Gå til innhold

Tur til Nürburgring :)

Ranger emnet


2fast4u86

Anbefalte innlegg

Heisann alle bilinteresserte!

 

Jeg og noen venner tenkte oss en tur til Nürburgring, og har derfor noen spørsmål relatert til dette, som jeg håper noen her på forumet kan være behjelpelige med.

 

Ettersom vi i utgangspunktet ikke skal kjøre våre egne biler ned, så vil nok det mest aktuelle bli å leie en bil på Nürburgring. Er dette mulig? Altså, er det mulig å leie en bil for noen runder på den banen der nede?

 

Noen som har noen erfaringer med Nürburgring generelt?

Håper på mange positive tilbakemeldinger.

 

Takk på forhånd. :hellothere:

Die Audi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

En tur dit anbefales så absolutt. Jeg og en kammerat var der forrige uke, en tur som ikke ble helt som planlagt. Vi kom oss ned til Osnabrück før bilen vi kjørte brøyt sammen. Det ble til slutt til at AutoLink hentet bilen og fraktet den hjem. Vi fortsatte ferien i en leid Seat Leon. Så da kom vi oss ned til banen. Siden banen er en bomring så kjørte vi og mange andre med leiebiler fra helt vanlig utleiefirmaer. Ikke verdens beste bil denne Seaten, men morro å kjøre der uansett.

Finnes også et par firmaer som leier ut racerigga biler. Har sett både BMW og Alfa. Husker ikke navn på disse stadene men søk litt så finner du sikkert noe.

 

Banen er helt topp så det er ikke noe å lure på, er bare å ta turen! :D

 

Hilsen Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat hatt en drømmehelg på Nürburgring og det er absolutt å anbefale. En gjeng fra jobben min var med Olrud Mobil 1 Racing ned på 4 timers løp.

 

Det er flere muligheter for å få seg noen runder på Ringen. Bla.a kan man leie denne Alfa'n:

 

IMG_1404.jpg

 

Prisene er veldig variable, da man kan velge mellom to motoralternativer, racingdekk, flere sjåfører, osv.osv.

Jeg regna litt på det når jeg var der nede, og med 6000,-kr får du bil, som to kan dele, og dagspass på banen.

 

Eventuelt er det flere biler man kan leie plass i passasjersetet:

 

IMG_1408.jpg

IMG_1684.jpg

IMG_1734.jpg

 

Tar du BMW'n kan du være så heldig at selveste Sabine Schmitz sitter bak rattet. (Det var hun som kjørte rundetid på under 10min med Ford Transit.)

 

Prisene her er også litt variable, men med Dodge Viper GTS koster det ca 2000,- kr pr/runde

 

Jeg hadde ikke egen bil der, så jeg fikk ca 5-6 runder med Porsch'a til sjefen og 2 runder med Zakspeed sin GTS.

 

HELT RÅTT......

 

 

For å få full uttelling av rundene kan det lønne seg å kjøre i ukedagene. I helga er det ganske stappa, og man får ofte se gulflagget. Motorsykler ligger strødd langs banen, og hvis det regner ligger de enda tettere.

 

Da jeg var der og kjørte på Søndagen var det 2 motorsyklister som døde på banen. Da kjørte de inn med 2 sykebiler og 1 bilfrakter og henta folka og syklene, før de kosta litt på banen. Banen åpnet igjen etter 15 min.

 

Hvis du skal leie bil eller kjøre egen, så er det veldig viktig for økonomien at du ikke kjører ut. Regninga på nye autovern og frakt ut av banen kan fort bli oppimot 50 lapper. Den får du...

(De bytter ut autovernet som er ødelagt på kvelden.)

 

Noe mer du lurer på så bare si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertlig takk for gode svar!

 

Jarbra: Vi kommer mest sannsynlig til å være der mellom 4.,5. eller 6. oktober en gang.

 

Jeg har blitt opplyst om at man blir bannet fra alle bilutleiefirmaer i hele verden, hvis man kjører med leiebil på bane. Stemmer dette? For vi skal leie en BMW 320d, men jeg vet ikke helt om dette er en bil som vil være aktuell å benytte for første gang på en såpass krevende bane.

 

KennethA: Husker du hvilket firma som tilbyr utleie av den Alfa Romeoen? Kjørte du den selv? Hva inkluderer de 6000 kr? Finnes det evt noe billigere alternativ? Må det forhåndsbestilles lenge på forhånd?

 

Tusen hjertlig takk på forhånd folkens!

Die Audi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at mange bilutleiefirmaer ikke blir spesielt fornøyde hvis du kjører leiebil på ringen, og flere av dem betaler folk "finnerlønn" for å tipse dem om leiebiler de oppdager der nede. Det kan resultere i svartelisting, og minimum bot for "ekstraordinær slitasje på dekk og bremser", som Hertz kaller det. De har belastet opptil 2000 engelske pund - dvs over 20.000 kroner - etter å ha oppdaget at leiebiler har blitt brukt på ringen.

 

Et par firmaer som leier ut "Ringtoys":

 

http://www.ringhaus.com leier ut Sylva Striker (Caterham-lookalike), BMW 325 (E30), Golf TDI og en Polo 1.3, alle bilene er rigga for ringen med bur++

 

http://www.rent-racecar.de leier ut for det meste 3-serie BMW, pluss 350Z bl.a.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt opplyst om at man blir bannet fra alle bilutleiefirmaer i hele verden, hvis man kjører med leiebil på bane. Stemmer dette? For vi skal leie en BMW 320d, men jeg vet ikke helt om dette er en bil som vil være aktuell å benytte for første gang på en såpass krevende bane.

 

Kan desverre ikke svare deg på det gitt. Men jeg har hørt at ringen regnes som offentlig bomveg, da kan jeg ikke skjønne hvordan de kan nekte. Visst du står å se litt der nede vil du se mange leiebiler som tar en runde, mulig de bare tar en sjans sånn som oss. Går jo som kjent turistbusser utpå der også.

En 320d er en topp bil å kjøre der. Som du sier selv er banen såpass krevende at du ikke har behov for noen rå banebil på mange, mange runder. For et par år siden brukte vi en Mercedes 220cdi der, den var veldig morsom. Denne gangen skulle vi egentlig ha kjørt en ribba e28 M535i men sånn ble det altså ikke :(

 

EDIT: Der var du raskere enn meg espsko. Det stemmer mest sannsynelig det du sier her. Da er det altså best å unngå vanlig leiebil.

 

Hilsen Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er noen som heter rent-a-racecar der nede som leier ut biler med pris pr. runde. du kan jo google det og se hva du finner. ligger ved ring-racing 5 min og kjøre fra banen. jeg og överladderen leide bil etter motorras der nede og så at det stod i kontrakten at det ikke er lov og kjøre med leiebilen på bomvei. og den eneste bomveien i tyskland er ringen.

 

husk og sjekke kalenderen på ringens offisielle hjemmeside så dere er sikre på at ikke banen er stengt for turistkjøring når dere er der....

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er noen som heter rent-a-racecar der nede som leier ut biler med pris pr. runde. du kan jo google det og se hva du finner. ligger ved ring-racing 5 min og kjøre fra banen. jeg og överladderen leide bil etter motorras der nede og så at det stod i kontrakten at det ikke er lov og kjøre med leiebilen på bomvei. og den eneste bomveien i tyskland er ringen.

 

husk og sjekke kalenderen på ringens offisielle hjemmeside så dere er sikre på at ikke banen er stengt for turistkjøring når dere er der....

 

Samme siden som jeg la ut link til lenger opp - http://www.rent-racecar.de. :)

 

Bilde hentet fra den fantastisk bra siden http://www.nurburgring.org.uk, som forteller deg alt du trenger å vite om Nürburgring og planlegging av tur:

 

car-hire.jpg

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nürburgring kan virkelig anbefales. Gled dere :)

 

Jeg hadde min første tur i april/mai, og skal definitivt tilbake igjen. Vi var en gjeng på 8 som reiste. 2 av oss kjørte min M3 ned, mens de andre 6 tok fly og leide to race-rigga 3-serier fra http://www.rent-racecar.de. En 325 coupe og en 318is compact. 325'en ble mest bruk, da is'en ble litt dau. Vi hadde klippekort med 25 klipp som vi fordelte over 3 dager. Vi konkluderte med at 325 fungerte utmerket i 1-2 dager, men etter det savnet vi noe drag på sletter og spesielt i motbakkene. Men for en dag eller to, og uten tidligere erfaring fra "ringen", vil en 325 gi deg "mer for pengene" enn å feks leie en M3 til 2-3 ganger prisen... Vær oppmerksom på at disse leiebilen som oftest er uten baksete, slik at alternativ transport må leies for å komme seg til/fra bane og utleiefirma.

 

Som dere sikkert kjenner til er runden noe i overkant av 2 mil (20,8 km?), og det tar noen runder før du har en liten anelse om hvordan du skal angripe noen av svingene. Ryktene sier at man aldri blir utlært. Jeg trodde ikke det var mulig å lage så mange forskjellige sving-kombinasjoner. Men jeg ble vel mest overrasket over hvor kuppert og bratt det var enkelte steder. Min "læring" var et par rolige runder for å bli bittelittegranne kjent, for deretter å følge sporvalget (om enn ikke tempoet) til andre jeg kunne se hadde lang erfaring. Dette ga utrolig bra læring. Kan du få med deg en passasjer som har noe erfaring og kjenner banen, er det en stor fordel.

 

Vi var i kontakt med mange av de som kjørte, og bodde på et lite pensjonat hvor "mannen i huset" kjørte aktivt konkurranse med M3 og 911. Jeg ble positivt overrasket over den generelle holdnignen og respekten for banen. Jevnt over var rundetider uaktuelt å diskutere. Hver gang du kommer i mål er en seier. Det handler om DEG, bilen og sporvalg. Respekten for kjøringen blir også forsterket hver gang banen blir stengt, og det bringes inn et vrak. I løpet av våre tre dager på banen ble det TOTALvraket en 911, to e36 M3, en fem-seks andre biler, samt noen sykler. Jeg vil anta at 95% av de som smeller på ringen tenker "Nå skal jeg slå rundtiden min" eller "Nå skal jeg kjøre forbi han som kom forbi meg". Da mister du fokus, og bommer på sporvalget. Ryker du ut, så smeller det. Avkjøringssoner er nesten fremmeord.

 

Men lar du pannehorna ligge hjemme, og kjører med respekt for banen, har fokus på linjer og sporvalg, og dropper kamikaze-kjøringen, så vil du få en fantastisk opplevelse som du aldri glemmer. Jeg har enda ikke møtt noen som har vært på ringen, og som ikke skal tilbake dit :) Skal dere ha tur med ringtaxi, så kjør noen runder selv først slik at dere enda bedre skjønner hvor vanvittig fort de kjører...

 

Hvis du har bil som egner seg for kjøring på ringen (og autobahn) så vil jeg anbefale deg å forsøke å kjøre ned. Det er noe helt spesielt å kjøre sin egen bil der. Turen tar ca. 10 timer fra Hirtsals.

 

Ha en fantastisk tur! Skulle ønske det var meg...

"Du kan tro at du kan, og du kan tro at du ikke kan.

I begge tilfeller har du rett."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertlig takk for langt og utfyllende svar. Det vil nok mest sannsynlig bli til at vi leier bil fra det nettstedet, som du henviser til. Ettersom vi skal leie en 320D fra et bilutleiefirma, så er jeg ikke helt sikker på om vi skal kjøre denne på banen. Hva mener dere? Er risikoen så stor for å kjøre ut?

 

Hvor mye lå prisen på for å få leie 325'en for en hel dag? Lønner det seg å kjøpe flereklipps-kort? Vi kommer nok mest sannsynlig til å tilbringe en hel dag på Nurburgring. Mest sannsynlig overnatte også. Hva het det pensjonatet dere sov over på? Hørtes bra ut :) Noen som har noen andre forslag til slike overnattingssteder rundt om på banen?

 

Tusen takk for all hjelp!

Die Audi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er risikoen så stor for å kjøre ut?

Nei egentlig ikke. Du kan ha mye morro med en 320d, hvis du bare klarer å la være å presse det helt til grensen. Problemet er vel engentlig at hvis du først ryker ut, så smeller det. Banen ble bygget på 1920-tallet, med noen senere modifikasjoner. Store deler av banen er det bare 5-10 meter med plen før du står i fenderen eller fjellet. Avkjøringssoner og sandfeller er nesten ikke-eksisterende. Personlig hadde jeg ikke vært redd for å dra 320d'en noen rolige runder, men jeg ville lest litt ekstra på vilkårene fra utleiefirmaet.

 

Hvor mye lå prisen på for å få leie 325'en for en hel dag?

Husker ikke eksakt prisen, men gjeldene priser finnes HER. Som du ser ligger en e36 325i på 465 euro for en dag, dvs. ca. 3.500-4000. Dette inkluderer 250km som tilsvarer 12 runder. Ikke så galt hvis du ser det opp mot 2000-kilometer spart på egen bil til transport, pluss slitasje ved banekjøring. Går du over 250 km er det en sats pr. km, men når vi leverte var det veldig runde i kantene på det.

 

Men vær oppmerksom på at de fleste som leier ut har aldersgrense på 25 år. Hvis det er et problem, ville jeg tatt noen telefoner på forhånd. De fleste som driver med utleie i området takler en eller annen form for engelsk.

Lønner det seg å kjøpe flereklipps-kort? Vi kommer nok mest sannsynlig til å tilbringe en hel dag på Nurburgring.

Ja, det lønner seg. Akkurat som på bussen. Prisen pr. tur blir lavere. Og så slipper du å løpe i billettluka hver gang for å stå i kø. Har du klipp igjen, så mener jeg å huske at det gjelder i ett år. Så da har du kanskje en unskyldning for å reise igjen :) Priser og åpningstider på banen (mye stengt for løp/trening) finner du på http://www.nuerburgring.de/

Mest sannsynlig overnatte også. Hva het det pensjonatet dere sov over på? Hørtes bra ut :) Noen som har noen andre forslag til slike overnattingssteder rundt om på banen?

 

Tusen takk for all hjelp!

Nürburg er temmelig på landet, for å si det sånn. I tillegg til hotellet på F1-anlegget, finnes det som ellers i Tyskland et utall små og store hotell/pensjonater med 2-20 rom, hvor de som eier/driver også bor i samme "huset". Både i Nürbrug og i landsbyene rundt (hvis 14 hus i en klynge er landsby?). Vi bodde på Haus Marvin. Det var ikke meg som ordnet booking/oppgjør, så jeg husker ikke prisen. Bare at det ikke var spesielt dyrt, og kun 2 minutter fra banen. Hun som driver det snakker engelsk, så ta en telefon. Hyggelig dame. Mannen (som du ser på bildet på nettsiden), har (hadde?) en 911 (80-tallet?) som han tok oss med rundt banen med for 80 euro. Vel anvendte penger :)

 

Ligger link til mange overnattingssteder på siden til 75experience (Alfa-utleie).

 

Alt jeg skriver ser selvsagt meget subjektivt basert på min ene tur, så andre har sikkert andre meninger/tips...

"Du kan tro at du kan, og du kan tro at du ikke kan.

I begge tilfeller har du rett."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vær oppmerksom på at de fleste som leier ut har aldersgrense på 25 år. Hvis det er et problem, ville jeg tatt noen telefoner på forhånd. De fleste som driver med utleie i området takler en eller annen form for engelsk.

 

Noen gode forslag til grunner jeg kan komme med for å få leie bil? Er nemlig kun 21....

Die Audi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår