Geir A Skrevet April 28, 2007 Rapporter Share Skrevet April 28, 2007 VW Golf IV 1.9 Tdi 90 hk 2000 modell med ALH motor: Hei. Har nettopp kjøpt meg denne bilen, gått 126000 km. Problemet er att ved kjøring uten effektboks så er bilen helt normal - kan dra den ut på alle gir og mister ikke effekten. Ved montering av effektboks skjer følgende: Ved ca 3200 omdr. mister motoren effekten og blir som orginal. Dette skjer kun i 4. og 5. gir, ikke ved 1. 2. og 3. gir. Da kan jeg dra den helt ut til rødmerking. Når problemet oppstår må jeg skru motor av/på for att effektboksen skal virke igjen (KCR). Jeg har gjort følgende med bilen: 120000 km service - dvs luftfilter og dieselfilter er nytt. Skiftet luftmassemåler og 2 stk N75 ventiler. Skiftet ut vacumslanger og kontrollert alle trykkslanger. Problemet blir heller ikke mindre om jeg justerer ned effekten på boksen - eller øker den med mer den er levert med orginalt. Tatt av slangen inn til EGR ventil - men ikke noe unormalt mye koks der. Noen som har noen gode råd eller vært bort i lignende problem? Lest av følgende feilkode med vag-com: Fault Found: 17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation P1557 - 35-10 - - - Intermittent Det er etter hva jeg ble fortalt typisk feil for N75 ventilene... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet April 28, 2007 Rapporter Share Skrevet April 28, 2007 Skru av egr-ventilen og se inn i innsuget. EGR-ventilen kan være ren på "slange-siden" men full av dritt på andre siden av det spjellet. Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir A Skrevet April 29, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 29, 2007 Skru av egr-ventilen og se inn i innsuget. EGR-ventilen kan være ren på "slange-siden" men full av dritt på andre siden av det spjellet. Har gjort det nå - og ingen dritt av betydning. Noen flere som vet eller har forslag? Har vag-com om noen har noen tips til elektronisk feilsøking. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet April 29, 2007 Rapporter Share Skrevet April 29, 2007 Du kan prøve dette: Koble ut den vakumslangen som går til EGR-ventilen så den blir deaktivert. Plomber vakumslangen med en passende skrue eller no (selvfølgelig viktig at denne er tett) og prøv å kjør en tur. Får omtrent samme problemet når EGR-ventilen er koblet til, men så snart den er ute av spillet så skjer det aldri :) Bilen min går over i en slags "limp-mode" så den mister ALT av drag. Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir A Skrevet April 30, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 30, 2007 limp - mode? Bare å strupe slangen med en nebbtang å prøve da?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet April 30, 2007 Rapporter Share Skrevet April 30, 2007 Bingo :) men like greit å kjøre inn en skrue i den da. Skader ikke slangen. Worst case scenario er jo at det blir en vakumlekasje (falskluft), men det skjer ikke annet enn at bilen går i limpmode :) Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir A Skrevet April 30, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 30, 2007 Bingo :) men like greit å kjøre inn en skrue i den da. Skader ikke slangen. Worst case scenario er jo at det blir en vakumlekasje (falskluft), men det skjer ikke annet enn at bilen går i limpmode :) Ingen forskjell. Feilen oppstår fremdeles, ved samme turtall fart. Kan wastegateventilen forårsake dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir A Skrevet Mai 1, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2007 Noen her som vil poste dette for meg på vwaudi club forumet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yosh_jt Skrevet Mai 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2007 Feil på boksen? enten ved at den er defekt eller er til feil modell? Høres ut som at boksen lurer opp turbotrykket for mye, slik at den går i nød-modus i stedet. Min ble også sånn da jeg fiklet med turbotrykket. Om du har et turbotrykksinstrument liggende, kan du prøve å sette i det. normalt trykk er peak opp til rundt 1,2 bar og stabil rundt 0,9. normalt går den i nød-modus ved rundt 1,5-1,6 bar når det holdes konstant over tid. den vil kunne tåle litt peaking ved dette trykket. derfor skjer ikke feilen før du drar den over lengre tid på 4-5 gir. Siden det er N75-Ventilene dine som styrer turbotrykket ditt, vil det da være naturlig at du vil få feilmelding på disse. håper dette hjelper deg? Siter Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!! 98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421 Powered by http://www.dreamtm.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yosh_jt Skrevet Mai 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2007 Hadde det vært feil på wastegaten din, hadde ikke bilen fungert normalt uten boksen. Dette hadde da resultert i at du måtte byttet hele turboen, da wastegaten sitter integrert i turbo-manifilden med turboen. Siter Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!! 98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421 Powered by http://www.dreamtm.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet Mai 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2007 Er vel derfor slike tuningbokser ikke er å anbefale :) chip som teller Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir A Skrevet Mai 2, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2007 Ifølge hjemmesiden til KCR så øker dem ikke turbotrykket men forandrer innstillinger på innsprøyningstidspunktet, ?? Skal måle trykket å se hva som skjer. Boksen har jeg prøvemontert i en annen bil som fungerer utmerket så burde ikke være noe feil med den? Takk for svar sålangt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yosh_jt Skrevet Mai 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2007 MUlig ikke boksen til KCR styrer turbotrykket nei. Noen bokser tar for seg alt og noen endrer bare på diesel-insprutet. Sånn som min. Men sjekk det ut da. er verdt et forsøk. Min reeagerte i hvertfall på det viset da jeg mekket på turbotrykket. Kan du ha satt en vacum-slange feil? Har du byttet til åpent filter? Hva Gjorde du da med den lille vacum-slangen som gikk inn i filterboksen? Hvis du tetter denne eller setter vacum på den, vil du også få høyere turbotrykk. Siter Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!! 98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421 Powered by http://www.dreamtm.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet Mai 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2007 Ang. den slangen som normalt sett skal inn i luftfilterboksen. Vil man ikke få pittelitt dårligere drag når den bare ligger å slenger uten noe som helst? Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yosh_jt Skrevet Mai 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2007 Nei. i så fall ikke noe merkbart. Siter Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!! 98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421 Powered by http://www.dreamtm.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.