Gå til innhold

Kjøpe meg A3 turbo eller TDi?

Ranger emnet


MAGUN

Anbefalte innlegg

Ser at jeg nesten har fått glipp av en god diskusjon, og forundrer meg over at ingen har nevnt min bil enda, den er jo til salgs og greier.. :D Annonse 215hk @ 330Nm. Går et hakk bedre enn original S3 (tyngre, 225hk/280Nm), og koster vel omtrent halvparten i forsikring..

 

Enig i at quattro er tingen, i alle fall hvis man skal trimme litt. Har gjort en del testing, mot en GTI med samme motor, og samme mods. Den er seff kun FWD. Der blir det mye spinning.

 

Målt med AP22 G-måler:

 

A3TQ - 215hk

Km/t | Sek.

10.0 | 0.36

20.0 | 0.62

30.0 | 1.03

40.0 | 1.53

50.0 | 2.25

 

Golf GTI - ca 215hk

Km/t | Sek.

10.0 | 0.70

20.0 | 1.26

30.0 | 1.86

40.0 | 2.42

50.0 | 2.97

post-1244-13804852272455_thumb.jpg

Spooz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Angående forsikring. Når jeg sjekket opp prisen på S3'n sjekket jeg samtidig 180hk A3, og 180hk Leon 4.. Alle bilene kostet omtrent nøyaktig det samme. Vet ikke hvorfor, men det virker som S3 er ganske billig å forsikre forhold til hvor dyr bilen er. Betaler bare 1500-2000 mer for S3'n enn for Polo'n jeg hadde før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så tilfelle er du et unntak fra regelen. Forsøk å ringe Vesta, Gjensidige, IF, Sparebank1, og fortell at du ønsker å forsikre en Audi S-type. Samtlige av de er klassifisert som 'UR'. Uønsket risiko. Selvfølgelig er det _mulig_ å få en ok pris, hvis man f.eks har passert 30 år og bor på landet. Da jeg spurte IF (etter å ha fått avslag hos alle tidligere nevnte fikk jeg imidlertid vite at jeg måtte:

 

A) Være helkunde (3 forsikringer)

B) Være over 25 år, men aller helst over 28

C) Bilen måtte stå i separat garasje, ha startsperre og alarm

D) Bilen måtte være utstyrt med sporingssystem (!)

E) Jeg måtte akseptere høy egenandel. I mange tilfeller ble egenandel satt til kr 20.000,-.

 

Dersom jeg oppfylte disse kravene, kunne jeg SØKE om å få forsikre den. Dette gjaldt en Audi RS2. Iflg. han jeg snakket med gjaldt samme regler for S-typer. Gjør en test - Ring Vesta (04040)og be om pris på hvilken som helst S-type, så får du blankt nei. Jeg har sågar forsøkt å få tilbud på S3 i både min mor og fars navn, i Vesta. De er begge over 50 år, bor langt ute i busjen og har full bonus i sine respektive selskaper. Det var klin umulig. (!) Jeg er 24 år, bor i en by. Har aldri hatt skade.

 

Ikke meningen å gjøre dette til en tråd om forsikringspremier. Men det er hevet over enhver tvil at S koster ekstra, selv om unntak tydeligvis finnes. Kan ta med at IF gjerne ga meg forsikring på '99 Subaru Impreza GT. Det er en bil med like mye motor, til samme verdi som en S3. 14.000,- i året med 30% bonus, full kasko og 12.000km. Så det er tydeligvis ikke _meg_ det er noe galt med.

Spooz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja litt snedig. Kjørte akkurat en online beregning på en A3 180hk. Ble 500,- billigere enn S3'n, Leon 180hk ligger 600,- billigere.. Ikke store forskjellen mao. Impreza 2.0 turbo ble 200,- dyrere enn S3, men altså "bare" 800,- dyrere enn en Seat Leon 180hk. Kan jo hende kriteriene er endret siden jeg forsikret min for 1.5 år siden. Var 25 år og bodde i by da.. Tydelig at det er store forskjeller, er jo diskutert mange ganger dette her :)

 

Jeg vet i hvertfall at jeg uansett har betalt mye mer i forsikringspremier enn det jeg har fått tilbake. Problemet er alle dustene som svindler forsikringsselskapene og ødelegger for ærlige folk slik at premiene blir skyhøye :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by pumpedyse

min mening er at skal du over 200 hk så må du 4hjulstrekk

under det så er egentlig ikke noe problem så lenge du har gode dekk

 

Driver du å prøver på å provosere meg nå eller ;) :D

 

Skal mye til å klare å få en 300hk haldex/quattro til å kjøre fra en FWD A3 300hk på bane (f.eks rudskogen). Kan jo bare gi eksempler på kjøring derifra tidligere i år. Kan ikke akkurat si jeg har spesielle problemer med å henge på Audisentrum guttene med 380Hk (+?) S2'er (quattro) med min 310hk A3 FWD.. Og S2'n veier ikke _så_ mye mer (min veier 1360kg startklar med fører), dessuten er de mer motorsterke..

________________

mvh.

 

Roy G. Hansen

Audi RS3 '97

http://members.cardomain.com/rozar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by spooz

I så tilfelle er du et unntak fra regelen. Forsøk å ringe Vesta, Gjensidige, IF, Sparebank1, og fortell at du ønsker å forsikre en Audi S-type. Samtlige av de er klassifisert som 'UR'. Uønsket risiko. Selvfølgelig er det _mulig_ å få en ok pris, hvis man f.eks har passert 30 år og bor på landet. Da jeg spurte IF (etter å ha fått avslag hos alle tidligere nevnte fikk jeg imidlertid vite at jeg måtte:

 

A) Være helkunde (3 forsikringer)

B) Være over 25 år, men aller helst over 28

C) Bilen måtte stå i separat garasje, ha startsperre og alarm

D) Bilen måtte være utstyrt med sporingssystem (!)

E) Jeg måtte akseptere høy egenandel. I mange tilfeller ble egenandel satt til kr 20.000,-.

 

Dersom jeg oppfylte disse kravene, kunne jeg SØKE om å få forsikre den. Dette gjaldt en Audi RS2. Iflg. han jeg snakket med gjaldt samme regler for S-typer. Gjør en test - Ring Vesta (04040)og be om pris på hvilken som helst S-type, så får du blankt nei. Jeg har sågar forsøkt å få tilbud på S3 i både min mor og fars navn, i Vesta. De er begge over 50 år, bor langt ute i busjen og har full bonus i sine respektive selskaper. Det var klin umulig. (!) Jeg er 24 år, bor i en by. Har aldri hatt skade.

 

Ikke meningen å gjøre dette til en tråd om forsikringspremier. Men det er hevet over enhver tvil at S koster ekstra, selv om unntak tydeligvis finnes. Kan ta med at IF gjerne ga meg forsikring på '99 Subaru Impreza GT. Det er en bil med like mye motor, til samme verdi som en S3. 14.000,- i året med 30% bonus, full kasko og 12.000km. Så det er tydeligvis ikke _meg_ det er noe galt med.

 

Jeg er unntaket jeg oxo da.... :D

S3 har helt annen skadestatistikk enn S4, S2, RS2 osv.....

Er veldig få av de og har ikke vært produsert så lenge....

Jeg betaler 1000 mer enn en Bora 1,6, Golf 3 1,6 og A4 TSQ.

Med lite egenandel, ikke garasje, (har sporingssystem men er ikke med i forsikringsavtalen) Og bor på landet. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S3 ligger ikke inne i online kalkulatoren hos Gjensidige, så jeg tok å beregnet pris på en 180 hk A3 istedet.

 

På meg kom det på 5125 kroner for 16.000 km, er dette så vanvittig gale da??? Dersom en S3 bare koster ett par hundre over dette så forstår jeg ikke hvorfor alle klager sånn over det:)

99 Passat 1.8T Bilde

84 Golf GLI cab bilde

Tidligere biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by spooz

Kommer seff an på hva du skal bruke bilen til. Drag? Asfalt race? Hva med et par SS'er på Rally Snøfresern? ;)

 

Mener du at du ville valgt en FWD igjen, hvis du hadde ubegrense t med penger og skulle trimmet til 310hk?

