Gå til innhold

Forskjellige temperatursensorer

Ranger emnet


bjørn

Anbefalte innlegg

Ettersom temperaturnåla i bilen min viser galt tenkte jeg å bytte til den nyere typen temperaturmåler som har 2 runde pinner i kontakten (den gamle har bare en flatstift).

 

Er det noen som vet hvor de to pinnene skal hen? Den ene kan jeg kanskje koble til den ledningen som går til flatstiften pr. dags dato, men hva med den andre?

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida blander ikke, det skjedde noe i '87 for da kom en nyere type (sluttnr -645). Var på volvo og han hentet fram sensoren til 1986- og 1987 modell og de var forskjellige (gammel og ny type).

 

Termotidsbryteren har jo vanlig boschkontakt (som dysene) og er mye lengre enn temperatursensoren.

 

Og jeg tenker heller ikke på sensoren til ecu, for den har også boschkontakt.

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er sensoren jeg mener er den nye typen:

 

ECTTempSensor.gif

 

1362645 - Engine Temp Sensor For Guage fits all 4 cyl models

 

Og dette er den gamle (->87'):

 

460191.jpg

 

WATER TEMP SNDR

85-86

460191

Water Temperature Sender

85-86

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida blander ikke, det skjedde noe i '87 for da kom en nyere type (sluttnr -645). Var på volvo og han hentet fram sensoren til 1986- og 1987 modell og de var forskjellige (gammel og ny type).

 

Stemmer. Det ble ny 2-polet temp-giver rundt -86-87...

I henhold til skjema skal begge ledningene til temp-instrument.

Antagelig for å få stabilere signal, uten å jorde i blokka.

 

Det betyr vel i ditt tilfelle at du bare kan koble det andre stikket til jord..

 

Men skjønner ikke helt vitsen. Er det feil på giveren blir det jo i orden med ny giver lik den du har. Og er instrumentet defekt er du jo like langt.

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer. Det ble ny 2-polet temp-giver rundt -86-87...

I henhold til skjema skal begge ledningene til temp-instrument.

Antagelig for å få stabilere signal, uten å jorde i blokka.

 

Det betyr vel i ditt tilfelle at du bare kan koble det andre stikket til jord..

 

Men skjønner ikke helt vitsen. Er det feil på giveren blir det jo i orden med ny giver lik den du har. Og er instrumentet defekt er du jo like langt.

 

Vitsen er den at jeg har bygd om en del og har hatt litt forskjellige topper her så jeg har en del sensorer liggende og har da antakeligvis skrudd inn feil (pre 87') sensor når jeg har satt sammen igjen... :)

 

Skal bytte i morra og se hva som skjer, etterkommer med resultatet!

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har denne på min 93 B230FD, har kun en ledning til tempgiver (240 riktig nok)

 

Er bilen fra 93 og ikke bare motor?

 

Det er jo aldri lett å vite med volvo, de skrudde sammen det de hadde for hånd får jeg inntrykk av innimellom :spin

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at B 230 ET har den med to stikk. Den ene går til målerene i dashbordet, mens den andre er til ECU'en ..... Men begge uttakene har samme ohmverdi, da de bare er ei forgreining fra en og samme føler !!

 

Den med to stikk går til dash på biler nyere enn 87, eldre bilder har den med én stikk.

 

Det er alltid en helt annen sensor som går til ECU, de (dash og ecu) deler aldri samme sensor. Antakeligvis fordi det blir mye større sjans for uklare motstandsverdier i systemet hvis to enheter deler på samme sensor.

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg fant ut når jeg byggde min et i 240

var at tomgangssystemet og motroniken delte tempgiver

(er faktisk 2 motstander inne i giveren, altså dobbel giver)

og dashbord for seg selv litt lenger frem på toppen

83 Volvo 760 Langtidsprosjekt som skal godkjennes med chevy V8 Tråd

86 Bmw 320 E30 Bruksbilen

83 Volvo 240 Vinterbilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår