Gå til innhold

Trimming av B18, på ein driftsikker og enkel måte

Ranger emnet


Laks1

Anbefalte innlegg

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Viss man utelukker oppborring, er ny topp og kvassere kam de beste alternativene?

 

Da kan du egentlig bare drite i å gjøre noe som helst med den...

 

Selg bilen å kjøp noe som går bra orginalt, er ikke noe du kan / gidder å gjøre slik at den fløtter seg mere uanset.

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du egentlig bare drite i å gjøre noe som helst med den...

 

Selg bilen å kjøp noe som går bra orginalt, er ikke noe du kan / gidder å gjøre slik at den fløtter seg mere uanset.

 

Nå er ikke oppborring noen vidunderkur alene for høy effekt, men det hjelper. Klassisk trim, også uten borring, gir et morsomt effekttilskudd, men kan selvsagt ikke sammenliknes med moderne turbotrimming.

 

En gammal Amazon er uansett ikke særlig godt egnet for effekter høyere enn 130-150 hk, til det er bremser og kjøreegenskaper for øvrig for dårlige. Dessuten ødelegger man ikke en gammel klassiker med en monstermotor...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss man utelukker oppborring, er ny topp og kvassere kam de beste alternativene?

 

Men hvorfor utelukke oppborring? I tillegg til effekttilskuddet får du nye friske sylinderløp og nye stempler og ringer. En forutsetning for en effektiv forbrenningsprosess og god drivstofføkonomi.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke oppborring noen vidunderkur alene for høy effekt, men det hjelper. Klassisk trim, også uten borring, gir et morsomt effekttilskudd, men kan selvsagt ikke sammenliknes med moderne turbotrimming.

 

En gammal Amazon er uansett ikke særlig godt egnet for effekter høyere enn 130-150 hk, til det er bremser og kjøreegenskaper for øvrig for dårlige. Dessuten ødelegger man ikke en gammel klassiker med en monstermotor...

 

Tenkte ikke bare på oppborring jeg da, men resten av tingene som annen kam, topp osv..

 

Virker som typen tror det er mye å hente på "gratis" hester som å skru på en skrue her og en skrue der..

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder vell oss for gode til å forhåndsbedømme folk, gjer vi ikkje Kenito?

 

Grunnen til at eg utelukker oppborring, er fordi bytting av kam og topp er enkelere å få til for meg, enn å begynne å borre opp. Og, viss eg skulle finne på å gjøre den heilt orginal, å bruke den som veteranbil, vil eg helst at den skal ha orginal motor, som ikkje er borret å slik. Da setter eg bare på igjen org topp og kam, viss du/dere skjønner. Derfor har eg utelukket oppborring. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder vell oss for gode til å forhåndsbedømme folk, gjer vi ikkje Kenito?

 

Grunnen til at eg utelukker oppborring, er fordi bytting av kam og topp er enkelere å få til for meg, enn å begynne å borre opp. Og, viss eg skulle finne på å gjøre den heilt orginal, å bruke den som veteranbil, vil eg helst at den skal ha orginal motor, som ikkje er borret å slik. Da setter eg bare på igjen org topp og kam, viss du/dere skjønner. Derfor har eg utelukket oppborring. ;)

 

Ahh, jeg har missforstått synes det stod "hvis man utelukker oppborring, ny topp og ny kam" jeg!

 

Beklager på det sterkeste ;)

 

Ny topp og kam er bare å hive på ja, gir nok sitt det :)

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en billig B20 og borr den opp til to-to. Den ser nesten helt lik ut og du kan bytte tilbake til original B18 hvis original-draugen kommer og tar deg. Noe jeg håper den gjør etterhvert...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenito: Da var det bare ein misforståelse alt i sammen, ingen skade skjedd. :)

 

ReodorF: Har tenkt på det alternativet og, men blir problematisk med tanke på at eg ikkje har verktøy til verken motorbytte eller oppborring. Kan jo få andre til å gjøre det, men blir fort kostbart. Men, det koster å være kar, hehe. :)

 

Trur faktisk orginal-draugen(som du så fint kalte det ReodorF) har allerede kommet å tatt meg, for begynner å sjå på andre biler, da det hadde vært kjekt å hatt den i perfekt stand uten å ha på samvittigheiten at motoren har fått gjennomgått litt hardkøyring. Time will show, er det vell noko som heiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenito: Da var det bare ein misforståelse alt i sammen, ingen skade skjedd. :)

 

ReodorF: Har tenkt på det alternativet og, men blir problematisk med tanke på at eg ikkje har verktøy til verken motorbytte eller oppborring. Kan jo få andre til å gjøre det, men blir fort kostbart. Men, det koster å være kar, hehe. :)

 

Trur faktisk orginal-draugen(som du så fint kalte det ReodorF) har allerede kommet å tatt meg, for begynner å sjå på andre biler, da det hadde vært kjekt å hatt den i perfekt stand uten å ha på samvittigheiten at motoren har fått gjennomgått litt hardkøyring. Time will show, er det vell noko som heiter.

 

To ting:

 

1. Et motorbytte klarer du omtrent med skiftenøkkel og ei talje

 

2. Ingen hobbymekanikere har utstyr for borring av motorblokker

 

Kjøp deg en 240 hvis du er Volvomann eller hva som helst hvis ikke merket betyr noe. La Amazonen være som den er. Men ikke la den gå fra deg hvis fattern tilbyr deg den.

 

Det ble tre ting det. Minst...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting:

 

1. Et motorbytte klarer du omtrent med skiftenøkkel og ei talje

 

2. Ingen hobbymekanikere har utstyr for borring av motorblokker

 

Kjøp deg en 240 hvis du er Volvomann eller hva som helst hvis ikke merket betyr noe. La Amazonen være som den er. Men ikke la den gå fra deg hvis fattern tilbyr deg den.

 

Det ble tre ting det. Minst...

 

Var den talja eg tenkte på, veit liksom ikkje korleis eg skal få det til heime.

 

Nei, den skal ikkje utenfor familiens eie uansett, det nekter eg på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var den talja eg tenkte på, veit liksom ikkje korleis eg skal få det til heime.

 

Nei, den skal ikkje utenfor familiens eie uansett, det nekter eg på!

 

Medmindre du bor i blokk så kan du bygge deg ei enkel ramme av noen meter 2x4" som du fester talja i, nærmest som ei portalkran. Denne ramma kan enten være helt frittstående eller bygget inn i vognskjulet.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår