Gå til innhold

Muligheter for effektøkning på 316 E36???

Ranger emnet


MrJørgensen

Anbefalte innlegg

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe, artig å se Mr BTi inni her og...

Men, hiv på et moderat eksosanlegg, kurrant senkesett og kanskje noen velvalgte 16".

 

Ingenting i veien for å ordne deg en PEN 3-serie tiltross for liten motor, men du bør veie avgjørelsene for pengebruken på "tuning" deler litt nøyere pga utgangspunktet.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du eller noen andre noe å anbefale innenfor kategorien "moderat" eksos da?

EDIT: Med moderat mener jeg at det ikke bør lage så alt for mye lyd, da dette ikke er noen sportsbil og ikke bør høres ut som en:P

 

Og når du skriver senkesett, mener du da med støtdempere eller bare fjærer? er en liten prisforskjell der ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iom jeg er VAG hue, så har jeg ikke tingene klart for hva som finnes til BMW.

 

Men si du på fintfungerende standarddempere går for 40mm senking, kanskje 60mm (Vet ikke hva som optisk ser best ut, 60/40 f.eks.).

Eksosen kan du skaffe deg en ny bakpotte for bittelitt mer lyd og

en mer markant endestuss.

 

På min helvasse "retro" Golf (den er standard 1985...) så monterte jeg Biltema eksos, det brummer igrunnen mer enn nok. Men, det er hverken med pen endestuss eller rustfritt. Den er og 1.6L, attpåtil med økonomisk 4 trinns kasse. Den vil TIL NØD få seg en kam for å bedre kjørbarheten.

 

Hadde jeg vært i dine sko ville følgende vært på min arbeidsliste;

- vanlig fjærsenking med TüV

- 16" hjul med et velgjort felgvalg (kan f.eks. finne med eiker som går helt til felgkanten, ser større ut)

- Få på hvite blinklys

- ny bakpotte med pen, valset, rustfri endestuss (ikke DTM knekk)

- Med tid vurdere en optimalisert kam for å bedre kjøre

- konsentrert meg om evt små OEM detaljer og holdt bilen i BRA stand uten å hive på mye uoriginalt. Da minimerer du verditapet på bilen (og 1.6 er i utgangspunktet ikke bilen å legge mye penger i)

 

:kiss

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EyeLid hadde mange gode tips der :) Jeg har tenkt meg i den banen med min 316'n. 16" felger og m-tech senk for å ha litt komfort igjen :) Så kjøpe masse billige smådetaljer for å gjøre den fin uten å legge i for mye penger. Jeg skal bare ha no 6x9 bak og et komponentsett foran med en grei cd-spiller. Pga. stålplata bak baksetet er det vanskelig å få no særlig pen bass inn i coupeen uansett.

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg leste riktig lova den chipen 14 ekstra hester

hadde vært fett om det faktisk var sant da...

 

Når det gjelder utseende blir jeg å sette på hvite blinklys og angeleyes, muligen bytte baklykter. Kom gjerne med forslag til typer som er fine.

 

Så skal jeg forhøre meg med en lokal bedrift som lager eksos til e36 og høre hva han har å by på, rustfritt håper jeg.

 

Og så må jeg se på hvor mye jeg skal senke den da, og få kjøpt fjærer å sånnt. Er 40\30 passe elelr burde jeg ha mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40-30 er passe, men ikke no sykt lav senk. Jeg har 60/30 og synes den er for lav foran med 18". Går greit å kjøre med, men er så slitsomt når jeg skal svinge inn på bensinstasjoner osv der det er en liten kant. Må kjøre drittrolig for at det ikke skal slå i hjulbuen når jeg har ratta over. det slipper du å tenke på med 40/30 senk. Jeg har chip på 316'n min, men har ikke prøvd en 316 uten så vet ikke om den er no sprekere en vanlig. Det jeg derimot vet er at tomgangen er rar på den og bensinforsbruket er unormalt høyt til å være 316. Om det har noe med chipen å gjøre eller om det er motoren min som er sliten vet jeg ikke. Tror motoren min er sliten, men lurer samtidig på om at chippen har litt av skylden.

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyelid: Lurte på å gå for komplett eksos hvis det ikke blir for dyrt, med cat erstatning eller sport cat, eller noe i den duren...

Lurte på disse som baklykter

http://bsbildeler.no/butikk/visvare.aspx?vnr=DLBMR02&vg=1410&vgpath=Varekategorier/499/938/9155/1410

Men lurer litt på om det blir for jalla, fargen på bilen er granit-silver...

 

Xplod: Ossen chip er det du har da? Og hva skal den gi i ytelse?

Når det gjelder tomgangen så veit jeg ikke hva du mener med rar, men min justerer seg endel hvertfall. Turtallet faller til motoren begynner å slite og så justerer det seg opp igjen...

Holder på sånn noen runder og så stabiliserer det seg :/

 

På senkefjærer blir det vel 40/30 ja, høres mest praktisk ut :) hehe!

Hvor selger de slikt billigst mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

 

Det JEG hadde gjort visst jeg var deg var å brukt noen tusen lapper på stereoanlegg og satt feks på en ny potte på den siste meteren på eksosanlegget. Det syntes iallefall jeg ofte blir fin lyd.

 

Jeg har også m40 motoren i min arbeidsbil/vanligbil, og selvom den går som en dass i forhold til mye, går den bra med tanke på at den skal dra 1,5 tonn og har såvidt over 100 hk. Å få mer effekt i den er så å si å bare drite i dessverre, legge heller penger i bensin eller lite anlegg eller noe annet :) Jeg vet det høres veldig negativ og kritisk ut, men sånn er det bare. Selvom man legger masse penger i den motoren og setter på feks turbo osv osv så vil det fortsatt være lite effekt i den, iallefall sett i forholdt til penger vs effekt i det å handle inn en annen motor...

 

Mvh :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har på en måte lagt fra meg tanker om effektøkning nå, hehe.

Anlegg har jeg allerede, er kun et komponentsett som skal monteres så er det ferdig :D

 

Blir enten filter eller effektanlegg, eller begge?! Men hadde vært morro med komplett eksos i rustfritt da! Og fjerning av katalysatorn gir jo litt mer av motoren...

 

Men nå er det kvelden, er jobb i morra uheldigvis :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da kan jeg med nesten sikkerhet bekrefte at du ikke får noe som helst effekt økning med luftfilter eller effekanlegg da jeg sjøl har kasta vekk altfor mye penger på en 316. jeg har en 316i touring som førstegangsbil og hadde jo planer om styling og hele pakka, men har finne ut at det ikke er noe vits. og når det gjelder store felger så redusere du aksen noe, men det er nesten ikke merkbart, jeg har 19". men de blir lagt ut for salg i dag. siden jeg har endelig fått banka litt vett inn i hue. så gjør som de sier her, tror de fleste snakker av noe erfaring sjøl.

Member of BMW Car Club Norway

-98 E36 316i Touring http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=108392

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=49048

Det viktigste er ikke å vinne,men å spinne og husk. Bruk vett, ligg bredt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår