Gå til innhold

ble 940 96mod fk levert med m47 ?

Ranger emnet


Larsn

Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke i henhold til VADIS.

-95 940 med B200F ble levert med M47.

 

Edit; Også B230FB, B230FD og B230G ble levert med M47

 

Regner med det var Turbomodellene han mente.

Volvo 940Turbo Classic 1997

[X]Volvo 240GL Sedan 1990 [X]Volvo 240Turbo Sedan 1984 [X]Volvo 242DL 1981

[X]Volvo 240GL Herregårdsvogn 1987 [X]Volvo 940SE Sedan 1992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror strengt tatt ikke det bare er snakk om "overliggere". I følge mine brosjyrer på 940 95-modell har standardutgavene 130 hk og M47. Overliggere fra 94 ville ha hatt 116 hk og betegnelsen 940GL (evt SE) - fra 95-modellene ble bokstavbetegnelsene borte. En annen liten endring er ny grill - svart med store ruter og krom rundt.

 

Som nevnt tidligere i tråden kommer modellendringene (for neste år) vanligvis i produksjon i august og dermed i salg utover høsten. Men her er det forskjell på tidligere og senere 95-modeller. Lavtrykksturbo (135 hk) på standardutgaven kom i produksjon anslagsvis rundt årsskiftet og i salg på vinteren. Etter dette skjedde det flere år at endringer i modellutvalg og spesifikasjoner kom på den årstiden.

 

I post #17 dreier det seg nok om motoralternativer som ble levert tidlig i årsmodellen, og for noens vedkommende ikke på det norske (eller svenske) markedet.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene utelukker slett ikke det andre av det du sier der, for...

 

OK, tid for gjennomgang av det viktigste i 940-utvalget gjennom årene:

 

1991:

 

940GL 130 hk

940GLT 155 hk

940Turbo 165 hk

 

1992:

 

940GL/SE 130 hk

940Turbo 190 hk (aut. 165 hk)

 

1993:

 

940GL/SE 116 hk (lavere pris)

940Turbo 165 hk (enklere standardutstyrsnivå og lavere pris)

 

1994:

 

940GL/SE 116 hk

940Turbo 165 hk (M90)

 

1995 (tidlig):

 

940 (standard) 130 hk (ny grill)

940 (Turbo) 165 hk

 

1995 (senere):

 

940 (LT) 135 hk (M90)

940 (Turbo) 165 hk

 

1996-tidlig 1997:

 

Uendret, men 165 hk etter hvert borte som egen variant

 

1997-1998:

 

940 (LT) 135 hk (hvite blinklys)

 

Legg merke til at 91-92 hadde 130 hk, men så ble de "nedgradert" til 116 hk på 93-94. 740 91-92 hadde for øvrig 116 hk (som 240), så 130 hk på de årsmodellene var muligens for å gi 940 en "målbar merverdi" sammenlignet med 740...? Så, på 93-modellen da 740 var borte, ble det 116 hk på 940 og ved samme anledning lavere pris.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

larsverm: 165 hk etterhvert borte som egen variant?

 

 

Har nå selv hatt flere b230 ft motorer som har stått i biler regga i 98..flere=5 stk kanskje?

 

sto turbo på bakluka på de,så det var ikke ltt.

 

De har vel 165 hk vel?

 

OK, da burde det ikke være videre grunn til å tvile på at det stemmer! Men jeg får forklare meg: Jeg baserer detaljene på en bunke brosjyrer, og der ser 165 hk ut til å bli borte "etter hvert" - den står nemlig ikke ført opp i 98-brosjyren og i 97-brosjyren er ett eller annet, muligens denne motorvarianten, "offisielt" klistret over. Disse nevnte brosjyrene er imidlertid norske utgaver - jeg har en svensk 97-brosjyre hvor 165 hk står oppført som element i noe som kalles "sportpaket". Har dermed mistanke om at 165 hk på de siste modellene like gjerne blir å regne for "ekstrautstyr" - men forskjellen mellom dette og "egen variant" er vel eventuelt fullstendig "akademisk".

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da burde det ikke være videre grunn til å tvile på at det stemmer! Men jeg får forklare meg: Jeg baserer detaljene på en bunke brosjyrer, og der ser 165 hk ut til å bli borte "etter hvert" - den står nemlig ikke ført opp i 98-brosjyren og i 97-brosjyren er ett eller annet, muligens denne motorvarianten, "offisielt" klistret over. Disse nevnte brosjyrene er imidlertid norske utgaver - jeg har en svensk 97-brosjyre hvor 165 hk står oppført som element i noe som kalles "sportpaket". Har dermed mistanke om at 165 hk på de siste modellene like gjerne blir å regne for "ekstrautstyr" - men forskjellen mellom dette og "egen variant" er vel eventuelt fullstendig "akademisk".

 

ok,nei dette er noe jeg har sett selv.Har selv vært på skroten og titta på at det sto 98` i papirene på bilene.samt at det sto turbo på bakluka.b230ft stå det iallefall på blokka.

støypedato på blokka var vel også veldig seint i 97 om jeg ikke husker feil,så det var nok en 98`.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et lite sideinlegg, vil jeg nevne at m47 kassene fra 740 gasser turbo og tidlig 940 turbo er forsterket, og tåler faktisk mer juling enn m46. En volvo expert fortalte meg det. Jeg trudde ikke helt på ham, men den siste m47 kassa(fjerde i alt)jeg hadde bilen min. Var fra en 85 740 turbo. Den tålte vesentlig mer juling enn de andre kassene jeg har drept.

360 M/TURBO TIL SALGS

 

Ny bil i hus: 04mod Honda Civic Type R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et lite sideinlegg, vil jeg nevne at m47 kassene fra 740 gasser turbo og tidlig 940 turbo er forsterket, og tåler faktisk mer juling enn m46. En volvo expert fortalte meg det. Jeg trudde ikke helt på ham, men den siste m47 kassa(fjerde i alt)jeg hadde bilen min. Var fra en 85 740 turbo. Den tålte vesentlig mer juling enn de andre kassene jeg har drept.

 

Turbo'ene har aldri blitt levert med M47. En 740 med gasser turbo er en helt vanlig 740 (m/b23a/b230a) med et påmontert r-sport turbokit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår