og gummibasert for å kunne ta imot steinsprut og annet dritt som måtte komme, om den hadde vært finere å se på kunne du tatt hele bilen med det:D Slik er mine 10 steg: 1: Bruk en sterk avfetting (sonax er å anbefale) 2: sandblås så mye som mulig der det er rust slik at du bli kvitt alt, pass på å ikke ta på noe av det som er sandblåst og bruk masse aceton for å vaske der du har sandblåst. Ikke rør bremserør eller plastdeler. 3: bruk en god grunning og ta gjerne 2 - 4 lag med denne. (Viktig å huske på å vaske godt og å bruke lakk fra samme leverandør. biltema og malerstua har grei lakk på boks som gjør nytten sin.) 4: puss med et fint smergelpapir, pass på å pusse alt du har grunnet men ikke puss for mye. altså bare lag fine riper i grunningen, dette for at lakken skal sitte bedre. 5: bruk godt med lakk. husk fra samme leverandør! legg gjerne på 2-4 lag her også. la lakken tørke, legg på nytt lag osv. 6: Puss forsiktig over med smergel. 7: legg først på et lag med tynn tectyl. 8: legg på et lag med tykk tectyl. 9: påse at du har fått tectyl overalt, i alle kriker og kroker. Det finnes masse munnstykker og diverse slik at du kommer til overalt med tectylen, og det er bedre å bruke 20 liter for mye enn en deciliter for lite! 10: Besku ditt praktfulle arbeid og forvent deg å gjøre den samme jobben om 5 år:) Siter Rule 34! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet September 25, 2007 Rapporter Share Skrevet September 25, 2007 I stand corrected. Må legge til at jeg ikke har hatt problemer med min jalla-tectylering i to år nå. Men men... Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.