Gå til innhold

MegaSquirt på Audi 10vt

Ranger emnet


Buurn

Anbefalte innlegg

Jeg har konvertert både 10 og 20V Turbo 5er

På 10V motoren brukte jeg 5 vindu fordeler/hall sensor men på 20V motoren bruker jeg 60-2 trigger hjul sveiset til reimhjulet med A4 VR sensor og 1 vindu fordeler (org 3B) som cam sync.

Vil anbefale trigger hjul og VR sensor da det gir mer nøyaktig tenning.

 

Har kjøpt fra DIY Autotune og Glens Garage, begge er OK å handle med. Er ikke noe prob å lodde sammen selv dersom du tar deg nok tid å får alt rett.. tar en kveld... Koster ca 1500 for en MS1 ver3. Kjøp ver3 kort - mer muligheter for tenning!

(Jeg har bare kjøpt MS1 da jeg kjører MSnS Extra kode, og det funker fint for meg, MS2 koster noe mer)

 

Du trenger også en WB lamda for å kunne kjøre logging og tune!

Ligger på ca 200$ (Innovate LC1)

 

Her er mitt oppsett

http://32bsyncro.com/images/materiali/Megasquirt%20n%20Spark%20installation.doc

Og her er litt info om bilen:

http://32bsyncro.com/modules.php?name=Webpages&op=show&uname=torgeir

85 Passat 32B GT Syncro - Godkjent ombygget fra 1.8 CL

63 VW T1, 65 VW T1, 70 VW 1600TL (1915 motor og Megasquirt n Spark)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei !

 

Anders tar 4500kr med 2,5 bars mapsensor og 5500kr

med 4 bars mapsensor, og da sitter tenningsmodulene

montert på kretskortet inne i boksen !

 

Det du da trenger er coiler,(kan kjøpes på Biltema)

eksostempmåler, gasspjeldsensor, fuelrail,(kan kjøpes

på 034-motorsport), dyseinnsatshylser ifra Golf G60,

giver på veiva og et trigger hjul.

 

Dette oppsettet er hvis du vil bli kvitt fordelern

og få et litt enklere oppsett for tenninga.

 

WTF???

 

1000 spenn ekstra for 4bar mapsensor?

 

ille med tanke på at selve sensoren bare koster 370,- pr 05.08.07

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeleren er ikke et problem i utgangspunktet, men det blir ikke nøyaktig nok tenning ved å bare bruke Hal sensoren....

 

Kjører du et 60-2 trigger hjul på veiv, med VR sensor og bruker Hal sensor i fordeler som cam sync er mye gjort...

En MSD Blaster coil da... og og du har tenning som er stabil og har bra gnist....

 

Jonus har jo også kjørt med fordeler og MSD tenning.. Er det godt nok for hans oppsett er det godt nok for hjemmemekket megasquirt også :-)

85 Passat 32B GT Syncro - Godkjent ombygget fra 1.8 CL

63 VW T1, 65 VW T1, 70 VW 1600TL (1915 motor og Megasquirt n Spark)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enkelte ting med megasquirt jeg ikke har helt fått fatt i. Den jeg lurer mest på er detta med 1 vindu og eventuelt 4/5 vindu. Hva er forskjell? Hvor sitter disse "vinduen". Er kommet mye nyttig info her. Har forøvrig bestilt fuelrail og litt småting fra 034motorsport.com her om dagen, samt skaffa meg seks dyser fra en 100 2,6E. Om jeg kan bruke dysene vet ikke jeg.. Men ga ikke noe for dem. Noen som veit om disse er brukanes?

Audi Coupe GT 84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enkelte ting med megasquirt jeg ikke har helt fått fatt i. Den jeg lurer mest på er detta med 1 vindu og eventuelt 4/5 vindu. Hva er forskjell? Hvor sitter disse "vinduen". Er kommet mye nyttig info her. Har forøvrig bestilt fuelrail og litt småting fra 034motorsport.com her om dagen, samt skaffa meg seks dyser fra en 100 2,6E. Om jeg kan bruke dysene vet ikke jeg.. Men ga ikke noe for dem. Noen som veit om disse er brukanes?

 

Megasquirt må på en eller annen måte hentr ingformsdjon om når den skal "fyre" coilen....

 

Eldre VAG med elektronisk tenning har et hjul med 4 eller 5 hull (Et hull for hver cylinder)

Overgangen mellom tett/vindu brukes for å trigge tenningsmodulen og fyre coilen......

Megasquirt bruker overgangen som hørte til cylinderen før i tenningsrekkefølgen, holder på signalet, og fyrer coilen etter hvordan en har programert tenningen på neste cylinder

 

Det vil alltid være litt slark her og der i regster reim, tannhjul til fordeler osv...

Nyere VAG har VR sensor, og 5'erene teller tennene på tannkransen, og deler ut antall tenner mellom hver cylinder...

Dette er ikke nok da på en 5'er, en må også ha en kam sync som sier hvor i tenningsrekkefølgen en er. Til dette brukes typisk en fordeler med 1 hull/vindu mot HAL sensoren. Andre har et vindu i et blikk som ligger bak kamdrevet og HAL sensor for å lese dette.

Megasquirt kan IKKE lese alle tenneie på tannkransen, det er det rett og slett ikke nok minne til å håndtere, så mange bruker et tannjul med 60 tenner, der 2 tenner er fjerent. Dette kalles et 60-2 hjul

85 Passat 32B GT Syncro - Godkjent ombygget fra 1.8 CL

63 VW T1, 65 VW T1, 70 VW 1600TL (1915 motor og Megasquirt n Spark)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Okay, da er noe greit å forstå. Fikk fuelrailen og de andre tinga fra 034motorsport her om dagen, og da fikk satt sammen dyser, dyseholdere og fuelrailen. Noe jeg har lurt på en liten stund nå er dette med antallet dyser. Har sett enkelte tegninger hvor det brukes fire dyser til firesylindrede motorer. Og har da forstått det sånn at det brukes to innganger på msen for disse fire. Hvordan er det da med den ekstra dysa? Du har ikke et koplingsskjema over hvor den femte dysa skal tilkoblas?

 

Fra 034motorsport handla jeg også et 60-2 drev, må detta sveises på i en korrekt stillig for at msen skal kunne registrere den og Halgiverens signal? Eller kan jeg eventuelt stille på dette i msen for så å bare sveise drevet på veivakselen?

 

Takk for svar=)

Audi Coupe GT 84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sveiset 60-2 hjulet slik at de 2 tennene som mangler står over 0 merket på reimhjulet, men VR sensoren står montert noe over 90 grader i forhold til TDC merket (Se antall tenner i bildet over konfigurasjonen min)

 

Jeg har satt to dyser på den ene utgangen, og 3 dyser på den andre for å fordele lasten, men begge fyrer på samme tid.

85 Passat 32B GT Syncro - Godkjent ombygget fra 1.8 CL

63 VW T1, 65 VW T1, 70 VW 1600TL (1915 motor og Megasquirt n Spark)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Jeg har sveiset 60-2 hjulet slik at de 2 tennene som mangler står over 0 merket på reimhjulet, men VR sensoren står montert noe over 90 grader i forhold til TDC merket (Se antall tenner i bildet over konfigurasjonen min)

 

Jeg har satt to dyser på den ene utgangen, og 3 dyser på den andre for å fordele lasten, men begge fyrer på samme tid.

Hei, lurte på,, ser du bruker vr sensor fra a4 på 20v motoren.. vil det si at sensorene som står på svinghjulet ikke kan brukes på et 60-2 trigger hjul ? (er en 92 mod 20v)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megasquirt klarer ikke håndtere så mange tenner som tannkransen på svinghjulet har.. er ikke rundt 140?

Mener 60 er det en vurdere som max...

 

Vet det er noen øst europerere som har laget delekrets som dermed kan bruke originale sensorer, men jeg synest det var enklere å bare sveise på triggerhjul på reimhjulet.

(det ble litt trangt, så jeg måtte slipe bort litt på Oljepumpa (beskyttelse/deksel for tannreim) og jeg kjører uten registerdeksel..

85 Passat 32B GT Syncro - Godkjent ombygget fra 1.8 CL

63 VW T1, 65 VW T1, 70 VW 1600TL (1915 motor og Megasquirt n Spark)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar, kjøpte meg en a4 vr sensor, så nå fikk jeg signal.. hvertfall så mye at bensinpumpa går og dysene åpner når jeg kjører på starteren,, men det virker som om gnisten mangler.. og "turtelleren" i ms programmet registrerer bare 30-70 rpm.

har lagt inn samme tennings innstillinger som du tmatre la ut lenger opp i tråden

noen tips til hva jeg kan overse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken avstand har du mellom trigger hjulet og vr sensoren?

Skal ikke være mye der, mener jeg la en bladsøker på o.5 eller noe mellom da jeg monterte.

 

Ellers kan du jo ikke taste inn tallene for min tenning direkte i din installasjon. Du må se hvordan VR sensoren din er plassert i forhold til TDC

 

Du tar utgangspunkt i 120 tenner, da veiven må gå rundt to ganger (720 grader) for at alle pluggene skal "fyres"

 

I mitt oppsett kommer signalet til cylinder 1 (trigger A) 32 tenner før TDC, er neppe helt likt på din bil da jeg har "hjemmelaget" holder for VR sensoren

85 Passat 32B GT Syncro - Godkjent ombygget fra 1.8 CL

63 VW T1, 65 VW T1, 70 VW 1600TL (1915 motor og Megasquirt n Spark)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

måtte forandre på både sensor og innstillingen på trigger hjulet, så jeg prøvde sette det etter dine innstillinger, for å gjøre det litt enklere for meg selv :), men tro om jeg har bomma litt.. jeg satte motoren på 0 merket, og monterte trigger hjulet så sensoren traff tann 32..

avstanden til sensor mener jeg skal være bra, men syntes holderen kan være litt "spinkel" , så den får jeg sjekke i morgen..

 

 

Årsak til slappt turtall signal var litt unøyaktighet med montering av sensoren og triggerhjulet. skal lage ny brakett i morgen, se om det tenner bedre da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter noen dager med prøving/feiling, og masse lesing, så får jeg spørre etter litt hjelp her, når sensoren på triggerhjulet står på tann 17 (motor på tdc), hva blir da trigger verdiene i ms (ink trigger angle)? jeg har orginal cam sensor, og har eksperimentert både med og uten den. på det beste så har motoren vært i gang, men uten å tenne på alle sylindere. dette er på en aan motor, med cop, og ms1

 

en annen ting.. dette er som nevnt en aan s4 motor, men svinghjulet er fra en 2,3 90 motor, men tenningsmerket skulle vel stemme alikavel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut til at tenningsmerket er rett, meen,, mon tro om jeg har fått feil vr sensor.. er den fra a4 1,6 brukende? eller måler den bare turtall? også lurte jeg på hvordan sjekke om kam sensoren virker (på enkleste måte)

Jeg prøver å hjelpe en bekjent med å få start på greiene. men det ser ut til å bli litt rot i systemet av og til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut til at tenningsmerket er rett, meen,, mon tro om jeg har fått feil vr sensor.. er den fra a4 1,6 brukende? eller måler den bare turtall? også lurte jeg på hvordan sjekke om kam sensoren virker (på enkleste måte)

Jeg prøver å hjelpe en bekjent med å få start på greiene. men det ser ut til å bli litt rot i systemet av og til :)

 

Sjekk

 

 

 

 

osv.... mulig dette hjelper deg noe ?

 

Trur det er lettere å få det bra hvis du bruker en hall sensor i stedet for vr kanskje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår