Gå til innhold

Divehard

Bruker
  • Innholdsteller

    11
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Divehard

  • Bursdag 12/26/1978

Contact Methods

  • Bosted
    Ås

Divehard's Achievements

  1. Corasaen (1,6 automat 1997 modell) til min samboer har fusket et par ukers tid. Har etter noe leting funnet ut at ihvertfall en tennkabel er ødelagt (null motstand i kabelen). Bilen går kun på tre sylindre. Er det noe merker av tennkabelsett som er anbefalt til Opel? Biltema sine er jo veldig billige (500,- for settet), men har lest på et annet forum at de ikke er noe tess. Er det bar nok kvalitet på de? I går kveld fikk jeg støt når jeg tok på den ene tennkbelen mens motoren var i gang. Er dette helt ok, eller er det noe mer fail da?
  2. Takker for svar her og på personlig melding. Det skjer vel ikke noe spesielt, men tror hun helst ser at jeg bruker 2000,- på stereo og 3000,- på jakke enn å bruke alt på stereo. Jeg ble tipset om denne via mail: Pioneer DEH-4200SD. Denne vurderer jeg som veldig aktuell. Jeg har multimeter. Noen som veit om gode "veivisere" som viser hvordan man moterer inn en bilstereo?
  3. Det næmerer seg bursdagen til samboeren min og jeg har lyst til å gi henne ny bilstereo :-) Den hun nå har har kun kasettspiller, og faller ofte ut. Jeg setter stor pris på om noen av dere kan hjelpe meg med tips, og svar på noen spørsmål jeg har. Hun har en Opel Corsa 1) Hvilken bilstereo? Trenger ikke være veldig avansert, men må kunne spille av mp3-musikk. Dersom det går ann å kun koble til en minnepenn/minnekort med musikk, vil det være det beste. Vi har masse musikk lasta ned fra i-tunes, så må kunne spille av de, men ikke nødvendigvis via Ipod (for det har vi ikke enda). Elelrs hører hun mest radio :-) Stereoen må også være enkel og sikker å betjene (med tanke på sikekrhet under kjøring). 2) Jeg har ikke tenkt til å skifte ut høytalere, men hva vil det isåfall koste for greie (ikke mer enn det) høytalere? 3) Stereoen hun har nå faller ut av og til. Er dette stereoen sin feil, eller kan det være noe annen elektronikk i dashbordet. er usikker på om klokka også faller ut, men tror den har gjort det. Isåfall er det kanskje ikke bare stereoen sin feil? Fikses dette greit hos et verksted? 4) I utgangspunktet har jeg tenkt til å sette bilen bort på et verksted for å få fikset dette. Noen anbefalinger av verksteder i Drammensområdet? Eller bør jeg fikse dette selv? Det er sikkert ikke enkelt å svare på alle spørsmålene og jeg vil sikekrt få mange ulike anbefalinger på spillere. Uansett er det viktig å være klar over at verken jeg eller samboeren er svært opptatt av lyd i bil. Vi vil ha noe som virker, og er bra. Men ikke noe utover det. Jeg er også som dere sikekrt forstår ganske "grønn" når det gjelder bilstereo.
  4. Er nå ganske tenknisk av meg, så var ikke redd for om jeg skulle klare det selv. Mest usikker dersom man ved en ulykke kunne oppdage det. Men har forstått nå at det ikke er noe problem. Skiver og klosser ble bytta i går. En artig og lønnsom jobb.
  5. Takker. Caliperne til Mazda 626 er vil ikke kjent for å være de beste. Har hørt at det er mye problemer med de. Ihvertfall bak. Bilen har gått lite, men har jo blitt 11 år nå: Kanskje klossene har sitti på de siste 5 åra, så tæring av "veisalt ol." kan jo være mulig. Nå ser alt ut til å fungere. Klossene henger ikke og skivene blir ikke varme under kjøring. Mulig jeg kan få problemer senere, når klossene blir mer slitte. Et spørsmål: Skal kontaktflaten mellom bremseskivene og akslingen smøres med kobberpasta? Stod ikke det i Haynes Manualen så lot det være tørt.