 

Jeg holder meg til asfalt jeg, så rally snøfresern er nok litt utenfor mitt satsingsområde. Men som rundebil er det ingen bakdeler med en FWD kontra RWD/Quattro. Det jeg synes er mest moro med bil er å kjøre fort rundt bane, og det føler jeg at jeg gjør lettest med grevling. haldexen veier mer og har mer effekttap enn forhjulskrafseren.

 

Grevling på stripa er en enorm utfordring. Det krever helt ekstremt mye av deg som fører da det er mye vanskeligere å kjøre enn quattro/RWD. På grunn av det så er det dessverre få nordmenn som velger å bygge en FWD til dragbruk. Derfor ser jeg på det som en utfordring å klare å få til sånn nogelunde bra tider på stripa med dette som utganspunkt.

 

Jeg kommer nok aldri til å selge A3'n min gitt, og jeg gir meg nok heller ikke med å trimme og modde den med det første, så det stopper nok ikke på 310hk.. ;)

 

Samtidig så må jeg si at A3'n faktisk ikke er drømmeprosjektet mitt. Drømmeprosjektet har utgangspunkt som en S2 coupe, men med en del mer omfattende jobb enn det dahlbäck har gjort på golfen. Men, det blir vel med drømmen tenker jeg. Det vil koste alt for mye penger å gjennomføre dette.. Like fullt urealistisk drømmebil er en Ferarri 360 Modena F1 med hengerfeste.. så jeg kunne hatt som trekkvogn til treff.. :D ;)

________________

mvh.

 

Roy G. Hansen

Audi RS3 '97

http://members.cardomain.com/rozar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rozar

har spesielle problemer med å henge på Audisentrum guttene med 380Hk (+?) S2'er (quattro) med min 310hk A3 FWD.. Og S2'n veier ikke _så_ mye mer (min veier 1360kg startklar med fører), dessuten er de mer motorsterke..

 

okey her Resultater fra VACCS Rudskogen 16. august 2003

VACCS samlet poeng

 

KlasseA

Fornavn Enavn Min Sek 100del Poeng

1 Vidar Gustavsen Audi 90 2 18 28 20

2 Thomas Axelsson Audi RS4 2 21 47 12

3 Marius Solheim Audi S2 2 22 61 8

4 Hannu Ojala Audi S4 2 22 67 6

5 Mattias Narin urquattro 2 27 37 3

6 Lasse Jern Audi S2 2 36 7 1

 

hva var din runde tid?

 

og det er Vidar og Marius som er audisentrum...

DOFFEN

 

Alt av golf 1 deler kjøpes (til rett pris)

 

Har også mye deler til golf 1 og golf 2,

hvis noen trenger så er det bare og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet.. Spør Marius om han ble frakjørt på vag-treffet av meg da vel.. Jeg kom bare ikke forbi ham og vi vet begge hvorfor (han lukket "døra".. :D ). Forbedret også rundetidene mine enda mer etter VAG-treffet.. har blitt klokket til 1.08 på et onsdagstreff av kamerater (2stk tidtakere med samme tid), men raskeste uoffisielle tid (kun en tidtaker) kom på gatebil nå sist på en 1.06 tid.. Denne tar jeg dog med en klype salt..

 

Kunne dessverre ikke stille i VACCS grunnet en turbo som bare hang i en bolt.. to hadde løsnet helt av og en hadde knekt, den bolten som turboen satt i var også løs. Kunne ha fått alvorlige konsekvenser hvis jeg ikke hadde gitt meg. Bilen gikk dessuten ikke så bra som den skulle grunnet denne "lille" eksoslekkasjen. Valgte derfor å kaste inn håndkleet. Kommer tilbake mye sterkere neste år..

________________

mvh.

 

Roy G. Hansen

Audi RS3 '97

http://members.cardomain.com/rozar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår