golfvgti Skrevet August 26, 2007 Rapporter Share Skrevet August 26, 2007 Jeg ser på ulike bilbatteri og ser at et batteri har 55Ah og 420A, mens et annet har 62Ah og 480A. Hva er forskjellen Ah og A? Hva står forkortelsene for? Er det noen som har noen formler for å se sammenhenhen mellom Ah, A, Watt og DCVolt? Siter H-1 er en grei bil... Tidligere biler: Citroën, Ford, Hyundai, Isuzu, Opel, Suzuki, Toyota, Volvo, VW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
300ZX Skrevet August 26, 2007 Rapporter Share Skrevet August 26, 2007 Ah er amepere timer (Ampere hour) A er Ampere Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
golfvgti Skrevet August 26, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 26, 2007 Takk. Er det noen som vet hva sammenhengen mellom Ah og A er? Og sammenhengen mellom Ah, A, Watt og Volt? Siter H-1 er en grei bil... Tidligere biler: Citroën, Ford, Hyundai, Isuzu, Opel, Suzuki, Toyota, Volvo, VW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
300ZX Skrevet August 26, 2007 Rapporter Share Skrevet August 26, 2007 (A) verdien er startstrømmen, altså det lerverer f.eks 490A ved start. (Ah) Er strømmen som kan levere kontinuelig fra batteriet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet August 26, 2007 Rapporter Share Skrevet August 26, 2007 Ah beskriver kapasiteten på batteriet. Et batteri på 40 Ah kan f.eks. levere 40 A konstant i 1 time før det er "tomt" (spenningen kommer under en viss verdi). Blir som å sammenligne med en melkekartong på 1 L. A er bare benevnelsen for strøm. I sammenhengen med batterier uttrykker denne altså hvor mye strøm et batteri kan levere på det meste. Det finnes utallige målemetoder for dette: kortslutningsstrøm, CCA, CA osv... For å kunne sammenligne må man se på samme målemetode for forskjellige batterier. CCA er grei å sammenligne. Kort fortalt, Ah er viktig om du trenger å bruke strøm over lengre perioder uten lading. Dette er uansett ikke sunt for vanlige syrebatterier... Maksimalstrømmen er bare viktig for oss som trenger mye strøm til anlegg, og de med enorme (diesel)motorer som er vanskelige å starte. Hvis man vil holde vekten nede holder det lenge med et godt batteri på 20-30 Ah. Eneste sammenhengen jeg kan gi deg på de enhetene er: P=UI Effekt [W] = spenning [V] * strøm [A] Du som kjører den røde GTI'en? Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
golfvgti Skrevet August 26, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 26, 2007 Takk BeemerZ1! Jeg solgte den røde GTI'en for 2mnd siden (snufs...) Terje Siter H-1 er en grei bil... Tidligere biler: Citroën, Ford, Hyundai, Isuzu, Opel, Suzuki, Toyota, Volvo, VW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.