  6. Har en Mazda 626 LX, 97 mod. For et par dager siden låste venstre forhjul seg. Da jeg tok av hjulet kunne jeg se at bremsebelegget hadde smuldra opp litt. I dag skifta jeg både bremseklosser og skiver fremme. Da så jeg at bremsebelegget på innerste bremseklossen på venstre forhjul hadde løsnet helt, og delvis smuldret opp. På høyre side, innerste kloss, hadde bremsebelegget smuldret litt opp, men ennå ikke løsnet helt. De ytre klossene så greie ut. Klossene er nok noen år gamle men, de var på langt nær slitt helt ned. Tipper litt under halve levetiden igjen. Noen som har vært borti det samme? Og noen som veit mulige grunner til at dette har skjedd?
  7. Takker. Haynes Repair Manual er kjøpt. Kjekt å ha noe å gå etter, også på andre reparasjoner.
  8. Jeg må skifte bremseklosser på Mazdaen min. Verkstedene har ikke tid nå. Har også sett noen skifte klosser før, og har forstått at det er enkelt. vurderer derfor å gjøre det selv. Hvordan er det med slike reparasjoner, i forhold til forsikringa. Dekkes alt på vanlig måte? Eller kan man få en kraftig avkortning, og i værste fall erstatningsansvar his noe skjer? Det er jo mange som gjør slike reparasjoner selv...
  9. Moren min har alltid hatt ekstralys på bilen sin. Hun hadde rally 1000 på den forrige bilen. Nå har hun byttet bil og ønsker gode ekstralys. Jeg har kun selv brukt rally 3000 og var godt fornøyd med dem, men har lite erfaring med andre lykter. Har dere noen å anbefale. Hellas comet FF serie er for lite. Hun har litt lyst på Comet xenon (6000kr for et sett). Det jeg lurer på er om de er så gode som hella skal ha det til? Er Hella rally 3000 kompakt vell så bra? Lyktene skal sitte på en Suzuki Ignis. Jeg trenger sårt hjelp. Ønsker at hu skal få gode lykter uten å kjøpe katta i sekken. Hun blir ikke yngere med åra og nattesynet blir ikke bedre med alderen. Noe å anbefale? Eventuelt andre merker? Og det kommer jo sikkert høstkampanjer snart. Noen som veit om steder som selger Comet Xenon til høstpris?
  10. I dag var jeg hos Mazda for å sjekke bremsene. De gjorde det gratis. NAF tar 100,- for medlemmer. Like greit jeg har meldt meg ut der! Bremsene var vist veldig bra:) Så bra som de kunne bli. Eneste problemet er at håndbrekket på venstre side er svært dårlig. Jeg velger da å fortsette å kjøre i ferien og fikser problemet senere. Måtte vist bytte caliperen på venstre side etterhvert, men uansett en gledlig nyhet. En ting er sikkert. Jeg har blitt litt skeptisk til mekanikere som tar raske og dyre beslutninger. Fikk tips på et annet forum om at bokkilden har verkstedsmanual til min bil. Så da er det fiksa også:)
  11. Mazda 626 kombi, 1,8l, 1997 ny type (lik 1998mod) Jeg har ikke noe bremser bak:oohh Var innom et verksted som fortalte at jeg måtte bytte alt (klosser, skiver og calipere). Det ble dyrt 7500,- til 9000,-. Et annet problem er at verkstedene ikke har tid til å reparere det før ferien er over. Mekanikeren så bare på bilen fra et par meters avstand. Jeg betviler ikke mekanikerens kunskaper, men for meg så virker det som om det kan holde å bare skifte klosser. I hvertfall for en liten periode. (Jeg veit foresten om 626's problemer med bremsene). Spørsmålene mine er som følger: 1) Kan det være at det bare er klossene som er slitte og holder det bare bytte dem? (Skivene blir varme ved kraftig nedbremsing, noe som tyder på at caliperene fortsatt fungerer?. Kan også nevne at håndbrekket fungerer svært dårlig, men det fungerer litt.) 2) Veit noen om den nederste bolten på caliperen er en umbracobolt? Er en liten gummipropp som sitter der. 3) Skal bremsecylinderen skrus og presses inn, eller bare presses inn? 4) Jeg har sett på en amerikansk nettside (http://www.eautorepair.net/?Vid=103313) at man kan bestille en verksteds manual på nett. Men er usikker på hva slags manual jeg skal velge. Har valgt 1998 mod (da det er sikrest), men skal jeg velge 626 DX, 626EX eller 626LX (jeg veit jeg ikke har LX, men det er vel ikke forskjell på bremsene). Og til sist så mener jeg at det ikke selges 1,8l i USA, men 2,0l. Har det noe å si. Eventuelt har noen link til verkstedsmanual til min bil:)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår