Gå til innhold

Øyelokk og filter

Ranger emnet


kristian foss

Anbefalte innlegg

Fikk høre av en kompis at øyelokk ikke er ulovlig,så lenge det ikke sperrer for lys-strålen.

Luftfilter er lovlig,så lenge effektantallet ikke overskriver 10% av bilens originalantall av hestekrefter.

 

Dette er iallefall ting jeg har hørt,så er ikke sikker på noe av dette selv.

98` Alfa Romeo 156 TS - Grigio chiaro

93` Alfa Romeo 155 TS - Spazio blue

95` Alfa Romeo 155 TS - Rosso

(X) 95` Alfa Romeo 155 TD - Rosso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt noe problemer med filter... og på en vanlig sugemotor vil man trolig få mindre effekt enn uten...

 

Kjøper du f.eks Rieger øyelokk har disse ofte med TÜV papirer.. og da skal man bare kunne vise fram disse ved evt problemer... Har hatt mange senka biler på EU uten Godkjent i vognkort men aldri noe problem så lenge man har TÜV papirer i orden..

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt noe problemer med filter... og på en vanlig sugemotor vil man trolig få mindre effekt enn uten...

Kjøper du f.eks Rieger øyelokk har disse ofte med TÜV papirer.. og da skal man bare kunne vise fram disse ved evt problemer... Har hatt mange senka biler på EU uten Godkjent i vognkort men aldri noe problem så lenge man har TÜV papirer i orden..

 

Det stemmer nok ikke gutten min, da har du nok ikke lest leksa di, for jo mindre motstand motoren får når den skal suge til seg lufta jo mer luft suger den. Men man må selvfølgelig justere litt skal man få ut mest mulig effekt økning av filteret, men at man taper effekt med K&N filter på sugemotorer er bare tull.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her. Ble vinka inn idag av :coplight

Han likte ikke at jeg hadde en stor logo/klistremerke øverst på frontruta. Selv om den kun dekka det orginale sotinga øverst på frontruta mi, så ville han ikke godta dette. Jeg fikk beskjed om å ordne teknisk kontroll innen 12 dager.

 

Denne skrifta øverst på frontruta mi (du ser den så vidt på avataren) har jeg hatt på i 3 år og aldri før hørt noe om. Noen som vet hva reglene sier på slikt?

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det er mer sannsynlig at man taper effekt med KN-filter på sugemotor er at det åpne filteret er plassert helt åpent midt i motor-rommet og dermed suger mer varm luft enn et luftfilter som er innkapslet i en luftfilterboks med en slange fram i gillen... altså, varm luft inn i motoren gir lavere effekt enn kald luft, det er derfor man har intercoolere på turbomotorer.. Så antageligvis går vinninga opp i spinninga her.. Skal du ha håp om å få noe som helst effekt utav et åpent filter må du nok jaffal montere ett varmeskjold..

 

Meningen med åpent filter vil for alltid, iallefall for meg, kun være p.g.a. lyden og utseende i motorrommet...

Virr virr virr, broom! Rupp rupp rupp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tru at den er lovlig inntill et vist mål, den orginale sotinga/solsjermen stikker jo litt ned, men hvorfor skal det ikke være lovlig, ring biltilsynet, de svarer på det meste ang det.

BMW E36 325i 93`

Volvo 740 GL 90` (Turbo Intercooler) Vinterbil

X:Audi A4 1,8Q 96`

X: Volvo 240 87`

X: Mercedes 280e 85`+ 300TD 83`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det er mer sannsynlig at man taper effekt med KN-filter på sugemotor er at det åpne filteret er plassert helt åpent midt i motor-rommet og dermed suger mer varm luft enn et luftfilter som er innkapslet i en luftfilterboks med en slange fram i gillen... altså, varm luft inn i motoren gir lavere effekt enn kald luft, det er derfor man har intercoolere på turbomotorer.. Så antageligvis går vinninga opp i spinninga her.. Skal du ha håp om å få noe som helst effekt utav et åpent filter må du nok jaffal montere ett varmeskjold..

 

Meningen med åpent filter vil for alltid, iallefall for meg, kun være p.g.a. lyden og utseende i motorrommet...

 

Helt enig med deg der, har varmeskjold og hele pakka.

Men ringte biltilsynet ang øyelokk og filter, de sa at man må ha papir på det og må anføres i vognkortet...

BMW E36 325i 93`

Volvo 740 GL 90` (Turbo Intercooler) Vinterbil

X:Audi A4 1,8Q 96`

X: Volvo 240 87`

X: Mercedes 280e 85`+ 300TD 83`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltilsynet er jo bare ute etter å få bort alt som ikke er org på bilene.. noen steder krever dem tuv papirer på baklykter som eks.. selv om dem er merket at dem er godkjente, eller at noen steder skal dem ha tuv papirer på senkesett på norsk..Dem kommer jo på tysk,eller der dem er produsert.

 

Så du kan nok bare sette på øyelokka og filteret:)

Nå:Bmw E46

(x)Sabb 9-3

(x)Audi A4

(x)Mercedes 190E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det er mer sannsynlig at man taper effekt med KN-filter på sugemotor er at det åpne filteret er plassert helt åpent midt i motor-rommet og dermed suger mer varm luft enn et luftfilter som er innkapslet i en luftfilterboks med en slange fram i gillen... altså, varm luft inn i motoren gir lavere effekt enn kald luft, det er derfor man har intercoolere på turbomotorer.. Så antageligvis går vinninga opp i spinninga her.. Skal du ha håp om å få noe som helst effekt utav et åpent filter må du nok jaffal montere ett varmeskjold..

 

Meningen med åpent filter vil for alltid, iallefall for meg, kun være p.g.a. lyden og utseende i motorrommet...

 

 

Sant sant, men hvis man setter inn ett K&N innsats filter som man setter i orginal filter boks så vil det ikke bli noen andre varme faktorer enn de som er det med orginal filter, så det blir feil å si at en taper effekt ved å sette på K&N filter på suge motorer.

Men vis man sier at "Open air filter" (som det heter) kan gi nedsatt effekt så er jeg helt enig med dere. :heyyou:

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk beskjed av politiet å fjerne øyelokk og filter, siden det ikke kom med bilen orginalt.

 

En ting jeg har lært når det gjelder vårt kjente og kjære Politi, De utaler seg alt for ofte om ting de ikke har det fjærneste anelse om. Så aldri ta deres ord for sannheten når det kommer til biltekniske ting, ring heller å spør biltilsynet for det er de som lager reglene så de vet hva de snakker om.

 

Tro meg jeg har opplevd en del sånne situasjoner hvor Politiet kommer å påstår hardnakket at en ting ikke er lov også har jeg prata med biltilsynet i ettertid og da fått vite at det er bare tull det Politiet har sagt til meg.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår