wingswest Skrevet September 17, 2007 Rapporter Share Skrevet September 17, 2007 De nye reglene er ganske greie, men 13 timers regelen er helt vanvittig! Man rekker jo nesten aldri å bruke opp kjøretida hvis man har litt lasting og utkjøring. Og ukehvil systemet irriterer meg. Det er jo umulig å kjøre langtransport hver uke hvis man skal ta 45 timer ukehvil, det forskyver jo hele uka. Derfor tar jeg bare 24 timer, og henter det inn iløpet av uka. Akkurat nå sitter jeg å tar ukehvil forresten, og kan ikke starte før klokka 1900 i kveld, dvs. at jeg må kjøre hele natta igjen og ligge i lastebilen hele dagen i morgen. Norske myndigheter skulle tatt seg noen uker bak rattet å fått oppleve hvordan en langtransportsjåfør har det. Det er ingen trivsel i arbeidsdagen med kjøre- og hviletidsreglene som de er i dag. Siter BMW E46 M-sport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ivers Skrevet Oktober 6, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2007 Har hørt at Biltilsynet har mulighet til å bøtelegge alle med papirskriver som kun har den på symbolet seng. Det er helt korrekt. Jeg ble stoppet med digital skriver på Taraldrud og ble nesten ilagt bot for å ha satt skriveren på hviletid når jeg stod på siden for div kontroll. Du skal ikke sette skriveren på hviletid, analog eller digital, med mindre du faktisk har hviletid. Statens Vegvesen og Politiet etter 1.8.2007 fått myndighet til å gi deg bøter på minstesats 3000 kr hvis de finner tilfeller av slikt. Men det er noen i EU kommisjonen kan ryke og reise, 13 timers regelen gir meg mye tap i overtid rundt juletider :( Siter Velkommen til Bilforumet - der alle vet best. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Juristen Skrevet Oktober 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2007 Har de nye kjøre- og hviletidene fått noen merkbare følger for noen av dere? Det var jo mye ramaskrik da de kom, men har det noen betydning i hverdagen? :) Siter Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ivers Skrevet Oktober 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2007 FÅr jo ikke jobba like lenge.. Siter Velkommen til Bilforumet - der alle vet best. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnalf Skrevet Desember 6, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2007 Er det sånn at når bilen står på hvile når man laster osv, så registreres ikke kjøretid, så man kan forskyve pausen? Eller må man ha pause etter 4t 15m uansett hva? Skjønner meg aldri på detta jeg :) Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chriheim Skrevet Desember 6, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2007 De 13 timene arbeidstid dere prater om.... Hvor står disse nevnt? Kopiert fra NLF sine sider: Kjøretid 9 timer daglig kjøretid 2 ganger i uken 10 timer 56 pr uke – hvis arbeidstiden tillater det 2 uker – 90 timer Pauser Kan deles opp i 15 min +30 minutter – 15 minutter må komme først. Det skal ikke utføres annet arbeid ved avvikling av pause. Etter 4,5 timers kjøretid – 45 minutter. Hviletid Regulær døgnhvil (1)- 11 timer pr 24 timer (i løpet av 24 timer). Regulær døgnhvil (2) - Kan deles i 3 timer + 9 timer. Redusert døgnhvil - 3 ganger i uken til 9 timer – ikke krav til kompensasjon. Hviletiden på 3 timer kan ikke deles opp – unntak kanskje ved kjøring av/på ferge. Det er jo mye av det samme som før. En kjøre og hviletidsperiode må jo avvikles i løpet av ett døgn etter den er påbegynt. Det vil si at du kan jobbe i 13 timer, og må hvile i 11, men du kan jo redusere døgnhvil til 9 timer, 3 ganger pr. uke, uten kompensasjon, noe du måtte gjøre tidligere, altså 15 timers arbeidstid 3 ganger pr uke. Am i right or not? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.