Gå til innhold

Carbonfiber??

Ranger emnet


_Ford

Anbefalte innlegg

Lettere og lettere.... litt vanskelig å forklare det der på en grei måte.

 

Ikke noe problem å legge opp vanlig håndoppleg å så hive en bag over, men da trenger du en bleeder og peelply/compoflx. Og så må du jobbe rimelig kjapt får å få ting på plass før ting begynner å herde..

Er ikke akkurat gratis og holde på med dette..

 

Støvsuger blir bare en vits... trenger ikke tenke på en gang. Har du en gammal stempelkompressor. Bygg den om. Bare å "vrenge" den. Slik at den suger i steden for å trykke.

Det har jeg gjort. Har ei vakuumpumpe som drar 1,2 m3 per min... Tømmer det meste ganske så kjapt da!

 

Så vist jeg legger carbon og epoxy på et panser så en bag over dette også evt en vakum pumpe av noe slag da vil det bli bedre enn om man bare legger det opp for hånd?

Har lyst til og prøve og lage et panser men er jo litt poeng at det skal bli letter en orginalt.Åssen skulle man fått til dette billigst mulig og best mulig?

Veit dette er dyrt men må bare prøve;)

 

Hmm skjønner ikke hva dette er jeg da bleeder og peelply/compoflx?

 

Takker for mye bra info og tips;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vist jeg legger carbon og epoxy på et panser så en bag over dette også evt en vakum pumpe av noe slag da vil det bli bedre enn om man bare legger det opp for hånd?

Har lyst til og prøve og lage et panser men er jo litt poeng at det skal bli letter en orginalt.Åssen skulle man fått til dette billigst mulig og best mulig?

Veit dette er dyrt men må bare prøve;)

 

Hmm skjønner ikke hva dette er jeg da bleeder og peelply/compoflx?

 

Takker for mye bra info og tips;)

 

 

He he... For å få det til så skal du ha jææææævelig god tolmodighet. TS Racing gikk for den løsningen på den Rosa A4... der gikk det med veeeeeldig mange timer for å få det bra. Og Delene ble tyngere enn ogrginalt. Så det var bare for looken. (IKKE JEG SOM GJORDE DEN JOBBEN!)

 

Jeg lager former på alt av deler. Sånn at de blir CF hele veien. Innfestgingen/ avstiving på baksiden er i CF.

 

Bleeder peelply/ compoflex er matriell som inngår i produkksjon av deler i vakkum/scrimp.

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he... For å få det til så skal du ha jææææævelig god tolmodighet. TS Racing gikk for den løsningen på den Rosa A4... der gikk det med veeeeeldig mange timer for å få det bra. Og Delene ble tyngere enn ogrginalt. Så det var bare for looken. (IKKE JEG SOM GJORDE DEN JOBBEN!)

 

Jeg lager former på alt av deler. Sånn at de blir CF hele veien. Innfestgingen/ avstiving på baksiden er i CF.

 

Bleeder peelply/ compoflex er matriell som inngår i produkksjon av deler i vakkum/scrimp.

 

 

Okay.så det er egentlig umulig og lage et lettere panser i carbon uten vakum da altså?

Vist man kun legger et lag med carbon og så epoxy blir dette stivt eller svakt?

Er vel mulig og stive opp med glassfiber etter et lag?

 

Har laget noen deler i glassfiber bla et panser og det ble jo mye lettere en orginalt og det ble både stivt og lett.

Så hvorfor skal det ikke gå an med carbon og få til et lettere panser er det fordi det blir for mye epoxy eller hva?

CarbonStria er jo mye lettere en glassfiber vel?

 

Ble litt mye spørsmål men synes det er litt intresangt og høre om dette jeg da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Hva er forskjellen på carbonen med og uten insatt epoxy?

Har det noen fordeler at den er satt inn med det?

Hvilken type carbon er den mest vanlige?Type,vekt,twill osv

 

 

Og hva står 1K 3K osv for, står noe om det der jeg har sett litt om dette.

 

-CF med epoxy, da snakker du om prepreg. Fiberen er ferdig innsatt med et epeoxysystem som herder med temp. Fra 70 grader og opptil ca 230 grader c. Man pakker bare fiberen rett i forma, på med en vakuumbeg og rett i ovnen. Så herder det ut.

- Enklere og jobbe med, vist du skal ha cf finish på produktene. Er veldig stabil og jobbe med.

 

-Man bruker som regel en 210 til 240 grams twill (2x2) på deler som skal ha en cf finish. Og en "industrikvalitet" for å bygge tykkelse/ styrke. Feks en DB 450 g. per m2.

 

-Når det er snakk om "K" på fiberen vil det si, bredden på den.

1k smal fiber 18k bred fiber. Den som er mest brukt på deler med cf er 2-4 k's fiber.

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-CF med epoxy, da snakker du om prepreg. Fiberen er ferdig innsatt med et epeoxysystem som herder med temp. Fra 70 grader og opptil ca 230 grader c. Man pakker bare fiberen rett i forma, på med en vakuumbeg og rett i ovnen. Så herder det ut.

- Enklere og jobbe med, vist du skal ha cf finish på produktene. Er veldig stabil og jobbe med.

 

-Man bruker som regel en 210 til 240 grams twill (2x2) på deler som skal ha en cf finish. Og en "industrikvalitet" for å bygge tykkelse/ styrke. Feks en DB 450 g. per m2.

 

-Når det er snakk om "K" på fiberen vil det si, bredden på den.

1k smal fiber 18k bred fiber. Den som er mest brukt på deler med cf er 2-4 k's fiber.

 

 

Tusen takk for svar:)

 

Men hva tilsvarer 1K i cm/m da?

Og hvor mange lag carbon bør det brukes for og få f.eks et panser stivt nok tror det er 210grams twill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår