Gå til innhold

Toll på klær fra usa?

Ranger emnet


Olsen_nissan

Anbefalte innlegg

På toll.no ligger dette eksempelet:

 

Klær, for eksempel skjorte (tollpliktig vare)

Pris på skjorte kr 210,-

Frakt og forsikring kr 40,-

Toll: 10,7 % av kr 250,-

(regnes ut fra varens verdi inkludert frakt og eventuell forsikring) kr 26,75,-

Merverdiavgift: 25% av (250,- + 26,75,-)

(regnes ut fra varens verdi inkludert frakt og eventuell forsikring) kr 69,00,-

Avgifter totalt (avrundet til hele kroner) kr 96,00,-

 

Dvs, om dem fisker ut pakken din (tar 3000 ink frakt jeg) og krever toll må du ut med:

321 i tollavgift og 750 i mva. Samlet sum på 1071kr.

 

 

Edit:

Fortolling av varer

Når du handler en vare som må fortolles, kan du enten fortolle varen selv eller be et firma om å fortolle for deg.

 

1. Fortolle varen selv:

Dette gjør du ved å:

• enten benytte Tollvesenet fortollingsløsning på http://www.toll.no.'>http://www.toll.no. Her kan du fortolle varer med verdi mellom 200 og 1000 kroner hvor det ikke kreves særavgift eller spesiell tillatelse for å importere.

• eller ved å møte opp hos Tollvesenet der du bor og få hjelp av en tolltjenestemann.

 

Ved å fortolle varen selv slipper du å betale gebyr for selve fortollingen. Firmaet som transporterer varen til deg kan imidlertid belaste deg med et gebyr for forsendelse og lagring av varen.

 

Du kan ikke fortolle varene på http://www.toll.no før du har fått beskjed om at varene er ankommet og du har fått tilsendt et ankomst- gods-, eller referansenummer.

2. Be et firma om å fortolle varen for deg:

Firmaet som transporterer og/eller mottar varen i Norge vil ofte også kunne fortolle varen for deg. Du har rett til å velge hvilket firma du vil benytte til forsendelse av varen, og du skal kunne velge om du vil at firmaet skal fortolle varen for deg eller ikke. De fleste firma vil belaste deg med et gebyr (ekspedisjons- eller fortollingsgebyr) for å fortolle varen for deg. Størrelsen på gebyret varierer fra firma til firma.

 

 

Varer med verdi over kr 1000,-

http://www.toll.no kan du ikke fortolle sendinger med vareverdi over kr 1000,-. Disse varene må fortolles enten hos firmaet som transporterer og/eller mottar varen i Norge (speditøren), eller ved oppmøte hos Tollvesenet (se over).

 

NB! Det er ikke tillatt å ta mottatte varer i bruk før de er ferdig fortollet og toll og avgifter er betalt.

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjøper du oppkrav eller via kort?

 

Jeg har handla klær i England ved flere anldninger og dem har aldri blitt fortolla eller momsa. Siden jeg betaler med kortet vil ikke prisen skrike ut, og da kan dem kun ta meg i en rutineskjekk. Finner dem ut hva det koster da betaler jeg, ellers blir det forenklet tollbehandling på 150kr (?) (En idiotisk avgift. Den innebærer at jeg skal betale for deres stikkprøve der dem ikke fant noe.)

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få de nå hvertfall til å skrive ned verdien på pakka ;)

Dem jeg handler hos sender ut en mail med dette:

Unfortunately I am unable to access any details in regards to prices for

individual countries. We are also unable to reduce the price of the items or

mark the parcel as gift as this would be illegal.

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår