Gå til innhold

Turbokonvertering på verksted

Ranger emnet


Dammed

Anbefalte innlegg

det jeg mente at det koster 27.000kr å fikse motor problemet mitt.

 

Og hvis jeg legger til |0.000kr (eller mer) så kan jeg heller få trubo konvertert bilen.

 

Det jeg mener er at istedenfor å bytte til orginale deler inni motoren, så ville det være bedre å få bedre deler som tåler høyere påkjenning som vil komme fra turboen.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit det med rådebanken:(

 

Når det kommer til Turbokit koster dette ca 30 000 til Celica T23 og dette er uten interne deler som lav komp stempel osv.

Det er bare deler som

-Turbo

-manifold

-datasprut

-rør

-intercooler

+ div andre ting

 

jobben kommer i tillegg til de 30 000 selve kitet koster.

 

Steg1 turbokit fra c2power gir ca 220-240hk på hjula og man trenger ikke bytte noe interne deler i motor.

 

Steg 2 koster enda mer og det inneholder forsterkede lav komp stempler og gir ca 280hk++ på hjula

 

og så kommer jobben med å monterne dette i tilegg. Må ut med motoren når man bytter råder så kan jo spare litt på å få montert turbokit siden det blir lettere å komme til å få monternt ny eksosmanifold så er ikke snakk om mange kronene spart.

 

synes 27 000 var alt for dyrt for den jobben, bør være mulig å få gjort for ca 10-15 000.

 

hadde selv det oljeproblemet du hadde på bilen, men fikk byttet shortblokken på min for noen måneder siden så nå bruker den ca 0.5l på 15 000 km ved aktiv kjøring.

 

Er anbefalt å sjekke oljen hver andre gang man fyller bensin, oljen er sinnsykt viktig å sjekke ganske ofte! men man lærer så lenge man lever på godt og vondt.

 

Er dårlig av Toyota å ikke sende ut skriv til de som eier celica fra 99-02, men er desverre bileiers ansvar å sjekke at det til enhver tid er nok olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. angående kunnskapene, så kunne jeg sikkert byttet ut innmaten og slikt med god nok tid. Men siden jeg jobber hele tiden så har jeg ikke tid til det.

 

2. Gjør jeg det selv så har jeg null garanti på det, regner med at når et verksted gjør det så får man minst 1-3 år garanti på jobben og delene.

 

Så litt på c2power, så kult ut det der! Men syns det var litt lite hester... Tenkte noe rundt 400 hk... Hvis jeg skal ha turbo så skal det være skikkelig turbo. :P

 

Men det jeg virkelig trenger er navn på "tuning"-verksteder som utfører GODKJENT (biltrangsynt-godkjent) turbo konvertering i østfold og som har erfaring med det fra før. :)

 

Og hvis noen vet om flere slike turbo kit som c2power så ville det vært flott om dere legger inn en link her. ;)

 

Takk for hjelpa til dere som gidder. ;)

 

P.s. (kom nå hjem fra jobben, dobbel skift er morro...)

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 4 sylindret 1.8l motor det er snakk om, så hvor mye hk du får ut av den innen rimelighetens grenser er begrensende.

såklart fult mulig å få 400hk, flere som har over 500-600hk på disse motorne men det koster! Men hva skal du med det? skal du kjøre dragrace?

Husk at Celica T-sport har 192hk og er en veldig rask bil på bane. kan ikke sammenlignde hester, vekt på bilen har veldig mye å si.

 

husk også at jeg snakker om hester på hjula, har man 240hk på hjula er det fort 280hk på motor pga driverks tap.

Dette er en bil med egenvekt på 1080kg så med 240 hjulhester kjører du fra det meste.

Husk også at dette er en FWD bil og at du kommer til å gå alle veier med for mye hk.

Skal du ha turbo må du ha nesten ha LSD (limitied slip differensial) hvis du ikke skal bli verdensmester i burning under aks.

skal du ha 400hk er en sterkere girkasse også en god ide og det koster!

men vet om folk på newcelica.org forumet som kjører 600hk på orginal kassa.

 

skal du ha 400hk på bilen som ett verksted skal gjøre for deg + godkjent koster dette mye mer enn bilen din. da kan du heller kjøpe deg en Toyota Supra med 400hk som blir billigere enn dette.

 

her er foresten video av en T-sport uten turbo, men er NA trimmet litt og det går bra. (fart vises i miles)

 

Skal du ha en bil som går bedre å siden motoren din er kaputt, sett inn en T-sport motor:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet fram til at jeg kommer til å få motoren forsterka slik at det tåler stage 2 kittet til c2power, det jeg ikke la merke til i går var at kittet demmes produserte 280 hk på 0,3 bar, skrur man trykket opp så har man mer enn nok hk. ;)

 

Men skal sjekke med diverse verksteder om hvor mye stempler, råder og dyser koster. Og om det er mulig å kjøre med turbo-klar motor uten turbo. Hvis dere skjønner hva jeg mener. :)

 

Og etter videre tenking Dennis så fant jeg ut at 400 hk er for mye! En M5 til sammenligning har 400 hk, men den veier 1795kg... Dvs 0,22 hk per kg... En celica t23 trenger kun 250 hk for å kjøre fortere enn en M5. (0,23hk per kg)

 

Så jeg tror 300hk holder lenge. :) Og det gir sikkert et stage 2 kit på 0,5 bar. :)

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva i fanen er en råde? er det en fornorsking av ROD som betyr stag eller pinne ellerno`? jeg spør oppriktig-dette er ikke mitt fag og jeg skjønner ikke dette enda.

 

men det jeg lurer mest på er hvorfor ikke heller bare selge en bil med for liten motor og bruke de pengene sammen med konverteringspengene og kjøpe seg en bil som HAR stor nok motor?

 

jeg har en symotor i min dePrimera, men jeg kjøper heller ny bil enn å bruke så mye tid og penger på den lille greia? er det hobbyfaktoren? at det er gøy å leke med disse bilene?

jeg lurer.

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

råder er den stanga i mellom stempelet og veiva. Var i alle fall det jeg trodde det het. Jeg har nok glemt noen av de teknisk utrykkene.

 

Det er flere grunner til at jeg har lyst på turbo i min bil.

 

1. Jeg har lyst på noe de fleste ikke har, altså noe unikt.

 

2. Faktisk så er det billigere å lage en turbo bil av min celica enn å kjøpe en annen bil som har 300+hk og som er en 2000 mod.

 

f.eks. M3 2000 koster 500.000kr. Min bil koster rundt 200.000 kr. Legger jeg til 100.000kr så har jeg en turbo bil.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke det han skriver heller da men... med 100 000,- så har du en turbomotor, jepp. men du sier du vil ha det godkjent hos biltilsynet. dersom du overhodet skal ha det godkjent i en 2000 modell må du ut med rundt 40 000 kr ekstra i avgifter. dersom du skal ha 300hk da.. eller vente tre år til så kan du gjøre det gratis. men husk at for å få det godkjent må du sannsynligvis oppgradere bremser også. kronene kommer til å rulle, men knalltøfft om dette gjennomføres!

(-) 98 Citroën Xsara VTS

(x) 01 Citroën Saxo VTS

(x) 89 Mitsubishi Colt 1,5 glxi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med at jeg nevnte m3 var bare for å dra fram en bil som har 300hk og for å vise til at biler med orginalt 300hk koster mye mer enn dem med 150 hk. ;)

 

Bremser må oppgraderes selvsagt og papirer for at girkassa og driverket tåler så mye hester må bli dratt ut av ræva på Toyota-Norge... Men er man sta nok så klarer man det meste. ;)

 

Men tar det litt med ro mtp turboen, for penger vokser ikke på trær. Men forhåpentligvis så vil det være en turbo t23 i østfold rundt mai tider. :) Altså en stund til. Har mange planer. :)

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår