Gå til innhold

Problemer med Xenon i tåkelys.

Ranger emnet


porri

Anbefalte innlegg

Jeg er fullstendig klar over hva som står i kjøretøyforskriften, og presiseringene av det du refererer til er at de kun skal brukes i lav fart (si mindre enn 30km/t). Det er helt logisk i.o.m. at man ikke ser så langt foran bilen når det er så dårlige forhold. Nå vet nok både du og jeg at de tåkelystullingene som skal bruke penger på å installere xenon i tåkelysene ikke gjør det for de to dagene i året det er null sikt og kjøring i 30. Er det tåke er det forresten ikke videre lurt å ha xenon.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
magnul!

Forøvrig skjønner jeg ikke hva som skal være poenget med å ha så kraftig lys i lamper som man bare skal bruke i dagslys uansett.???

Siden du ikke kjenner forskriftene for bruk av kurve/tåkelys,kan jeg fortelle deg at disse ikke kun kan brukes på dagtid.

Det er fullt tilatt og bruke kurve/tåkelys i kombinasjon med bilens nærlys ved kjøring i dårlig vær som regn,tåke etc.

Derfor er det mange som ønske sterker lys i sine grøfte/tåkelys selv om det helt klart ikke er lov med xenon som tidligere nevnt!

 

Da må jeg rette på deg igjen:

Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys.

Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys.

Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid.

Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).

 

Du kan altså bruke tåkelys sammen med fjernlys, HVIS det er tåke.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den handler i stedet om å få hjelp til noe som er til stor irritasjon for absolutt ALLE du møter langs veien både dag og natt. Så hva forventer du egentlig

 

Vel, uansett så er det way OFF topic.

Lag en egen tråd om irritasjon med dette hvis det plager deg slik :)

Man prøver å få hjelp her, så om du bare har svada å komme med så lag en egen tråd om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår