CidroN Skrevet April 22, 2007 Rapporter Share Skrevet April 22, 2007 Hei. Har en buss (dvs 24Volt) som vi skal sette inn et gromt anlegg i. Vi har 3 stk omformere (slik at vi får 230V i bussen) som vi har til pc og en forsterker, lysanlegg osv. Så har vi en 12V forsterker som skal brukes. Når vi testa den i går så spraket det voldsomt 3veishøyttalerne, men bassen virket. En kompis av meg foreslo "forstyrrelser med strømkabler og høyttalerkabler". Vi prøvde å trekke de bort fra hverandre, men uten hell.. Når jeg setter forsterkeren på lowpitch forsvinner sprakinga, når jeg setter den på high pitch kommer den (men ikke i subbene). Har noen en aning av hva det kan være? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stagen Skrevet April 22, 2007 Rapporter Share Skrevet April 22, 2007 Low pitch = du kutter alt over alt over 80hz\125hz High pitch = bare lyd over 80hz eller 125 hz kommer ut.. Er høytaleren ny ? Kan jo være sprengt. Siter - 01 Passat 2.5 TDI 4 motion X 00 Bora 1.6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CidroN Skrevet April 22, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 22, 2007 Alle fire 6x9 høyttalerene skurrer. Dvs hvilken som helst høyttaler vi kobler på vil skurre, men subben skurrer ikke for den spiller bare lowpitch.. Som sagt, 6x9 høyttalerene kan spille low pitch uten (hørbare) problemer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
phingoc Skrevet April 22, 2007 Rapporter Share Skrevet April 22, 2007 siden det er 24V i bussen, hvordan har dere løst det med spenning når dere koblet til en 12V forsterker? kan være at dere har brent spolene i høytalerne.. ta å mål med multimeter hvor mye spenning som kommer ut til høytalerne.. husk å mål i AC.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CidroN Skrevet April 22, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 22, 2007 Vi har 12V til forsterkeren. Når jeg fjernet (eller skrudde av) omformerene (3 stk à 300W) så forsvant sprakinga! Når jeg byttet ut forsterkeren med en liten (mindre enn den opprinnelige) xplode forsterker (og omformerene på) så spraket det fortsatt, men mindre.. Wierd.. Funker i bilen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet April 22, 2007 Rapporter Share Skrevet April 22, 2007 om høytallerne er sprengte/defekte vil de låte dårlig/skurre både i low pass eller høypass... ser ikke hensykten med å måle spenningen inntil høytalerne... da den "eneste" grunn til å måle ville vært mistanke om DC spenning utifra forsterkeren men alle forsterkere slår seg av om det kommer DC ut... ;) den spenningen som måles vil jo variere med styrken/volumen på signalen, uten å være noen fel som helst. feilen du har er ganske enkelt og alminelig når man bruker en slik konfigurasjon... altså: agregat + pc som signal kilde... men mange gode og dårlig forslag her :) kalles: potensiel forkjell i jordings punktene. sett et par JALLA filtrer som gir galvanisk isolasjon på signalen, lyden blir noe dårligere . FINITO problemet løst...:disco Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CidroN Skrevet April 22, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 22, 2007 Kan du utdype den forklaringa der litt er du veldig veldig grei? Er ikke så veldig flink innen elektronikk og anlegg (som du sikkert har skjønt). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet April 22, 2007 Rapporter Share Skrevet April 22, 2007 en galvanisk filter består av en trafo der inngangs signalen blir overfort ved induktans slik at signalen ikke vandre jordings punktene der støyen oppstå som i ditt tilfelle agregatene og pc delen -meget enkelt forklart- skal se etter link til jalla filtret. jalla filter... du må ha en på hver forsterker inngang om signalem som hentes fra pcn er fra separate utganger. ;) Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CidroN Skrevet April 22, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 22, 2007 KONGE:D Håper det funker! (= Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoomBoxx Skrevet April 22, 2007 Rapporter Share Skrevet April 22, 2007 Kanskje forsterkeren klipper signalet pga feiljustert gain eller feil spenning på inngangssignalet? Om den klipper litt, høres det ikke i bassen, men godt i diskanten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet April 22, 2007 Rapporter Share Skrevet April 22, 2007 da ville skurringen varierte med volumen og nivåen på musikken. Jeg forstår et den er konstant uansett volum og til slutt: "Når jeg fjernet (eller skrudde av) omformerene (3 stk à 300W) så forsvant sprakinga!"... :) -"noise generator med AVc fra ACV" ;) Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CidroN Skrevet April 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 23, 2007 Vet noen hvor jeg kjøper denne isolator tingen? Finner det ikke andre steder enn i den nettbutikken matador nevte.. Fant ikke i biltemakatalogen heller:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CidroN Skrevet April 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 23, 2007 Fikk tak i på radiosalongen :) Nå er problemet fikset, sprakingen er borte <3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg