Carpo Skrevet August 29, 2007 Rapporter Share Skrevet August 29, 2007 Hei! Tenkte jeg skulle bytte olje på girkassa og bakakslingen. Vuderte da å kjøpe castrol olje på mekonomen, men er usikker på hvilken olje jeg skal bruke. Noen som kan hjelpe meg med det? Girkassa er M47 og bakakslingen er en 1031 uten diffbrems (tror jeg) Bilen er en 92 mod 240 Takker... Siter Carpo Volvo 240 classic 1992 modell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SATYR Skrevet August 29, 2007 Rapporter Share Skrevet August 29, 2007 Ta med en egnet kanne å reis på øya bil. Mekonomenolja er alt for dyr. Jeg betalte 70 kr her om dagen for 1,5 liter girkasseolje. Bakakslingolje har felleskjøpet. Aksling uten diffbrems skal ha API gl-5 SAE 90 hypoid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carpo Skrevet August 29, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 29, 2007 Ta med en egnet kanne å reis på øya bil. Mekonomenolja er alt for dyr. Jeg betalte 70 kr her om dagen for 1,5 liter girkasseolje. Bakakslingolje har felleskjøpet. Aksling uten diffbrems skal ha API gl-5 SAE 90 hypoid. minimum sae 90 da? Siter Carpo Volvo 240 classic 1992 modell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morgis Skrevet August 29, 2007 Rapporter Share Skrevet August 29, 2007 Girkassen kan bruke motorolje for at synkroniseringen skal bli raskere i følge volvo. Ellers er ATF det standaren Bakakslingen må du være helt sikker på at ikke har diffbrems. Fyller du på feil olje på aksling med lamelldiff vil den tæres opp Siter Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carpo Skrevet August 30, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 30, 2007 ingen andre som vet noe? hørt at jeg skal bruke atf olje på girkasse jeg Siter Carpo Volvo 240 classic 1992 modell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SATYR Skrevet August 30, 2007 Rapporter Share Skrevet August 30, 2007 Du skal bruke automatgirolje type F. Ikke type D og E som autkasser vanligvis bruker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbo242 Skrevet August 30, 2007 Rapporter Share Skrevet August 30, 2007 bruk vanlig ATF på girkassa... Siter http://www.wetterhusracing.no http://www.bakaxel.se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carpo Skrevet August 30, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 30, 2007 bruk vanlig ATF på girkassa... bakaksling da ? Siter Carpo Volvo 240 classic 1992 modell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet August 30, 2007 Rapporter Share Skrevet August 30, 2007 Volvo anbefaler 10w-40 / 10w-30 istedet for ATF på girboks. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raggar-racing Skrevet August 30, 2007 Rapporter Share Skrevet August 30, 2007 Den SAE 80W/90 API GL-5 olja (fks. til biltema) kan vell brukes på både girkassa og bakaksliga på volvo??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet August 30, 2007 Rapporter Share Skrevet August 30, 2007 Hvis du er usikker på om du har sperre så kan du jo bare rotere det ene hjulet når bilen er løfta opp. Går det andre i samme retning så er det sperre. ATF eller 10/40 på kassa. 80/90, GL5 eller hva den heter på bakaksel. Er det sperre så heter den GL5LS eller GL5LS2. Sikkert ikke skummelt å helle på LS olje når det ikke er sperre heller. Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet August 30, 2007 Rapporter Share Skrevet August 30, 2007 Har hørt at det ikke skal være nødvendig å bytte olje på 1031-akslinger jeg!? :S er det bare tull? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet August 30, 2007 Rapporter Share Skrevet August 30, 2007 Sikkert ikke noen vits, men greit å gjøre inniblandt da... Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
totte88 Skrevet August 30, 2007 Rapporter Share Skrevet August 30, 2007 som sagt. kjør vanlig "motor olje" på kassen som folk sier..:) ikke atf Siter mvh tor anders aune (240 turbo 90 mod) http://www.bilforumet.no/200-serien/220654-informasjonstr-d-240-turbo-bygges-bildetung-tr-d.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raggar-racing Skrevet August 31, 2007 Rapporter Share Skrevet August 31, 2007 Så konklusjonen er at man skal helst bruke 10W-40 fullsyntetisk motor olje på kassa, å SAE 80W/90 GL-5 på bakakslinga (hvis det ikke er sperre da)!? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.