Gå til innhold

Lade\Strøm problem i min 242

Ranger emnet

Skrotnisse

Anbefalte innlegg

jeg har problemer med ladinga. håper noen kan hjelpe meg.

bilen begynte og stoppe når jeg kjørte inn i lyskryss og jeg fikk ikke start på den fordi den var strømtom hele tiden. jeg målte på batteriet og det virket fint så jeg bytta dynamoen, men med ny dynamo er problemet der fremdeles. jeg byttet så ut batteriet med et jeg vet fungerer, men etter 1 times kjøring er det fremdeles ikke strøm til og starte bilen uten og dytte igang.

jeg har lagt om strømmen litt på bilen. batteriet er flyttet bak og det er lagt opp 70mm2 kabel fra batteriet og frem til starter. har dette noe og si?

jeg måler 13volt på batteriet når bilen står og går og 12volt når tenningen er av..

noen som kan hjelpe meg?

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du målt syrevekta på batteriet?

Er det ei celle som er dårlig så kan du måle bra med spenning, men klarer ikke å levere strøm. Men hvis du har nytt batteri så virker det rart. 70mm2 er i hvertfall mer enn nok.

Hvordan er jordingen når du har flyttet batteriet bak?

Da er det enda viktigere å ha gode kontakter.

Hilsen Jonas.

1983Volvo 244glt(solgt)

1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis

1996Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du målt syrevekta på batteriet?

Er det ei celle som er dårlig så kan du måle bra med spenning, men klarer ikke å levere strøm. Men hvis du har nytt batteri så virker det rart. 70mm2 er i hvertfall mer enn nok.

Hvordan er jordingen når du har flyttet batteriet bak?

Da er det enda viktigere å ha gode kontakter.

tror jordinga er bra. åssen kan jeg måle dette? skal det være en gitt motstand? jeg har slipt rent for lakk der batteriet og motor er jorda. tenkte jeg skulle kjøpe ett nytt batteri på biltema. kan jo være at begge batteriene jeg har ikke vil ta i mot lading...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger en syrevekt måler. Den kan se helt lik ut som Den du bruker for å måle frostvæsken eller spriten din:) men har andre verdier.

Kjøpte nettopp batteri på biltema sjøl, de har fått bra kritikk å du får 70Ampertimers vedlikeholdsfritt batter for 600kr.

Det skal være så liten motstand som mulig men det høres ut som det er gjort skikkelig.

Hilsen Jonas.

1983Volvo 244glt(solgt)

1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis

1996Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger en syrevekt måler. Den kan se helt lik ut som Den du bruker for å måle frostvæsken eller spriten din:) men har andre verdier.

Kjøpte nettopp batteri på biltema sjøl, de har fått bra kritikk å du får 70Ampertimers vedlikeholdsfritt batter for 600kr.

Det skal være så liten motstand som mulig men det høres ut som det er gjort skikkelig.

ja skal være skikkelig gjort. men utelukker ikke at det er batteriet som er kranglete før jeg har bytta det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finn en venn som er elektriker og lån ampere meteret hans. hekt meteret rundt + ut fra batteriet når tenninga og alt av ting som kan slås av er slått av. Om du har utslag der da er det en strøm tyv et sted. napp så ut sikring for sikring til ampere meteret viser null denne kursen har feil.. lykke til med feilsøking:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe joda....jeg har vel endel venner....skal kjøpe meg nytt batteri når jeg får skattepenga jeg....

lån med deg batteriet fra min blå, det er i topp stand:happyhappy:

-67 VW boble (herbie)

-78 Volvo 242 V8

-78 Volvo 242 4x4 turbo Sheriff Edition

-01 Ford F250 *Powerstroke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finn en venn som er elektriker og lån ampere meteret hans. hekt meteret rundt + ut fra batteriet når tenninga og alt av ting som kan slås av er slått av. Om du har utslag der da er det en strøm tyv et sted. napp så ut sikring for sikring til ampere meteret viser null denne kursen har feil.. lykke til med feilsøking:D

jeg er elektriker selv og har testa dette. men ellers takk for tipset. scrat jeg kommer og låner batteri av deg...skal ha med volvoen ned til særp i morra vis jeg rekker og fikse det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...