Burny Skrevet Juli 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2007 Hvilken av metodene skal jeg koble på? Kondensatoren har 1 - pol, og 1 + pol, akkurat som et batteri. Jeg skal koble 2 forsterkere på den.. Det jeg egentlig lurer på er om strømen fra batteriet skal gå rett til forsterkeren, også videre til kondesatoren, eller kondesatoren først også videre til forsterkeren? Siter - Vw Golf IV GTI - X Vw MK2 VR6 - X Golf IV 1.6 Highline - X Audi A4 1.8TQ - X Min Badass Golf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kaffi Skrevet Juli 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2007 Kondensatoren skal stå i paralell mellom batteri og forsterker. HUGS for all del å lade kondensatoren sakte opp før påkobling!!! Les og lær før du gjør noe. En kondensator av denne størrelsen lett kan ta fra deg en finger eller 2. http://bilradiospesialisten.no/index.php?aID=102&ids=artID Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Burny Skrevet Juli 14, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2007 Kondensatoren skal stå i paralell mellom batteri og forsterker.HUGS for all del å lade kondensatoren sakte opp før påkobling!!! Les og lær før du gjør noe. En kondensator av denne størrelsen lett kan ta fra deg en finger eller 2. http://bilradiospesialisten.no/index.php?aID=102&ids=artID Hvordan lader jeg den opp da? Hva mener de med motstand? Siter - Vw Golf IV GTI - X Vw MK2 VR6 - X Golf IV 1.6 Highline - X Audi A4 1.8TQ - X Min Badass Golf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aliennn Skrevet Juli 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2007 hehe.. drit i opplading.. hvis du tåler å se en gnist, så trenger du ikke tenke på det.. :) Siter Vinterstylingen er montert.. ;) Valsing påbegynt. Må få plass til sommerhjula.. ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bizzy Skrevet Juli 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2007 hmm, en kompis a meg som er elektrikker sa kondesatoren lader seg opp av seg sjæl... nå har ikke jeg så veldig stort anlegg men selvom kondesatoren var tømt før jeg kobla`n på så ser den ut il å virke nå.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kaffi Skrevet Juli 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2007 jodda om du kobler den opp ladet eller ikke så er det ikke akkurat sundt å koble den til helt "fersk" eller helt utladet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saab'a 9000 Skrevet Juli 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2007 eg koblet til min 3f kondensator uten laden opp her i går.. og det blei ganske bra blits lys kan du si.. så er og anbefale og lade den opp først. Så sliper du og få svide kontakter og sånt( temligt morsomt kom et torden brak ca 5 sek kund etter eg hadde kobla den til..) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Surion Skrevet Juli 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2007 Faren med og ikkje lade den opp er da at kondesatoren kan ekspldere, og det er ikkje spesielt deilig og få i trynet. Siter Bagasjerom SOON finished! Det er ikkje ulovlig å være dum, bare utrolig slitsomt for oss andre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aliennn Skrevet Juli 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2007 Nei.. Kondensatoren kan IKKE eksplodere pga at du ikke bruker oppladingsmotstand. Det er tull! Siter Vinterstylingen er montert.. ;) Valsing påbegynt. Må få plass til sommerhjula.. ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet Juli 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2007 koble alt sammen, kondis og forsterkere og sett en 12v / 10-20w lyspære mellom batteriet og strømkabel til pæren sløkkes... da er kondensator (og faktisk forsterkerene også) laddet og da kan du koble strømkabel til batteri.. skal jorde, -/minus, frå kondensator på et godt egnet sted, +/pluss frå kondensator skal bare inn på strømkabelen til forsterker så nærme forsterker som mulig.. hvordan det kan gjøres kommer an på hva du har av fordelings-blokker eller slikt. bare husk at alt som har med kabel og strøm å gjøre, skal gjøres kortest mulig.. en kondensator skal ikke eksplodere, men har sjøl (med vilje) fått en 0.5F Phoenix G. til å gi fra seg et ganske saftig puff og smell. men uten ladding kan den evnt brenne av innvendig. -stig Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bizzy Skrevet November 8, 2007 Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 koble alt sammen, kondis og forsterkere og sett en 12v / 10-20w lyspære mellom batteriet og strømkabel til pæren sløkkes... da er kondensator (og faktisk forsterkerene også) laddet og da kan du koble strømkabel til batteri.. skal jorde, -/minus, frå kondensator på et godt egnet sted, +/pluss frå kondensator skal bare inn på strømkabelen til forsterker så nærme forsterker som mulig.. hvordan det kan gjøres kommer an på hva du har av fordelings-blokker eller slikt. bare husk at alt som har med kabel og strøm å gjøre, skal gjøres kortest mulig.. en kondensator skal ikke eksplodere, men har sjøl (med vilje) fått en 0.5F Phoenix G. til å gi fra seg et ganske saftig puff og smell. men uten ladding kan den evnt brenne av innvendig. -stig rett å slett kjøre ledningen igjennom en lyspære... er dette for og att lyspæra skal stjele litt strøm, eller skal den bare vise om ladinga er ferdig eller ikke? hvor lang tid tar det ca? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet November 9, 2007 Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 Fra batt til kondis først, så til forsterker... men du har neppe bruk for den kondensatoren, så drit i å koble den opp du ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet November 9, 2007 Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 er dette for og att lyspæra skal stjele litt strøm, eller skal den bare vise om ladinga er ferdig eller ikke? hvor lang tid tar det ca? når kondisen er utladdet så har den en meget lav indre motstand -rundt 0,02 ohm- som tilsvarer ren kortslutning i en meget kort tid ved tilkobling til batteriet derfor gnisterer det så kraftig og de fleste "amatører" tror det er en håndgranat de håndterer.... grinchy når du setter en lyspære eller motstand ei serie vil spenningen ligge over lyspæaren -siden kondisen har nærmere 0 ohm motstand ifølge ohms lov vil nesten maks spenning være over pærern som vil lyse maksimalt for etterhver som kondisen ladder seg opp vil total strømmen gjennom minke ergo spenningsfall over lyspæren bli lavere og lavere spenning gir mindre lys og når kondisen er helt oppladdet vil praktisk talt gå 0 strømm gjennom og da slutter den å lyse og... capichi?? :) tiden det tar kan du regne ut ifra motstanden i lyspæren (den er ikke linæar forresten ;)) ellers går fortest å ladde den opptil 60% av kapasiteten men den resterende 39,9% tar lengre tid men den når aldri 100%.... Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EscortBoost Skrevet November 9, 2007 Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 ikke noe problem, bare å koble på. Den vil verken sprenge eller noe, bare noe gnistring på polene. Men kobler du feil (altså pluss på minus og motsatt) så vil du kanskje mangle en finger eller to, eller få syre skader. ikke pent, tro meg. Kondisen tar ikke skadet av dette, har tatt opp dette og testet dette mange mange ganger på vk1 elektronikk. Ikke noe problem. Siter NÅ-BMW E61 07 520DT x -Toyota Yaris 05 TS Turbo x -Ford Escort 16 V STV 98 x -Mazda FD3S 94 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet November 9, 2007 Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 du vil ikke "mangle en finger eller 2" om du feilkobler på polariteten heller.... grinchy da alle elektrolytt kondensatorer har en overtrykks sikkerhets ventil som åpner seg når elektrolytten "koker over"... skal det bokstavelig talt explodere må den utsettes for mange ganger den maximale påtrykt spenning som kondisen tåler da vil elektrolytten koke så extrem fort at overtrykks ventilen vil ikke åpne seg fort nok... :) Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.