karlhenrik Skrevet Juli 6, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2007 Tenkte jeg kanskje skulle kjøpe meg en bmw 525tds (e39).. Er det mulig og sette kompressor på t.disel biler, eller er det kun bensinere dette går ann på ? Takk for alle svar :) Siter Golf IV 1,9 TDI (Midlertidig) Audi a4 1.8 Stasjonsvogn (Solgt) Nissan Sunny 1.6 -92 mod (Vraket) Bmw e30 320i Coupe (Vraket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juli 6, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2007 Her ser du dieselmotor med kompressor: Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juli 6, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2007 Tenkte jeg kanskje skulle kjøpe meg en bmw 525tds (e39).. Er det mulig og sette kompressor på t.disel biler, eller er det kun bensinere dette går ann på ? Takk for alle svar :) På den annen side er det jo turbo på denne bilen, og du trenger vel neppe begge deler? Selv om det forekommer på enkelte motorer for å få en sømløs effektutfoldelse over hele turtallsregisteret. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
karlhenrik Skrevet Juli 6, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2007 På den annen side er det jo turbo på denne bilen, og du trenger vel neppe begge deler? Selv om det forekommer på enkelte motorer for å få en sømløs effektutfoldelse over hele turtallsregisteret. Hadde vært kjekt meg skikkelig drag hele veien :) Siter Golf IV 1,9 TDI (Midlertidig) Audi a4 1.8 Stasjonsvogn (Solgt) Nissan Sunny 1.6 -92 mod (Vraket) Bmw e30 320i Coupe (Vraket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juli 6, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2007 Hadde vært kjekt meg skikkelig drag hele veien :) Har du prøvekjørt en og funnet ut at den ikke har drag på bånn? Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blystan Skrevet Juli 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2007 Men så har du et nytt problem igjen. På lave turtall vil da turboen bremse effekten fra kompressoren og på høye turtall vil kompressoren blokke litt for turboen. Som gjør at du får effekt hele veien, men ikke så høy effekt på peak. Vet at audi driver vist å jobber med å lage et slikt system nå som skal kjøre bypas av turbo og kompressor på de plassene der de hindrer den andre, men tror dette foreløpig bare er i utviklingsfasen. Siter Mazda MX-3 V6 92 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juli 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2007 Men så har du et nytt problem igjen. På lave turtall vil da turboen bremse effekten fra kompressoren og på høye turtall vil kompressoren blokke litt for turboen. Som gjør at du får effekt hele veien, men ikke så høy effekt på peak. Vet at audi driver vist å jobber med å lage et slikt system nå som skal kjøre bypas av turbo og kompressor på de plassene der de hindrer den andre, men tror dette foreløpig bare er i utviklingsfasen. Kombinasjonen av turbo og kompressor er jo ikke helt uprøvd. VW har jo med stort hell prøvet dette på sine små motorer i det siste. Prøvde en slik motor i en Golf med DSG her forleden og det var fint drag i den. I tillegg har jo Hilmersson en Opel Manta med et flott motorbygge hvor han kombinerer både turbo og kompressor. Slik jeg ser det bremser ikke den ene den andre. Ta en titt på hjemmesiden og se hvordan han har gjort det: http://www.hilmersson-racing.com/ Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bdybdal Skrevet Juli 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2007 lancia kjørte rally med en bil som både hadde turbo og kompressor på 80talet Siter 1990 Audi 200 20v tq 1987Audi 90 quattro 1986 Ford sierra 2,0L VRAK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Revolvo Skrevet Juli 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2007 hilmersson bruker vel kun kompressoren helt til turboen overtar på 0,8 bar. han har et egent ventilsystem som styrer dette. Siter Mvh Tage Midtun volvo 940 97 turbo volvo 245 86 racarvogn 245 glt 87 (vrak) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blystan Skrevet Juli 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2007 hilmersson bruker vel kun kompressoren helt til turboen overtar på 0,8 bar. han har et egent ventilsystem som styrer dette. Var dette jeg snakket om at audi driver å utvikkler for å bruke på sine største biler. Men siden det er fra fabrikk må det testes mye for at de skal vite at det virker. Uten et ventilsystem eller noen annen type bypass ettersom turtall/trykk så vil den ene bremse den andre. Siter Mazda MX-3 V6 92 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juli 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2007 Men er det et slikt system trådstarter vil ha? Et ineffektivt system hvor man fjerner fordelene fra de respektive systemer i stedet for å beholde begges? I traktorpulling brukes jo seriekoblede aggregater, selv om det ikke er helt sammenlikningsbart... Hvordan har VW løst dette forresten? Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trra Skrevet Juli 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2007 Her står det endel om 1,4 tsi motorene til VW. http://www.vwvortex.com/artman/publish/volkswagen_news/article_1496.shtml?page=2 Siter 05 Skoda Octavia L&K 75 Jaguar XJ6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Juli 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2007 Det finnes to typer kompressorer som brukes på biler i dag: 1. Reimdrevet kompressor. Drives med registerreima og dytter luft inn i sylindrene. 2. Eksosdrevet kompressor. Drives av eksosstrømmen og dytter også luft inn i sylindrene. Nr 2 er det billigste og mest effektive kompressoren. Kompressor nr 2 kalles turbo i dagligtale. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juli 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2007 1. Reimdrevet kompressor. Drives med registerreima og dytter luft inn i sylindrene.. Jaha:fatality: Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet Juli 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2007 Jaha:fatality: Du skjønte poenget hans... Kan ikke se noen grunn til at det ikke skal gå. Man må dreve kompressoren annerledes da for en disel motor arbeider på et lavere turtallsområde men det er jo en bagatell i denne sammenhengen. Men man kan jo også benytte seg av variabel turbogeometri som vil være mere effektivt i forhold til kompressor hvist man tenker på kombinasjonen drag over hele registeret og hvor mye effekt den stjeler fra motoren. Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.