Gå til innhold

2.0doch vs 2.0is.. hvem tåler mest?


p0k3r

Anbefalte innlegg

hei jeg er veldig intresserrt i å kjøpe en sierra som vinter-bil, den vil bli lettere misshandlet osv.

 

så må jeg spørre, skal jeg kjøpe en 2.0is eller 2.0doch?

 

jeg vil helst ha den som har minst sjangs for og gå i stykker da de 3-4 eksta hestene som kommer ut av dochen ikke er viktig for meg.

 

hvist jeg finner en "is" som har godt langt men virker strøken, og jeg finner en sierra med doch som ikke har godt noe serlig langt, hvilken bør jeg velge?

 

det virker som holdningen til mange her er at is>doch. er dette litt oppskrytt/overdrevent?

 

 

tar gjerne imot tips fra noen, er litt forvirret om hva jeg skal kjøpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal herje, er det ingen tvil; kjøp is. Alu-toppen på dohcen har lett for å sprekke/slå seg, og ohc er generelt en mer holdbar maskin:)

Jeg har selv dohc i sierran, og har aldri hatt problemer med den, er en god motor det, passe sprek og greit nok bunndrag... Men den tåler nok ikke så mye herjing som en tilsvarende is motor nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar,

tror det blir en is da i nærmeste fremtid.

 

dette er kanskje litt vanskelig og svare på men: hvor viktig er kilometerstanden på disse bilene?

 

har sett flere til salgs med over 300 000km på telleren og syns liksom det virker litt skummelt og kjøpe den da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at en DOHC ikke tåler herjing kan jeg motbevise. Jeg herja med en DOHC på et jorde en hel vinter, og da mener jeg HERJET.

Stasjonsvogna butta ikke før 240 på meteret, og det skjedde ikke bare en gang. Turtallsperra var oftere i bruk enn tomgangsregulatoren for å si det sånn. Hadde et problem hele vinteren med motoren, og det var at inntaksrøret til luftfilterhuset ble flatt etter litt platekontakt. Da svarte den ikke på gassen

Etter at vinteren var over var det en som lurte på om jeg visste om en DOHC motor. Tja, jeg gjør jo det men... Fikk den billig (samme som jeg ga for hele bilen..), dette er nå fem år siden, og den motoren går som ei klokke i dag

 

Bare man skifter frostvæske en gang i blant, og påser at kjølesystemet inkl vifte er i orden, så er den bortimot skuddsikker

 

OHC er ikke dårlig den heller, og den jernklumpen er selvfølgelig ikke så nøye på om det blir litt varmt.

Men det er en del krøll med ISen, ikke selve motoren, men innsprut og tenning

 

Men jeg hadde helt klart funnet meg en DOHC uten trykk i kjølesystemet, og passet godt på den, av den enkle grunn at den går mye penere, og er mye bedre å kjøre. Den er ikke så "brå" som OHCen, og mye sterkere på lave turtall. Og så finner du ikke noen toliters motor som bruker mindre bensin enn DOHCen (Diesel untatt for evt kvervulanter)

 

Skrudde faktisk litt OHC på jobb i dag, det begynner å bli lenge mellom hver gang

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett Mondeo, DOHC holder godt den. Men nå har jeg ikke hørt om toppaknignstull med ohc imotsetning til dohc. Men selvsagt noen som opplever motsatt. Velger å la mitt svar stå uendret, men legger heller til her at jeg modererer meg litt mot "angrepet" på dohc :)

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så, det verste som skjer når du velger doch over ohc er at kanskje topppakningen ryker og du må bytte den og kanskje bytte olje/kjøle vann, til gjenngjeld for du en bil som gir jevnere drag, lavt bensinforbruk og "er bedre og kjøre med"?

 

hvor mye må man ut med for en topp til en sierra 2.0 doch om den skulle bli ødelagt pga varme eller noe sånt?

 

 

jaja må bare si takk for argumentene for begge deler, gjør det lettere og ta et valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel sett at ventilstyringene på DOHC har "løsnet" og da men.

 

På den annen side så har det vel blitt skiftet noen kammer i OHC motorer også. Skal du ha OHC, bruk mineralolje, og skift ofte

 

Og styr i allefall unna OHC som er så ny at den har katalysator, de motorene er "umulig" å få til å gå rent

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når var det de begynte med katalysator, og vist man ser vekk fra avgassene er det da noe galt i og fjerne katalysatoren og dermed få de til og gå like rent som de tidligere motorene?

 

hørte også at det kunne være lurt og kjøpe sierraer som var minst 1987(?) modell og opp fordi da sluttet de og produsere dem i england fordi de var miss fornøyd med kvaliteten, noen som kan bekrefte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sierra er produsert i Tyskland så det er nok ikke noe problem... Men sats på en OHC du for den er noe sprekere og har ei lettere girkasse... Dessuten er deletilgangen bedre for ohc og lettere å skru på... Og hva er egentlig vitsen med 2 kammer på 8 ventiler?

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

jupp, og hvis reg reima på isen sku ryke, så er den bare å bytte.

Men, hvis reg kjedet på Dochen ryker. ja, da er det nesten å kaste alt samma

 

Har selv kjørt ohc i 4 vintre nå. som går hardere og hardere for seg;P og jeg har aldri ødelagt noe motordeler.

selv om eksos manifold har vært så varmt at den kunne sammenlignes med rød neon lys så har den gått like bra i senere tid

-I'm so terrific I have my own toll-free number: 1-800-UNBELIEVABLE-

 

*1998 Ford Scoprio 2.3 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sierra er produsert i Tyskland så det er nok ikke noe problem... Men sats på en OHC du for den er noe sprekere og har ei lettere girkasse... Dessuten er deletilgangen bedre for ohc og lettere å skru på... Og hva er egentlig vitsen med 2 kammer på 8 ventiler?
For det første så er majoriteten Sierra produsert i Genk i Belgia.

For det andre: OHC er ikke sprekere en DOHC, langt i fra

 

Resten kan jeg gi deg rett i

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jupp, og hvis reg reima på isen sku ryke, så er den bare å bytte.

Men, hvis reg kjedet på Dochen ryker. ja, da er det nesten å kaste alt samma

 

Den var litt dum. Reg reim er en del som skal skiftes med jevne mellomrom. Det skal ikke kjedet, så den sammenligningen blir litt rar

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår