klezz Skrevet August 7, 2007 Rapporter Share Skrevet August 7, 2007 Hei!! Holder på å skal begynne å bygge et aldri så lite stereoanlegg i min volvo 740 og derfor så kom jeg til å lure på om den orginale dynamoen min klarer å levere nokk strøm..? Er det noen som vet hvor stor den orginale dynamoen på en volvo 740 turbo er, altså hvor mange amper? Og hvor kan jeg få kjøpt en større her i norge? selger mekonomen kanskje? mvh kristoffer Siter Volvo, BMW & MB! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenito Skrevet August 7, 2007 Rapporter Share Skrevet August 7, 2007 100 amp? burde vel holde i lange baner det... Siter ( )Volvo 940 turbo - Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." - - La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
klezz Skrevet August 7, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 7, 2007 Er den orginale så stor? fikk høre at den var Mye mindre skjønner du... Er det egentlig noen begrensning på hvor stort batteri jeg kan bruke? vil noen sikringer eller slikt gå vis jeg tar et med mange flere AH(amper timer) enn det som står i nå? Siter Volvo, BMW & MB! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet August 7, 2007 Rapporter Share Skrevet August 7, 2007 den du har er sikkert 80A, men sett i 15V regulator, og ha et skikkelig batteri, med alt av kabler riktig dimensjonerte.. ikke vits å begynne å oppgradere dynamo før batteri og kablinga er 100 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
klezz Skrevet August 7, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 7, 2007 15v regulator? og hva er et skikkelig batteri mener du? er litt grønn når det kommer til strøm og slikt.. så vis du har kunnet forklart litt? Siter Volvo, BMW & MB! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet August 7, 2007 Rapporter Share Skrevet August 7, 2007 tja, optima er jo bra greier, les litt på bilstereo delen heller.. det med kablene, legg opp nye og feitere ledninger mellom dynamo, startmotor og batteri, sånn at alt det der er i orden.. 15v regulator ja, lader litt "hissigere", selger på bl.a mekonomen,(til bosh dynamoer hverfall) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
klezz Skrevet August 8, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 8, 2007 Ok! skal gjøre det:) takk:) Siter Volvo, BMW & MB! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet August 8, 2007 Rapporter Share Skrevet August 8, 2007 Monterte 120 ampere på min 230 motor. Mange bimmers har 140 ampere,det holder vel lenge? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet August 8, 2007 Rapporter Share Skrevet August 8, 2007 120a gir en uteffekt på 14*120=1680w konstant, minus lading av batteri, drift av lys, motoren osv. 940'er med litt utstyr (AC) har 100A dynamo som standard, den holder lenge og passer rett på 740'en. Og når du først er i gang, så som nevnt er det ikke noe poeng i å sette på en kraftig dynamo dersom strømmen aldri rekker frem ;) Derfor bytter du alle kabelsko og kabler: Batteri-Startmotor: min 50mm² kabel Startmotor-Dynamo: min 25mm² kabel Og når du skal trekke kabelen bak i bagasjerommet så legger du kabelen fra startmotoren(! midt mellom strømkildene - kortest vei for strømmen) i en liten bue bort til nedkanten av torpedoveggen og setter en sikring der. Så trekker du kabelen videre under bilen der som bremserør og bensinslangene dine ligger og tar kabelen opp i gulvet i bagasjerommet med en gjennomføring der du vil ha den. Hvorfor stappe den inn på de trangeste og fæle plasser inne i bilen? Lenger enn nødvendig blir den også. Kan med fordel sette et batteri i bagasjerommet og som reservestrømforsyning til stereoanlegget dersom du ikke greier å få nok strøm bak i perioder. Da er det ikke et stort fælt startbatteri du burde ha men et lite og effektivt et. eller en stor kondensator. Dersom du har batteri bak må du også ha sikring bak (da må både fremre og bakre sikring vere så kraftig at den ikke ryker av startmotoren) Så har du noen tips :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet August 8, 2007 Rapporter Share Skrevet August 8, 2007 kondensator er tull sålenge du ikke har skikkelig batteri kilde.. men for all del, har kondis jeg og, uten noe videre nasa strøm anlegg ellers, fikk den med på kjøpet av resten av anlegget, men heler jegg de penga en kondis koster til et nytt batteri til å ha bak, kan også være fordel å ha et skille relee melom forran og bak, slik at bakerste batteri går på anlegget, og fremmre går på start/lys, men begge får lading Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
klezz Skrevet August 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 9, 2007 Jeg har orginalt AC på min 740 så trenger sikkert ikke noen større dynamo da? Jeg har allerede lagt opp 50mm2 ledninger fra batteri og bak til bagasjerommet så jeg årker ikke å begynne å legge kabelen under bilen.. Jeg har kjøpt meg to Helix Darkblue med 2000rms watt i 2ohm så jeg vurderer å kjøpe meg en skikkelig stor kondensator:) Men det med å bytte til større kabler til starter, batteri og dynamo har jeg ikke tenkt på en gang, men det må jo være kjempe lurt å gjøre:) Skal til Trondheim og kjøpe meg to Pioneer TS-W3004SPL med 3000watt maks i hver, de påstår at de kan spille opp til +165 db:) Er det noen som kan anbefale meg hvilken kasse jeg skal bygge til de to pioneer subbene? Alle sammen anbefaler at jeg bygger lukket kasse til de subbene men jeg like best en portet kasse pga lyden og trykket:) Siter Volvo, BMW & MB! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet August 9, 2007 Rapporter Share Skrevet August 9, 2007 Men det med å bytte til større kabler til starter, batteri og dynamo har jeg ikke tenkt på en gang, men det må jo være kjempe lurt å gjøre:)Skal til Trondheim og kjøpe meg to Pioneer TS-W3004SPL med 3000watt maks i hver, de påstår at de kan spille opp til +165 db:) Er ikke bare at de er større dimensjon på som gjør susen, men etterhvert som det elektriske blir gammel så eirer det og gir dårligere ledeevne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
klezz Skrevet August 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 9, 2007 Er ikke bare at de er større dimensjon på som gjør susen, men etterhvert som det elektriske blir gammel så eirer det og gir dårligere ledeevne. okok:) skal prøve å bytte kablene umiddelbart:) Siter Volvo, BMW & MB! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.