Gå til innhold

mazda 1300 stv med vw g60 motor

Ranger emnet


ilaboy

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle skrive å legge ut noen bilder av et prosjekt jeg holderpå med.

 

prosjektet startet for noen år siden da jeg kjøpte meg en mazda 1300,samme uke så kondemnerte en kamerat corradoen sin,hvis jeg plukket ned bilen å fikk solgt delene som gikk an å selge, så skulle jeg få motoren.hvorfor ikke.kjiket litt i motor rommet på mazdaen,å fann ut med øyemål at dette ville passe sånn ca.brukte en dag på å ribbe ned corradoen,å da var det bare å begynne.motoren i mazdaen ble brutalt revve ut ,å tilpassning til ny motor var rett rundt hjørnet.

 

var litt usikker på hvordan girbox jeg skulle buke,da corradoen trekker på f hjul,mens mazdaen har trekk på b hjul.etter mye utregninger på clutch,å lengde på box,så ble det en getragbox fra bmw e30 325.

 

no var det bare å få girboxen til å passe på motor.

jeg fant fram den største vinkelsliperen vi hadde,å kuttet av clutchhuset fra corrado boxen,skrudde den faszt på motoren.så tok jeg bmw boxen å målte ut den lengden jeg trengte,å kappet clutchuset.satt bmw boxen på corrado clutchuset , å sveiset delene sammen.ble mye arbeid med å få tillpasse starter,å slavesylinder til clutchen,men det gikk.motoren ble senket ned i motorrommet,men det ble litt trangt med starteren,så jeg måtte fjærne litt av guølvet.sveiset stive motorfester ,å girboxoppheng.fikk tak i mellomaksel fra bmw 325,å kappet rett lengde på den,å laget en overgang til diffen,sånn at jeg fikk fesstet dette sammen.motoren kom litt for høyt i motorrommet, så jeg måtte fore ned traversen ca 10mm,men den er fortsatt for høy.

 

problemen begynnte å starte da kjøleannlegget skulle kobles opp,måtte bruke deler fra 3-4 forskjelige biler for å få det til å bli bra.

ble også en del problemer da rørene til g-ladern skulle monteres,så det ble noen dager med kapping å sveising.

da dagen kom for oppstart,så viste det seg at starteren ikke ville bite på start krannsen,så da mistet jeg motivasjonen heltå vurderte å kjøre shitn på høggern.

 

bilen ble stående urørt i ca 1 1/2 år før jeg giddet å gjøre nå på den.

 

plokket ut motoren,å fikk fikset starter problemet.

 

motoren startet å gikk fint,men da jeg skulle prøvekjøre, så ville ikke clutchen løse ut.FAAAAAAANS DRIIIT.da måtte jeg sette meg ned å tennke litt.når man bygger en slik bil, så blir det noen runder på høggern,å plukke deler,å så glemmer man fort hvilken del som kommer fra hvilken bil.

fant ut hva som var feilen med clutchen,så jeg fikk prøvekjørt bilen.var litt ruffsete ,men motivasjonen ble bedre.

monterte på mindre hjul på g-laderen,chip,justerbar benbsintrykkregulator,nye plugger,olje,oljefilter,bensinfilter,å luftfilter.gikk åver ledningsnettet,sånn at alle jordingskablene var på plass.prøverunde nr 2 ble mye bedre .ble et artig leketøy dette.har masse bilder å filmer,men vet ikke hvordan jeg legger de ut.

hvis det er noen som vil se bilder å filmklipp fra prosjektet,så må dere fortelle hvordan jeg skal legge det ut.

 

 

Her kommer bilder og video

 

http://s215.photobucket.com/albums/cc244/mazdag60/?action=view&current=01012006925.jpg

 

 

Dette er et lavbudsjetts prosjekt,så det kosmetiske kommer etter vært.noen mener sikkert at dette er å ødelegge bilen,men arti læll.

la dæ få d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håhå, som gammel Mazda 1300 og 1000-eier kan jeg nesten ikke vente. Videoene er det vel kansje enklest å legge på youtube - bare gå hit og registrer deg, så skal resten være plankekjøring.

 

Edit: Glemte å applaudere pågangsmotet. Fantastisk mye innsats, forstår jeg. Skulle ønske jeg hadde hatt vett og evner til å gjøre noe slikt med den siste 1000'en jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår