Gå til innhold

Behandling av hvit bil

Ranger emnet


owyj

Anbefalte innlegg

Hei!

Er temmelig nybegynner og grønn innen dette område som gjelder polering, voksing osv.

 

Er i bunn å grunn på jakt etter en fremgangsmetode for å få shinet skikkelig opp min nyinnkjøpte Alpine White II Bmw E34, og en handleliste over produkter jeg trenger :)

Hvertfall noe å fjerne asfaltflekker med, hvit bil+asfalt går ikke godt sammen ;)

Motor-rommet er skikkelig rent fra før av, men vil gjerne holde det slik også.

 

Slik som jeg har forstått så er hvit en vanskelig farge å få godt resultat på, så her spiller tid ingen rolle for min del :)

 

Mvh

owyj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit gjør vondt i øya når det er polert, he he

 

Titt litt på denne tråden, der er det litt forskjellig mht vask og clay (prikkene dine)

 

http://www.bilforumet.no/bilpleie/152676-glad-i-bilen.html

 

Ang polish, er Swirls etc ikke så lett å se, men en god lakkrens for å få oxidasjon etc vekk og en sealer/voks er bra for glans og beskyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit bil krever samme behandlig som en oksidert rød eller blå bil.

 

Rett å slett skikkelig lakkrens, etterfulgt av polish og sealer.

 

Min 99mod Transporter TDI har levd sitt liv frem til i fjor i Stavanger, med masse dekor, og etter glansen å bedømme med mye avfetting i vask.

 

Denne bilen Dro jeg på med M85 og ullpute på roterende maskin, føre m85 med rødskumpute. etterfulg av m80 og m66 og sealer.

Denne bilen ble tett ved ny i lakken, å faktsik stått siden av hvite biler med klarlakk og hatt bedre glans.

 

Skal ta bilen en skikkelig skole nå føre gatebil Rudskogen, Å får dere som er nyskjerrige på en prat, så vil denne bilen samt meg finnes rundt Meguiars sin vaskeplass, ilag med Mr. Meguiars og MeguiarsFan.

 

Nederst i første post her http://www.bilforumet.no/bilpleie/149033-diverse-f%F8r-etter-bilder-av-bilpleie.html ser du bilen, med litt bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang polish, er Swirls etc ikke så lett å se, men en god lakkrens for å få oxidasjon etc vekk og en sealer/voks er bra for glans og beskyttelse.

 

Etter å ha tatt en titt på tråden din så virker det som om du har litt peiling på dette :D Så hvilken lakkrens å sealer/voks anbefaler du?

 

Takker for svar!

 

Mvh

owyj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit bil krever samme behandlig som en oksidert rød eller blå bil.

 

Rett å slett skikkelig lakkrens, etterfulgt av polish og sealer.

 

Min 99mod Transporter TDI har levd sitt liv frem til i fjor i Stavanger, med masse dekor, og etter glansen å bedømme med mye avfetting i vask.

 

Denne bilen Dro jeg på med M85 og ullpute på roterende maskin, føre m85 med rødskumpute. etterfulg av m80 og m66 og sealer.

Denne bilen ble tett ved ny i lakken, å faktsik stått siden av hvite biler med klarlakk og hatt bedre glans.

 

Takker for svar, å jeg må si meg helt målløs på resultatet på transporteren! Skikkelig bra!!

 

Ser ut som det blir en "ørliten" bestilling hos autogeek nå ja!

Noe annet jeg burde bestille med det samme utenom det som er nevnt ovenfor, f.eks hvilken sealer?

Kanskje noen produkter til ettervask?

 

Men hvor her til lands selger dem respektive roterende maskiner hvor putene til meguiars passer, eller trenger vel ikke absolutt å ha putene dems ?

 

Blei mye her på en gang nå, men alle er velkommen til å svare:)

 

Mvh

owyj

 

edit: skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peiling å peiling, er ikke på cossyboys nivå enda da....

 

Om du skal på med maskin er Cossyboys innlegg "spot on", men har du ikke noe voldsom peil på roterende poleringsmaskiner/ull puter etc så er dette litt voldsomt å starte med, alternativet er å sende bilen til Cossyboy, betale han kr 300,- så gjør han sikkert jobben....he he, nei fra spøk til alvor.

 

Cossyboys alternativ er det du hadde fått om du leverte bilen inn til en god proff bilpleier. eller du har noen gode år på baken.

 

"Denne bilen Dro jeg på med M85 og ullpute på roterende maskin, føre m85 med rødskumpute. etterfulg av m80 og m66 og sealer.

Denne bilen ble tett ved ny i lakken, å faktsik stått siden av hvite biler med klarlakk og hatt bedre glans."

 

Se på linken i innlegget, der ser du hvor bra det kan bli..

 

Alternativer om du skal ta jobben for hånd er vel:

 

Steg 1

 

-VASK

-TØRK

-CLAY

-SPYL

-TØRK

 

Steg 2

 

2.1 Meguiars Body Scrub - Legges på TYNT, ett og ett panel om gangen, ikke la tørke.

 

2.2 Deep crystal polish - Legges på TYNT, ett og ett panel om gangen, ikke la tørke.

 

2.3 NXT gen tech wax - Legges på hele bilen, la tørke i ca 30 min, og fjern.

 

Alternativ til 2.1 er Deep crystal paint cleaner om ikke lakken er veeeldig stygg.

 

Har du riper (ikke dype) er ScratchX et bra alternativ for å redusere disse noe FØR du bruker Body Scrub.

 

Gode påførings Pads og Microfiber til å fjerne polishen igjen (MF til BIL) er også viktig

 

Om du ønsker en maskin til å legge på med har både biltema & clas Ohlson en grei 2 hodet maskin, bare invester i noen bedre puter (cyclo pads feks) og bruk microfiber for hånd til å fjerne igjen.

 

For hånd vil aldri bli like bra som med maskin, men du får et høyst levelig resultat, samt at det gjør bilen mye letter å holde i orden mht vask (neste gang du legger på noe, trenger du bare NXT tech wax feks, ikke rens/polish)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bestille fra Autogeek, er DuraGloss 101 og 105 en killer kombo, Kjempe beskyttelse og bra glans samt veldig lette å jobbe med. de to + Pinnacle Liquid Souveran er skummelt blankt på bil.

 

XMT serien til swirl fjerning er bra sammen med DA maskin (ikke roterende)

Samme er Meguiars MG83 + cyclo pads, supert på den maskinen jeg nevnte fra biltema el CO

 

DuraGloss aquawax er også en god QD (booster etter vask)

Ellers:

Pinnacle poly clay kit

GritGuard vaskebøtte

ShMitt mitt eller Cobra chenille mitt til vask

Poorboys SS&S såpe

FoamGunjeg kunn sikkert laget lister i flere dager

DP extrem foam (til FoamGun)

Guzzler tørke håndkle

 

Er noen WOW produkter

 

er noe av hva de har, jeg kunne sikkert ha laget lister i flere dager......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar atter en gang! :D

 

Jeg får sette meg ned imorgen og lese nøye gjennom på disse produktene hos autogeek og lage meg en komplett handleliste.

 

Vel, siden skattepengene er rett rundt hjørnet så tenkte jeg å bare kjøpe en maskin med det samme. Trenger vel bare 110V->230V omformer i tillegg.

Bilen har ikke noen dype riper, eneste er noen ørsmå steinsprutskader helt framme på panseret. Den er blitt tatt godt vare på opp gjennom årene, skulle ikke tro at den var 18 år gammel. I vinter kommer den til å stå i dvale innenfor varme vegger og tak, hvor jeg da vil få ordne di små kosmetiske skadene.

 

Så Cossboy, hvilke puter bør jeg kjøpe? Er det bare engangs, eller går det ann å bruke dem om igjen x antall ganger?

 

Mvh

owyj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha... Aldri tenkt over at hvit bil var så mye styr med.

 

Her har jeg no å lære meg, og ta til etterretning..

 

Men synes jeg har klart å holde den god, er tross alt 23 år gammel

DSC03329.jpg

 

(Bilde fra i fjor, blankere nå :P)

 

Ville det vært stor forskjell om jeg hadde hatt klarlakk? Dyp wetlook er vel det jeg er på jakt etter uansett, og lakking igjen skjer jo ikke, så hvilke produkter anbefales da? Må handle litt mer på AG snart tenker jeg.

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativer om du skal ta jobben for hånd er vel:

 

Steg 1

 

-VASK

-TØRK

-CLAY

-SPYL

-TØRK

 

Steg 2

 

2.1 Meguiars Body Scrub - Legges på TYNT, ett og ett panel om gangen, ikke la tørke.

 

2.2 Deep crystal polish - Legges på TYNT, ett og ett panel om gangen, ikke la tørke.

 

2.3 NXT gen tech wax - Legges på hele bilen, la tørke i ca 30 min, og fjern.

 

Alternativ til 2.1 er Deep crystal paint cleaner om ikke lakken er veeeldig stygg.

 

Har du riper (ikke dype) er ScratchX et bra alternativ for å redusere disse noe FØR du bruker Body Scrub.

 

Gode påførings Pads og Microfiber til å fjerne polishen igjen (MF til BIL) er også viktig

 

Om du ønsker en maskin til å legge på med har både biltema & clas Ohlson en grei 2 hodet maskin, bare invester i noen bedre puter (cyclo pads feks) og bruk microfiber for hånd til å fjerne igjen.

 

For hånd vil aldri bli like bra som med maskin, men du får et høyst levelig resultat, samt at det gjør bilen mye letter å holde i orden mht vask (neste gang du legger på noe, trenger du bare NXT tech wax feks, ikke rens/polish)

 

Sitter her nå og er ikke langt borte fra å legge inn en god bestilling hos autogeek. Går for din metode truhaa til og begynne med, for og så vente på den europeiske Porter Cable'en :)

Men det er ett par ting først...

 

Når du sier "VASK" i Steg 1, da med NXT Car Wash? http://www.autogeek.net/mg12664.html

 

Meguiars Body Scrub, er det denne? http://www.autogeek.net/mg13001.html

 

Deep Crystal Polish og Deep Crystal Pain finner jeg ikke.

 

Mvh

owyj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UDM (uk edt) kommer i august

 

Om du bestiller fra AG, hadde jeg gått for denne såpa:

http://www.autogeek.net/pbss32.html

 

men sef funker også NXT gen wash også, men den gjør bilen litt mindre glatt (ganske sterk såpe)

 

Nei det er ikke Body Scrub, aner ikke hvorfor ikke AG i fører den serien, men de har mange alternativer.

 

Body Scrub, Deep Crystal polish og Deep crystal paint cleaner finner du hos bilxtra eller hos jegard http://www.mamut.com/jegardhandelas Du trenger ikke både body scrub og DC paint cleaner, holder med en av de

 

DuraGloss er samme konseptet, bare at den gir noe lenger beskyttelse om du ønsker å få alt fra AG...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier "VASK" i Steg 1, da med NXT Car Wash? http://www.autogeek.net/mg12664.html

 

Meguiars Body Scrub, er det denne? http://www.autogeek.net/mg13001.html

 

Deep Crystal Polish og Deep Crystal Pain finner jeg ikke.

 

 

Når han sikter til vask, så er det den ja. Eller evt. Gold Class Car Wash, er litt mildere, men etterlater seg ikke fult så mye voks etter vask.

 

Det du linker til som Body Scrub er Meguiars sitt litt mislykka forsøk på å få til en bra avfetting. Så er ikke den...Lurer selv litt på hva Body Scrub er fornoe, aldrig finni den selv. Så har du noe link Truhaa?

 

Hvis du sender meg en PM Owyj, så skal jeg se hva jeg kan få til av pris på det du er ute etter, personelig ikke veldig tilhenger av denne Autogeek handlinga, da det finnes et meget bra supportsystem i norge. Greit nok, ting koster noe mer, men slik summa sumarium, så havner du ikke så ille ut i norge eller, når moms og frakt å slikt er lagt til.

Send en PM så skal jeg se hva jeg kan få til iallefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meguiar Clear Coat Body Scrub 473ml. NOK 99.00

Pris eks. mva NOK 79.20

 

 

Gjennoppfrisker farge og fjerner skånsomt "død" lakk, misfarging og forurensing.

Meguiar's Body scrub er et sikker og moderne alternativ til ulike typer rubbere og andre slipende produkter.

Skader ikke noen type lakk. Ideel for biler som har blitt matte i lakken eller som har blitt polert for sjelden.

Det er et unikt, dypt rensende produkt, som sammen med lette slipemidler og en kjemisk rens med rike næringsstoffer vil tilføre næring og beskytte lakken. Etterpolering med et av Meguiar's polerende produkter f. eks Nxt Generation Tech Wax, gir et glimrende resultat.

 

 

fra Jegard....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår