Gå til innhold

Repair manual for maxda 626 kombi / skifte av bremseklosser

Ranger emnet


Divehard

Anbefalte innlegg

Mazda 626 kombi, 1,8l, 1997 ny type (lik 1998mod)

 

Jeg har ikke noe bremser bak:oohh Var innom et verksted som fortalte at jeg måtte bytte alt (klosser, skiver og calipere). Det ble dyrt 7500,- til 9000,-. Et annet problem er at verkstedene ikke har tid til å reparere det før ferien er over. Mekanikeren så bare på bilen fra et par meters avstand. Jeg betviler ikke mekanikerens kunskaper, men for meg så virker det som om det kan holde å bare skifte klosser. I hvertfall for en liten periode. (Jeg veit foresten om 626's problemer med bremsene).

 

Spørsmålene mine er som følger:

 

1) Kan det være at det bare er klossene som er slitte og holder det bare bytte dem? (Skivene blir varme ved kraftig nedbremsing, noe som tyder på at caliperene fortsatt fungerer?. Kan også nevne at håndbrekket fungerer svært dårlig, men det fungerer litt.)

 

2) Veit noen om den nederste bolten på caliperen er en umbracobolt? Er en liten gummipropp som sitter der.

 

3) Skal bremsecylinderen skrus og presses inn, eller bare presses inn?

 

4) Jeg har sett på en amerikansk nettside (http://www.eautorepair.net/?Vid=103313) at man kan bestille en verksteds manual på nett. Men er usikker på hva slags manual jeg skal velge. Har valgt 1998 mod (da det er sikrest), men skal jeg velge 626 DX, 626EX eller 626LX (jeg veit jeg ikke har LX, men det er vel ikke forskjell på bremsene). Og til sist så mener jeg at det ikke selges 1,8l i USA, men 2,0l. Har det noe å si. Eventuelt har noen link til verkstedsmanual til min bil:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg hos Mazda for å sjekke bremsene. De gjorde det gratis. NAF tar 100,- for medlemmer. Like greit jeg har meldt meg ut der!

 

Bremsene var vist veldig bra:) Så bra som de kunne bli. Eneste problemet er at håndbrekket på venstre side er svært dårlig. Jeg velger da å fortsette å kjøre i ferien og fikser problemet senere. Måtte vist bytte caliperen på venstre side etterhvert, men uansett en gledlig nyhet.

 

En ting er sikkert. Jeg har blitt litt skeptisk til mekanikere som tar raske og dyre beslutninger.

 

Fikk tips på et annet forum om at bokkilden har verkstedsmanual til min bil. Så da er det fiksa også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår