NM-Performance Skrevet August 9, 2007 Rapporter Share Skrevet August 9, 2007 Hei... tenkte jeg skulle legge ut et spørsmål her.... Har en bil, oppsatt for banekjøring! Problemet mitt er at den driver å stusser/spretter i harde svinger.... I raske svinger merker jeg ingenting til dette, men i midels raske/trege svinger er det akkurat som den hopper på framenden..... Har ingen erfaring med baneoppsett og sånne ting.... Har et ganske stivt oppsett på bilen. Har prøvd med mykere krengestag uten noe forbedring. Samme resultat med både gatedekk og slicks. Ca 2 grader negativ camber. Har prøvd å flytte tyngdepunktet lengre bak, både med høydejustering og vektfordeling. Uten merkbar forskjell. kan det være fjærene som rett og slett er for stive??? Tyngdepungtet som er helt feil? Kan jo nevne at det gjelder en volvo 240. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NM-Performance Skrevet August 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 9, 2007 Hei... tenkte jeg skulle legge ut et spørsmål her.... Har en bil, oppsatt for banekjøring! Problemet mitt er at den driver å stusser/spretter i harde svinger.... I raske svinger merker jeg ingenting til dette, men i midels raske/trege svinger er det akkurat som den hopper på framenden..... Har ingen erfaring med baneoppsett og sånne ting.... Har et ganske stivt oppsett på bilen. Har prøvd med mykere krengestag uten noe forbedring. Samme resultat med både gatedekk og slicks. Ca 2 grader negativ camber. Har prøvd å flytte tyngdepunktet lengre bak, både med høydejustering og vektfordeling. Uten merkbar forskjell. kan det være fjærene som rett og slett er for stive??? Tyngdepungtet som er helt feil? Kan jo nevne at det gjelder en volvo 240. Må tillføye at det fungere grisegodt, det er etter min mening utrolig godt grep i bilen. Men liker ikke dette problemet, og tror det kunne vært mye bedre om jeg hadde fått vekk dette! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
btl Skrevet August 9, 2007 Rapporter Share Skrevet August 9, 2007 Jeg bare gjetter, men har du kappet fjærene for mye? Høres ut som at fjærene når bunnen og spretter på de stopputene, hvis du skønte hva jeg mente med det? Siter - VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style - VW Golf -1996 1.8 GL Syncro. - Renault Megane -2003 1.6 16v :-( S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC) x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet August 9, 2007 Rapporter Share Skrevet August 9, 2007 Epa 240 banebil??? nå har jeg hørt det også... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet August 9, 2007 Rapporter Share Skrevet August 9, 2007 Har et ganske stivt oppsett på bilen. Det er ikke for stivt da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet August 9, 2007 Rapporter Share Skrevet August 9, 2007 For stive fjærer og/eller for mye kompresjonsdemping i demperene dine foran. Evt for liten returdemping,eller all of the above. Har du noe justering på de? Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NM-Performance Skrevet August 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 10, 2007 For stive fjærer og/eller for mye kompresjonsdemping i demperene dine foran. Evt for liten returdemping,eller all of the above. Har du noe justering på de? Har desverre ikke noe justering på dempere. Er gule R-sport dempere. KAn godt tro at det er formye kompresjonsdemping, For dem er ganske stiv i kompresjon! Takk for gode tipps! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NM-Performance Skrevet August 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 10, 2007 Jeg bare gjetter, men har du kappet fjærene for mye? Høres ut som at fjærene når bunnen og spretter på de stopputene, hvis du skønte hva jeg mente med det? Er nok ikke noe kappa fjører nei! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NM-Performance Skrevet August 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 10, 2007 Epa 240 banebil??? nå har jeg hørt det også... Ja man skal høre mye..... :crazysant: Og ikke nok med det... er ei stasjonsvogn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MK1RACER Skrevet August 10, 2007 Rapporter Share Skrevet August 10, 2007 Ta deg en tur inn her. Her blir det diskutert oppsett og div kniv bruk osv. Mange her som vet hva de snakker om. http://www.norsk-rally.com/modules/module_119/debatt.aspx?DiscussionId=4&topicid=61256 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet August 10, 2007 Rapporter Share Skrevet August 10, 2007 Har desverre ikke noe justering på dempere. Er gule R-sport dempere. KAn godt tro at det er formye kompresjonsdemping, For dem er ganske stiv i kompresjon! Takk for gode tipps! Har vært borti dette selv, demperen går i bunn i raske svinger og vil ikke bounce, mens i trange \ trege svinger går fronten og "spretter". du kan overhale demperen eller bytte ut, kollevold har Billstein "racing" som fungerer meget godt, alternativet er coilovers. Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 10, 2007 Rapporter Share Skrevet August 10, 2007 Gule R-Sport har bare 100 i kompresjon da, men 360/400 (f/r) i retur. Jeg hadde samme "sprette" effekten når jeg kjørte på gule koni og senkefjærer, men etter jeg monterte bilstein cs, ble det tusen ganger bedre. Da kjører jeg med 225/35-18, 24mm krengestag fremme, polyforinger, gt-stag, omp hjulhus tårnstag++. gr.a. demperene hadde: Compression: 150 Nm. Rebound: 450 Nm. Bilstein Rally (300/200) (275/200) Bilstein Clubsport (250/125) (270/125) Bilstein Racing (xxx/xxx) (270/125) Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet August 10, 2007 Rapporter Share Skrevet August 10, 2007 Har vært borti dette selv, demperen går i bunn i raske svinger og vil ikke bounce,mens i trange \ trege svinger går fronten og "spretter". Hvis den bunner er det for lite kompresjonsdemping og for mye retur... Lurer på om jeg ikke misforsto litt: Føles det som fronten "stusser og flyter litt oppå" eller er det fysisk opp-og-ned-risting? Hvor mye synker demperen sammen fra hjulet treffer bakken til bilen står selv? Og,bruker den mer enn 2/3 av vandringa foran før hjulene låser ved normal hard brems? (dvs ikke ved å stampe den inn for å låse de,men for maks retardasjon). Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 10, 2007 Rapporter Share Skrevet August 10, 2007 Jeg tror det er pga. bilen er for lav, så demperene arbeider ikke i sitt optimale arbeidsområde når bilen står på hjul. Dvs. kortere dempere er en fordel med en senket bil, da de vil dempe små ujevnheter mye bedre, istedenfor å hoppe bortover. jfr. mine erfaringer med gule koni vs. bilstein cs. bilstein racing ville jeg bare brukt om jeg bare skulle kjøre på veldig fin asfalt hele tiden.. bilstein cs er bedre til allround, krenger mindre enn koni, men demper bedre de første ujevnhetene. Gir en mye mer "tight" følelse.. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet August 10, 2007 Rapporter Share Skrevet August 10, 2007 Jeg tror det er pga. bilen er for lav, så demperene arbeider ikke i sitt optimale arbeidsområde når bilen står på hjul. Dvs. kortere dempere er en fordel med en senket bil, da de vil dempe små ujevnheter mye bedre, istedenfor å hoppe bortover. Demperlengden tror jeg ikke er spesielt relevant...derimot hva de har av lav- og høy-hastighetsdemping i seg. Har de lange demperene et lenger utslag før lavhastighetsdempinga er den samme som i de kortere,jobber ikke dempinga i det hele tatt over små dumper.. Eller de kanskje bare har en demperhastighet,nemlig høyhastighetsdemping,hvilket forklarer at de kortere håndterer små dumper med høyhastighets-dempinga siden utslaget er større i relasjon til demperens volum. Er bilen for lav,er det et fjær/vekt/ride height-problem,og ikke demperenes feil...mener nå jeg. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg