Gå til innhold

Trenger råd om sparkling, grunning mm.

Ranger emnet


fast_740

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Driver nå å sveiser litt i motorrommet på 740`n min.

 

Jeg trenger å sparkle litt ved dempertårnet for å få rett vinkel i forhold til høyre side. Og med det trenger jeg litt råd:

 

 

*Jeg har en boks med noe ordentlig kaldgalvanisering, kan jeg legge på sinken, så syregrunne, så sparkle med glassfibersparkel, og finsparkel også fyller? Trenger litt råd om dette!

 

*Hva slags sparkel vil dere som HAR peiling på dette annbefale? Tenker på som blir fint, og lett å jobbe med.

 

BILTEMA produkter skal jeg ikke bruke!:)

 

Mvh Eirik

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spaklen jeg har brukt er biltema sparkel, er ikke å anbefale, hvis du ikke blander riktig, + at du må pusse rett etter at den har herdet, ellers er det noe møkk å pusse på.

 

også har jeg brukt 829 ratio-spachtel, denne koster litt mer enn biltema sin, men er mye bedre!

 

noen bilder?

Mvh

Stian

 

stolt eier av MB 190E

krsmf.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spaklen jeg har brukt er biltema sparkel, er ikke å anbefale, hvis du ikke blander riktig, + at du må pusse rett etter at den har herdet, ellers er det noe møkk å pusse på.

 

også har jeg brukt 829 ratio-spachtel, denne koster litt mer enn biltema sin, men er mye bedre!

 

noen bilder?

 

så på prosjektet mitt på signaturen:)

 

Fikk noen tips av en nå, PPG eller Scan(d?)ox så stikker innom Christoffersen i Skien i morgen. Forhører meg litt der, også på Scanox(eller hva det heter):)

 

Tar gjerne imot fler tips

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre er og legge epoxygrunning i bunn,så glassfiber sparkel (biltema funker og er billig)så finsparkel Evt biltema eller dyrere merke som standox og glasurit alt funker helt greit;)men har stor pris forskjell.

Så legger du evt et trasparengt lag med fyller et som er tynnet litt så legger du på fyllern da er du sikker;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre er og legge epoxygrunning i bunn,så glassfiber sparkel (biltema funker og er billig)så finsparkel Evt biltema eller dyrere merke som standox og glasurit alt funker helt greit;)men har stor pris forskjell.

Så legger du evt et trasparengt lag med fyller et som er tynnet litt så legger du på fyllern da er du sikker;)

 

men tenker litt på det med sinken også...karosseriet er jo originalt delgalvanisert, og her er det galvanisert...

 

 

hvordan behandle oppå sinken:)

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men tenker litt på det med sinken også...karosseriet er jo originalt delgalvanisert, og her er det galvanisert...

 

 

hvordan behandle oppå sinken:)

 

der hvor det er galvanisert kandet lønne seg og legge syre grunning for og få det best mulig.men sliper du barplate, så epoxy, så er det bra;)sink spray er egentlig ikke noe særlig bra. kan være fort gjort at man ikke får andre produkter til og feste seg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der hvor det er galvanisert kandet lønne seg og legge syre grunning for og få det best mulig.men sliper du barplate, så epoxy, så er det bra;)sink spray er egentlig ikke noe særlig bra. kan være fort gjort at man ikke får andre produkter til og feste seg på det.

 

okei, er ikke spray, er på boks.

 

Stikker innom de sjappene i morgen jeg, tror nok det blir syregrunning! Fikk litt god takst på skaden bak, så har råd til litt ordentlige produkter!

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, er ikke spray, er på boks.

 

Stikker innom de sjappene i morgen jeg, tror nok det blir syregrunning! Fikk litt god takst på skaden bak, så har råd til litt ordentlige produkter!

 

Okay.lønner seg ikke og spare på det som har med lakkering og gjøre nei, det kan fort gjøre så det ikke blir bra og at du får at rust og lignende veldig fort og da har det bare blitt dyrere og ta oppat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp:)

 

Får se på hva det blir til, tror jeg handler alt hos den jeg får en god pakkepris på!

 

Er litt usikker på lakken min da, mener det er originalfargen... Ser sånn ut! Den er lakket for 7 år siden, men det er nok på utsiden og ikke i motorrommet!

 

Får se om jeg finner den koden, eller har noen den koden tro? Se bildene på tråden min;)

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp:)

 

Får se på hva det blir til, tror jeg handler alt hos den jeg får en god pakkepris på!

 

Er litt usikker på lakken min da, mener det er originalfargen... Ser sånn ut! Den er lakket for 7 år siden, men det er nok på utsiden og ikke i motorrommet!

 

Får se om jeg finner den koden, eller har noen den koden tro? Se bildene på tråden min;)

 

finner vel en plate med lakk kode og sånt i motorrommet får se der så hører du om den fargen stemmer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Jeg har en boks med noe ordentlig kaldgalvanisering, kan jeg legge på sinken, så syregrunne, så sparkle med glassfibersparkel, og finsparkel også fyller?[/Quote]

 

du bør også legge fyller mellom syregrunning og sparkel, siden syregrunning ikke tåler å bli sparklet på

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg sparkle flater eller en hjulbue. Bør jeg først da legge glassfiber sparkel hvis det er mye som må sparkles og så finsparkel oppå det? Ca hvor mange millimeter er maks du bør legge på med finsparkel?

 

Si ifra hvis skal slette posten fast 740.

 

Fin sparkel skal bare sparkles par millimeter hetes det men det blir vel sparklet tykkere og men lønner seg ikke, da dette kan sprekke fort.Så få det bra med glassfiber sparkel så tynt lag fin sparkel for og tette porer og små ujevnheter;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin sparkel skal bare sparkles par millimeter hetes det men det blir vel sparklet tykkere og men lønner seg ikke, da dette kan sprekke fort.Så få det bra med glassfiber sparkel så tynt lag fin sparkel for og tette porer og små ujevnheter;)

 

Takk for mye bra svar:)

Planen var å bruke glassfibersparkel til å bygge opp med, så kjøpe finsparkel til å gjøre siste finpuss!

 

kjemikalier som ikke går om hverandre er ofte kjekt å vite:) Som foreksempel den med syregrunninga!

 

Beskytter syregrunning best mot rust?

 

Men ofte så sparkler mange på bart metall! Er det ikke best å grunne først, så sparkle?

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår