Lada2103 Skrevet April 18, 2007 Rapporter Share Skrevet April 18, 2007 Her kommer det noen flere bilder fra en Tysklandstur i fjor høst. Turen gikk til Magdeburg i det tidligere DDR og målet var det store treffet for østsone-biler i Elbauen Park. Forkortet kalles treffet OMMMA og det er åpent for alle biler produsert i tidligere kommunistiske land. Jeg kjørte som ofte 1980-modell Lada 1500S og den fungerte fint bortsett fra dårlig kontakt på starterreléet som slo ut starteren ved et tilfelle. Vi tok ferje fra Oslo til Kiel og derfra er det ca. 35 mil til Magdeburg som ligger øst for Braunschweig et par mil innenfor den gamle grensa mellom øst og vest. Det var sterkt å passere grensen inn i det gamle DDR med den gamle Ladaen og jeg frøs litt ved tanken på hvordan det var der for bare snaut 20 år siden. Vel på plass var det mye å se, alt fra Trabant og Wartburg via Lada og Moskvitch videre til Dacia og Zaporozhets til luksusbiler som Tatra og Chaika. Kort sagt, eksemplarer av det meste som ble produsert i Øst-Tyskland, Sovjet, Tsjekkoslovakia og Romania. Vi ble tatt godt i mot pa campingen av den tyske Lada-klubben, og fikk servert både bratwurst og øl gratis ;-) Trivelige folk. Dessverre er ikke min tysk den aller beste og mange tyskere snakker overhodet ikke engelsk. Derfor ble det litt vanskelig å kommunisere, men vi kikket på hverandres biler og nikket og smilte. Planen er å reise tilbake i år og ha det like moro som i fjor! Pyntet med norsk flagg i anledningen og klar for langtur Gammel Øst-tysk turistbrosjyre, mest for pynt i hattehylla ;-) Her var det påfyll av drivstoff både for Ladaen og passasjerene. Tyske høst-sløve vepser var veldig vanskelige å holde unna baguetten! Dem forstod nok ikke norsk... Denne alléen var så tettvokst at GPS-dekningen falt ut. Men det var ingen fare, det var ei lang rett strekke og ingen vegvalg som måtte tas. Framme ved Elbauen Park i Magdeburg. Dette er en Wartburg 353 og matchende campingvogn av merket QEK Junior. Ei fin samling med Moskvitcher. Disse var restaurert ned i minste detalj, ALLE overflater var restaurert, skruer i motorrommet kromatert på nytt, osv. Det gamle Øst-tyske flagget vaiet i vinden for en stakket stund. Dette var en helt nydelig Wartburg Camping, med farget pleksiglass i taket. Øst-tyske motorsykler på rekke und rad. Er det ei en-manns campingvogn kanskje? Sovehylster? Denne kan du kjøre inn gjennom inngansdøra hjemme og parkere i gangen. Wartburg i Rally-kostyme. Zaporozhets 965A, ukrainsk bil med luftkjølt firesylindret V4 der bak. Det ble importert mange til DDR, ingen til Norge. Det var en gang en Trabant... Disse Volgaene, derimot, av modell M21, fantes det mange av i Norge. Tatra 603, legenden fra Tsjekkoslovakia. Nydelig. Ja, takk jeg tar den med hjem. Virkelig sjelden, IFA P70 Coupé Dette er den øst-tyske raceren Melkus RS 1000, med tresylindret totakter. Disse ble bygd i ganske få eksemplarer og du må ut med bortimot 700.000,- kroner for en i dag. Trabantens storebror, Sachsenring P240 hadde rekkesekser og var kun forbeholdt fremstående partikamerater og andre storheter. Moskvitch, derimot, var i høyeste grad en bil for folket. En Skoda Felicia Cabriolet malt i oppiktsvekkende kanarigul. Øst-tyskland faktisk bygge biler med fine linjer, som f.eks. Wartburg Coupéen. Legg merke til norsk flagg i antenna. Til slutt, men ikke minst, treffets enesta GAZ 13 Chaika. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lada2103 Skrevet April 18, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 18, 2007 Så, noe for Samara fans: Verdens råeste Samara vest for Russland. Denne var helt utrolig. Lettet til det maksimale, med en trimmet Lada 16-ventiler fra 110-serien under panseret. Gromt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ladapower_2107 Skrevet April 19, 2007 Rapporter Share Skrevet April 19, 2007 Hørest artig ut når er dette i år ? (link till no inbydelse eller sånt ?) :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lada2103 Skrevet April 19, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 19, 2007 http://www.ifa-freunde-sachsen-anhalt-ev.de/ommma2007.php Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ladapower_2107 Skrevet April 19, 2007 Rapporter Share Skrevet April 19, 2007 ok fik med meg datoen men er det no restriksoner angående biler der ? maks årstall eller no sånt ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lada2103 Skrevet April 19, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 19, 2007 Tja, det står at alle årsmodeller mellom 1946 og 1991 er velkommen. Men det var Ladaer der så nye som 2004-modeller og dem slapp inn dem, så... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ladapower_2107 Skrevet April 19, 2007 Rapporter Share Skrevet April 19, 2007 ja ok for samaraen min er jo en 95 mod skjønner du og hvist den er ferdig neste år så har jeg lyst til og teste den på autobanh :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bartis Skrevet April 28, 2007 Rapporter Share Skrevet April 28, 2007 Til Lada2103. Tenkte jeg bare skulle fortelle deg att photobucke din er helt åpen. Foresten det er en fin fiat du har. Såg innlegget ditt på Norsk Fiat Register så jeg tok og såg på bildene av fiaten din og det der jeg merket att photobucke var helt åpent Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg