Gå til innhold

Powered By Ford: Ford Taunus Coupe 72' - HVA SA DU!?! V8?!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

en 17m xl jo... sjelden sak.

hvor mye ga du for den?

 

Under 10k

og takk for inspirasjonen, nå vet jeg bare hvor je#¤% mye arbeid det er på den :roll:

Kanskje den skal under kniven til neste år, i den nye garasjen... :m'm:

 

Dette blir bra den blir å se på treff den her da regner jeg med?

 

Planen var og få den ferdig til juli 'ruden' neste år, kanskje før. :)

Taunus Coupe 72' (Prosjekt)

Ford Taunus GXL 73'

Ford 17m 70'

Ford Mondeo Stv. Ghia 97'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er nå godt i gang med buret, bakre del er helsveist, men skal ha noen flere avstivere på den (venter på mer rør).

 

Fikk også nye pinnebolter til hjulene fra Knollevold, 63mm lange.

 

Neste uke kommer Sparco stoler, sparco 4-punkts og skumfylt 45 liters bensintank fra Gundersen Motorsport. :)

 

I dag har jeg høvlet 2mm av toppen, og portet innsug og utblåsninger for hånd med en rettsliper.

 

sammensetting.jpg

Taunus Coupe 72' (Prosjekt)

Ford Taunus GXL 73'

Ford 17m 70'

Ford Mondeo Stv. Ghia 97'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle bruke en lengre kam (håper jeg) ? 2mm av toppen er rundt 11.4:1 CR... med original kam banker det,selv med lav tenning... Jeg måtte ha GT-Plus 104 på min for å kunne ha saklig tenning "back in the day" med akkurat den kompen.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette svinghjulet ditt laget av? Jeg har sett nok bilder og historier på nett til å kjøpe meg et ferdig smidd. Da er det også noe man trygt kan dreie av om det skulle være for tungt.

 

Forøvrig følger jeg spent med. Ser ut som du får gjort en del ut fra bildene som ligger her. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette svinghjulet ditt laget av? Jeg har sett nok bilder og historier på nett til å kjøpe meg et ferdig smidd. Da er det også noe man trygt kan dreie av om det skulle være for tungt.

 

Forøvrig følger jeg spent med. Ser ut som du får gjort en del ut fra bildene som ligger her. :)

 

 

Bare det originale svinghjulet jeg har dreid ned.

Har såvidt planet ned clutch flaten og innfestingen til veiva for og få en ren overflate.

Ellers så har jeg bare dreid litt rundt forbi for å få den ned i 6kg.

 

svinghjul.jpg

Taunus Coupe 72' (Prosjekt)

Ford Taunus GXL 73'

Ford 17m 70'

Ford Mondeo Stv. Ghia 97'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kom det en fin pakke. :) :)

P1010007-5.jpg

 

Sparco TEC stoler, Sparco 4 punkts, Sparco stolfester og 45 liters fuel cell med skum og bensinmåler. ;)

P1010008-4.jpg

P1010010-2.jpg

 

Det som er irriterende er at jeg har fått spysjuken :puke: , og er ikke edru nok til å begynne tilpassingen av tingene angry2 angry2 angry2

Taunus Coupe 72' (Prosjekt)

Ford Taunus GXL 73'

Ford 17m 70'

Ford Mondeo Stv. Ghia 97'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det originale svinghjulet jeg har dreid ned.

Har såvidt planet ned clutch flaten og innfestingen til veiva for og få en ren overflate.

Ellers så har jeg bare dreid litt rundt forbi for å få den ned i 6kg.

blownclutch6.jpg

The entire aftermath of this clutch explosion can't even be seen in this photo. Shrapnel poked a hole in the hood, pinched a header collector in half, ripped the accelerator pedal right off the firewall, destroyed the shock tower brace, severed the main engine harness, and knocked out a freeze plug in the back of the block. It's amazing the driver wasn't injured.

Kilde: http://www.fordmuscle.com/archives/2000/11/lakewood/ første og beste treffet jeg fant.

 

Ellers føler jeg at denne videoen sier mere enn tusen bilder eller tusen ord.

http://videos.streetfire.net/category/Mazda/0/BA761E80-42F0-4C6C-BF0D-7B8BEC0BE52D.htm Mazda Rotary Wagon Flywheel Explosion

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så ikke videre bra ut, fra hvilken motor er (var) dette svinghjulet fra?

 

Må kanskje revurdere dette når arbeidet begynner på 2.1 blokka.

 

Er tydeligvis en stor risiko og ta, men jeg antar at svinghjulet ikke har blitt svekket siden mesteparten av vekten er tatt av på plasser som ikke spiller inn i hjulets holdbare konstruksjon, og at det ikke er fjernet mer enn 36% masse.

Og dette blir jo ikke en drag bil med 8000 omdr ;)

 

Her er mesteparten av vekten tatt av:

sving.jpg

Taunus Coupe 72' (Prosjekt)

Ford Taunus GXL 73'

Ford 17m 70'

Ford Mondeo Stv. Ghia 97'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok bra, men kjett å få kappet av seg føttene. Meg bekjent er støpegods ganske porøst og kornete i strukturen. Når du dreier av den støpte og/eller maskinerte overflaten blir det som å bevege seg ut på råtten is. Står mye om det på nett her og der.

 

Hvis du leser litt i bilsportboka (gratis på http://www.bilsport.no som pdf) finner du oppskrifter på hvordan sikre seg uten å kjøpe et gørdyrt clutchhus. Husker ikke målene, men det går ut på å sveise på et tykt flattjern i tunnelen som hindrer roterende deler å trenge inn i kupéen.

 

Samtidig kan du også bakover i tunnelen sveise fast solide stålringer som tar imot mellomakselen ved kryss-havari. Dette mener jeg også er krav i ymse motorsportgrener. Kan være verdt å ta med seg når en bygger skikkelig bil. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår