Gå til innhold

Presset ut i fortauskant av buss

Ranger emnet


Stingah

Anbefalte innlegg

Hei

I morrest, på tur til jobb, ble jeg presset ut og rett i fortauskanten av en jævla buss som ikke holdt siden sin i en sving. :deng Ene felgen ble nokså skadet (rent kosmetisk men), har jeg noen rettigheter her? :thanks

 

Hadde jeg ikke lagt bilen så langt ut ville jeg 100% sikkert kommet borti bussen.

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vanskelig å si noe konkret her.

Vanligvis blir det skylddeling ved slike ting, altså vanligvis, ikke bestandig.

 

Kjørte du etter bussen, gjorde du noe i etterkant, tok kontakt med sjåføren etc?

 

Enkelt store kjøretøy bruker ofte mer en sin del av veien for å klare en sving, da skal en vanligvis ta hensyn til dette og slakke farten slik at det andre kjøretøyet kommer seg igjennom svingen. Men, hvis jeg ikke husker feil så er ikke dette et krav ifølge loven..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøss.. om du virkelig sneiet kanten UTEN å treffe bussen er det vel din egen feil i grunnn da..

 

Da var det jo uten tvil plass til å komme forbi der!..

 

At større kjøretøyer trenger plass er det jo ingen tvil om men man kan enten vente litt og la andre komme frem eller presse seg gjennom

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøss.. om du virkelig sneiet kanten UTEN å treffe bussen er det vel din egen feil i grunnn da..

 

Da var det jo uten tvil plass til å komme forbi der!..

 

 

Han ville jo sikkert unngå å komme i kontakt med bussen da. Jeg måtte nødbremse etter at en bil kjørte ut på forkjørsvei i en uoversiktelig sving for en måned siden, da fikk jeg kast på bakenden (MC) og havnet rett i asfalten, bilføreren hadde ikke sett meg og kjørte videre. Heldigvis hun som stoppet etter velten viste hvem det var, skrev skademelding senere på dagen etter å ha kontaktet bilføreren og får nå erstatet skadene.

2013 1.8D Lancer

1997 2.5T Skyline (banebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

for litt siden så kjørte bussen på meg..

jeg kjørte på på en forskjørsvei også kjører det en buss ut i veien så jeg stopper så vi ikke kræsjer den er grei MEN så når jeg ser bussen er nesten ferdig med svingen så begynner jeg å kjøre men da finner den bussen som var bak den andre at han også skulle kjøre nå å jeg måtte brå bremse for å ikke kjøre på han han fortsetter å kjøre men han klarer ikke svingen siden jeg står såpass nærme så frontfangeren min fikk lov til å kose med hele siden på bussen..

angrer så sinsykt på at jeg ikke kjørte etter han å fika han baklengs.. har også hatt mange andre nesten ulykker med busser som ikke skjønner at man skal holde feltet sitt på 4 felts veier. spesielt i rundkjøringer med med flere felt..

HILSEN MEG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bussselskap er vanligvis greie i sånne saker. har vært borti 3-4 ganger, da har jeg kjørt lastebil. Har altid stoppet helt opp, og så har bussen passert meg, og ødelagt speil, markeringslys, skrapet opp lakk osv. Og da har altid bussselkapet ordnet opp i etterkant, da bussen har en tid og holde. Jeg bare ringte til selskapet, oppga regnr,sted og ca klokkeslett. Så neste gang det kommer en buss, som er vanskelig og passere, stopp helt opp, da får ihvertfall ikke du feilen. Samme gjør jeg med personbilen, vis det er en smal vei, så stopper jeg helt opp, og venter, vis den andre bilen er borti meg, så er det hans feil uansett.

)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært like ved å blitt presset ut av busser som skal kjøre ut fra bussholdeplass i ei 50 sone. Det er greit nok at man har vikeplikt for bussen, men skal ikke buss-sjåføren signalisere at han skal ut i rimelig tid? I begge tilfellene har jeg kommet så langt at jeg nesten skal til å kjøre forbi da bussen begynner å kjøre, gjerne akkurat samtidig som bllinklyset kommer på.

Steffen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble påkjørt midt i trheim av en buss på selveste 17 mai...var allerede fult trafikkaos, den kutta svingen og flytta meg en halv meter...fikk ikke nr eller noe på bussen...dro rett til politiet og de ga meg nr og sånn til selskapet...på tur opp til selskapet så jeg igjen bussen med samme reklame og riper etter bilen på siden...selvfølgelig en fet sydhavsmann som kjørte...tok nr og dro til selskapet og skrev skademelding...alt gikk i orden...snakket aldri med busssjåføren...

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår