Gå til innhold

aud100 2.3 vs audi a6 1.9tdi

Ranger emnet


XperX

Anbefalte innlegg

Må huske at TDI har VESENTLIG mere NM enn deg. Hadde du tatt ett drag fra 100-200 hadde du sikkert knust motstanderen. Men fra stille start eller lav fart kommer de ekstra NM TDI har godt med.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som Kong-Erik J sier, at de ekstra NM som dieselen har har mye å si når det gjelder fra lave hastigheter osv. Det som er med diesel, er at det nesten kun er bunndrag og ikke noe "turtallskick" som det heller er hos bensinmotorer. Slik det er hos de fleste bensinmotorer får du ikke noe særlig fres før du kommer ovre 3-4000 rpm., mens de fleste dieselmotorer(særlig med turbo) har alle sine hk på +/- 2000 rpm. Bare en pekepinn på forskjellen:) Men i høyere hastigheter vil heller bilen din kjøre fra, fordi dieselbiler som oftest har lavere toppfart.

'91 Audi 100 2,8E Quattro Sedan (C4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hverken 1.9 eller 2.5 med 115HK skal ha noe spesielt overtak på en frisk 2.3, så sant de ikke er chippet.

Min 2.3 holder uproblematisk følge med nye PSA-type 1.9 TDI, og drar sakte men sikkert fra over 80 km/t.

Så jeg synes det du beskriver virker underlig. TDI har riktignok høyere dreiemoment, men husk at de bruker opp girene før din, og de taper moment og fart i hvert girskift.

Det lille momentovertaket 1.9 har på papiret gir ikke automatisk noe voldsomt forsprang i praksis.

Jeg vil tro at din motor trenger en skikkelig dyserens. Bruk en halv liter whitespirit tilsatt 1/4 liter totaktsolje til full tank. Det vil merkes på både bunndrag og toppeffekt.

Få justert tenningen en grad frem. Da vil motoren generelt føles piggere fra bunnen. Aberet er at du da bør bruke kun 98 oktan.

Dette forutsetter at motoren for øvrig er i fin form.

Kjørestil har jo også mye å si. Holder du høyt turtall når du drar i gang? Husk at motoren er på sitt sterkeste rundt 5500 RPM. Forsøk å hold turtallet høyest mulig også når du skifter gir, hvilket innebærer at du må være nokså kjapp i bevegelsene. 2.3 tåler dette. Er du i fin form synes jeg det er bekymringsverdig for din motor om 115HK TDI fortsatt drar fra, tross dyserens og nyjustert tenning.

Da er mulige årsaker ujevn kompresjon, eller annen motorskade, samt løse elementer i katen. Bare for å ha nevnt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror har en a6 2,5 tdi v6 150 hk 98 mod.Jeg har 2,3e quatro 92 mod,å har ingen problemer å dra fra han,drar ikke så fort ifra,men han har jo tross alt 150 hk diesel da,men med automat.Så tror nok det er et eller annet med motoren din da ja..Sjekk reg reimen din om den har hoppet over,d skjedde på min å da ble den rimelig lat ja.

96 Audi A6 2,6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår