Gå til innhold

WRC fra noen år tilbake, hele 1993 og 1996 sesong

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Fant nettopp disse videoene av rallyer fra 1996 og 1997, årene Tommi Mäkinen ble verdensmester første gang (fulgte etter i '98 og '99). Her ser man blant annet yngre utgaver av Sainz, Mäkinen, McRae, Kankkunen og Grönholm, skikkelig artig.

 

 

 

Audi Quattro på Elfenbenskysten, 1982

 

 

 

 

 

Rally Finland, 1991

 

Rally Finland, 1991 (part 2)

 

 

Rally Monte Carlo, 1993

 

Rally Sweden, 1993

 

Rally Portugal, 1993

 

Safari Rally, 1993

 

Rally Corsica, 1993

 

Rally Acropolis, 1993

 

Rally Argentina, 1993

 

Rally New Zealand, 1993 (part 1)

 

Rally New Zealand, 1993 (part 2)

 

Rally Finland, 1993

 

Rally Australia, 1993

 

 

Rally of Spain, 1993

 

Rally of Great Britain, 1993

 

 

Rally Finland, 1996 (part 1)

Rally Finland, 1996 (part 2)

 

 

Rally Catalunya, 1997

 

Rally Corsica, 1997

 

Rally Argentina, 1997

 

Rally Acropolis, 1997

 

Rally New Zealand, 1997

 

Rally Finland, 1997

 

Rally Indonesia, 1997

 

 

Colin McRae tribute video

 

Hvorfor jeg la ut McRae på slutten, er fordi han kjører noe ekstremt agressivt, og lager mye mer show enn det du ser i dag, virker mer kontrollert i dag. Jeg vet ikke om det er det, men jeg synes iallfall det virker slik.

 

La forresten ut denne fordi jeg syns rally var mye mer spennende før. Merker at øynene klistrer seg lettere til skjermen her, enn da jeg skulle se rally fra i år. Kan ha noe med kameravinkler ( dag skal det være så "tøft") å gjøre, ikke vet jeg. Jeg likte iallfall dette.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm noen som vet om det safari-rallyet fortsatt finnes?

 

Det finnes fortsatt, men det er ikke et rally under WRC. Det er derimot et rally i African Rally Championship. Apropos Safarirallyet, legg merke til hvor hardt det kjøres der i 1993 (som jeg nettopp har lagt til). Og når vi snakker om tøffe rallyer, ta også en titt på klippet "Audi Quattro på Elfenbenskysten, 1982", som er virkelig interessant.

 

Det kommer mer :D

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Det finnes fortsatt, men det er ikke et rally under WRC. Det er derimot et rally i African Rally Championship. Apropos Safarirallyet, legg merke til hvor hardt det kjøres der i 1993 (som jeg nettopp har lagt til). Og når vi snakker om tøffe rallyer, ta også en titt på klippet "Audi Quattro på Elfenbenskysten, 1982", som er virkelig interessant.

 

Det kommer mer :D

 

 

Eirik

 

Stemmer det. Safari-rally er ikke under Wrc/A8 men går under IRC (Intercontinental Rally Challenge). Her bruker de isteden rally-biler med sugemotorer på 2liter med nærmere 280 hester (Fiat Grande Abarth Punto S2000, Peugeot 207 S2000, Vw Polo S2000 og Toyota Corolla S2000) og utrimmede 4x4 rallybiler (Subaru Impreza Wrx og Lancer Evo 7-9 i Gruppe N) + 1,6litere med nærmere 210-230hester på forhjula. FIA skal jo etterhvert ha ut Wrc-bilene så det åpner for flere bilmerker i Vm, Em og ellers slik at folk kan kjøre konkuransedyktige biler på et høyt plan uten å sprenge budsjettet. Å drifte en S2000-bil er "litt" dyrere enn Gruppe N og "litt" billigre enn en Wrc-bil.

Karosserimessig så er S2000-bilene veldig lik en "Wrc-bil". Men der stopper det. Gearkassene som sitter i S2000-bilene er fra en gearkasse-produsent som heter, Sadev. Her er det heller ikke lov med elektroniske hjelpemidler i bilene. Veldig spennende klasse.

 

Mange her hjemme i Norge som snuser på den klassen da det mulig blir mindre folk som kjører Wrc/Gr.A8 her hjemme neste år. Bl.a Thomas Schie.. Gode muligheter for at han bytter bilsport eller klasse det begynner å bli så dyrt å drifte en Wrc-bil. Mads Østberg har 2 biler (og faren har en. dvs 3), en annen yngre gutt på nettopp 18 år har bestillt 3 nye Ford Focus Wrc-biler med 07-spec som snart blir tatt i bruk. To som grus-biler og en som asfaltbil. Da skjønner man at det begynner å bli dyrt. Men det er også sånn man må gjøre det nå om dagen da alt koster penger og ikke kommer gratis sånn som det var før da man så mere etter tallent. Synd igrunn

Caution Cloud 40 Hairpin Right 100 Narrows

Through Gates And Opens 70 Flat To Finish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår