Gå til innhold

Godkjenning biltilsynet...

Ranger emnet


aVWe

Anbefalte innlegg

Hei

 

Ble forleden stoppet av biltilsynet med golfen min! Fikk da beskjed om å godkjenne/utbedre en del....

 

Fjerne toppstripe og soting bliklys/baklykter +

 

1. få godkjennt ratt og rattnav! (luisi ratt med momo senterring) skal kanskje låne momo papirer, går det?

 

2. godkjenne felger! (sa jeg måtte ha papir på de?) 7x17" ET38 orginalt innpress og stikker ikke utenom skjermkant men skraper mye, har derfor mange klosser i fjærerne.... hvordan liker de det?

(har ikke papirer)

 

3. Legge ned monovisker! den er hjemmelagd og står rett opp, har selvsagt ikke papirer på den, er det nødvendig eller kan det gå? Noen som kan låne/faxe meg papirer på en kanskje? Sjekker de visker motor etc? må jo av med noe plastikk da...?

 

4. Senking.. Jamex senkesett som jeg faktisk HAR pairer på!! :) senker 80-60mm, så med 17" felger bruker jeg som sagt klosser i fjærene....upopulært?? Tok forresten firehjulskontroll nylig men det står i papirene at det var med 205/40-17" så jeg kan kanskje ikke sette på stålfelger før jeg viser'n?

 

d ble mange spørsmål! Håper noen kan svare meg på noe av dette ihvertfall....

~Brooom~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by aVWe

Hei

 

Ble forleden stoppet av biltilsynet med golfen min! Fikk da beskjed om å godkjenne/utbedre en del....

 

Fjerne toppstripe og soting bliklys/baklykter +

 

1. få godkjennt ratt og rattnav! (luisi ratt med momo senterring) skal kanskje låne momo papirer, går det?

 

2. godkjenne felger! (sa jeg måtte ha papir på de?) 7x17" ET38 orginalt innpress og stikker ikke utenom skjermkant men skraper mye, har derfor mange klosser i fjærerne.... hvordan liker de det?

(har ikke papirer)

 

3. Legge ned monovisker! den er hjemmelagd og står rett opp, har selvsagt ikke papirer på den, er det nødvendig eller kan det gå? Noen som kan låne/faxe meg papirer på en kanskje? Sjekker de visker motor etc? må jo av med noe plastikk da...?

 

4. Senking.. Jamex senkesett som jeg faktisk HAR pairer på!! :) senker 80-60mm, så med 17" felger bruker jeg som sagt klosser i fjærene....upopulært?? Tok forresten firehjulskontroll nylig men det står i papirene at det var med 205/40-17" så jeg kan kanskje ikke sette på stålfelger før jeg viser'n?

 

d ble mange spørsmål! Håper noen kan svare meg på noe av dette ihvertfall....

 

 

Det beste er å visse den med felgene så får du stempelt i vognkortet ditt at den er godkjent med de hjula. Det samme gjelder for fjærene dine. Ta med alt av papirer til dem.

Tror du burde ta ut de gumi greine på fjærene. Sett på orginal rattet. Ta av teipen på lyktene så går det sikkert bra :)

One life. Live it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar!

 

Ja høres greit ut d;)

 

men hva med visker'n da? bør jeg låne meg en orginal med 2 stk da... går vel bra d, bare jeg finner en snill sjel!

 

Får faktisk låne frontrute uten toppstripe med en kamerat, den ligger bare å samler støv likevel da han skal lakkere golfen sin snart(...) sjø:D

~Brooom~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by aVWe

Takk for raskt svar!

 

Ja høres greit ut d;)

 

men hva med visker'n da? bør jeg låne meg en orginal med 2 stk da... går vel bra d, bare jeg finner en snill sjel!

 

Får faktisk låne frontrute uten toppstripe med en kamerat, den ligger bare å samler støv likevel da han skal lakkere golfen sin snart(...) sjø:D

 

så lenge du ikke har noe papirer på viskern vil jeg anbefale deg å sette på 2 stk ja

One life. Live it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jg har akkurat bedrevet godkjenning av golf'n min, jeg har et jamex 80mm senkesett, og fikk det godkjent... Etter mye om og menn.. Først må du som sagt ha firehjulskontroll, så må du justere bremseavlastningsventil, som er viktig! Deretter er det bare å dra på biltilsynet og kverrulere.... Men med 17" felger så går det vel ikke med et 80-sett uten at det subber??? Så da får du ikke vist med dem hvis det subber(jeg viste bilen med "klosser" på dempera, som klosser kjøpte jeg foringer til bakstillinga og skar av dem i ønsket lengde...:op ) Pluss at du må ringe møller og få godkjenning av fabrikken for at bilen kan senkes, da følger det også med noen papirer som må være utført, 30mm fjæring med max last og sånn... Men det sjekka dem ikke på bilen min... Jeg fikk bilen min godkjent med mono-visker. Når jeg kom så så han at den sto til høyre og det var bra sa'n... Når det gjelder rattet så må du ha papirer til det bestemtre rattet, for bak på rattet står det et nummer som skal stemme med godkjenninga på det, jeg fikk godkjent et momo 300mm ratt, og da kom biltilsyn-karen med mag-lykta si og sjekka nummeret. Du må også regne med at karen skal prøve bilen en tur, lave biler passer ikke inn på biltilsynets apparater...:D Men om du setter på andre felger(originale, som allerede står oppført i vognkortet) så kan ikke han på biltilsynet si noe om det. Men får du godkjent senkesettet, så er det jo bare å bytte felger hver gang du blir stoppa. Jeg har forresten godkjent med 80mm senking og 195/50-15 dekk, og det subber som faen!! Fikk først godkjent felger med original høyde på bil, deretter senka jeg den og satte på originale felger. dem kunne ikke sjekke om det gikk med 195-dekk, så da kunne han ikke fjerne det... Har sikekrt skivi masse møl her, og sikkert så seint at du allerede har vist bilen, mem men... gjørt er gjort... Lykke til... PS: Husk at kverrulering og papirer som oftest fører fram...

post-591-13804850246275_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Først må du som sagt ha firehjulskontroll, så må du justere bremseavlastningsventil, som er viktig!"

 

- Har tatt firehjulskontroll men d var med 17" felgene og det står på papiret.... kan jeg da vise bilen med orginal felger?? Og justere bremseavlastningsventil?? Kan man gjøre det selv (tvilsomt?) dyrt/vanskelig? Så det derfor bremsene skriker litt av og till...?

 

"Deretter er det bare å dra på biltilsynet og kverrulere.... Men med 17" felger så går det vel ikke med et 80-sett uten at det subber???"

 

-Det subber ja med full last eller fullt rattutslag i høy hastighet...:D

 

"Pluss at du må ringe møller og få godkjenning av fabrikken for at bilen kan senkes, da følger det også med noen papirer som må være utført, 30mm fjæring med max last og sånn... Men det sjekka dem ikke på bilen min... "

 

-Nei nå.. det viste jeg ikke.... jaja får kjøre dit en tur først da kansje....

 

"Når det gjelder rattet så må du ha papirer til det bestemtre rattet, for bak på rattet står det et nummer som skal stemme med godkjenninga på det, jeg fikk godkjent et momo 300mm ratt, og da kom biltilsyn-karen med mag-lykta si og sjekka nummeret."

 

-hm tenkte faktisk låne momopapirer med en fyr men d funker vel kanskje ikke så bra da.... orginal rattet igjen da:(

 

jaja, litt nervøs jeg nå..... får håpe jeg treffer en litt snillere fyr enn du.... tenkte å prøve i trondheim btw.....

~Brooom~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg viste den på jessheim, som visst er som det de var i oslo før, veeeldig firekanta... Men bare fix litt og sånn... Vask bilen først=et godt førsteinntrykk... Det er helt ok med originalfelger selv om du tok firehjulskontroll med 17" felger. Justering av bremseavlastningsventilen er kurant å justere, kan gjøre det selv, for sikkerhetens skyld.. men på biltilsynet krever de noe på alt... PAPIRER og atter papirer... Men noen er snille... Jessheim er IKKE det.. Jessheim Trafikkstasjon=:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott tomgr:)

 

"som klosser kjøpte jeg foringer til bakstillinga og skar av dem i ønsket lengde..."

 

-akkurat, har tenkt å fikse noe sånt jeg oxo, tenkte å tre no gummi nedover dempern, er d d du har gjort? trenger bare no "gummipølse/rør":rolleyes: ... så d funker med foringa til bakstillinga da eller? hmm

~Brooom~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det funka bra, og gikk i gjennom, men jeg tror det er fordi han ikke så dem, er ikke lett å se at det ligger en svart kloss oppi demperen... men med den klossen fikk jeg en fjæring på ca 1 cm... noe som i og for seg er litt stivt, men det er ganske kult det ass... Kan kjørre med full tank og full bil uten at det subber... Har sjekka det papiret jeg fikk fra møller, der prata jeg med en som heter Jan Egil Martinsen. Det som står er fløgende;

 

Telefonnummer til Møller er:

Oslo: 22 95 33 00(Kjelsås)

Lillestrøm 64 84 65 00

Oslo: 22 68 82 90(Bekkelaget)

 

Oversatt i fra fabrikkens "Ratgeber", pkt 4, side 29:

 

Pkt. 4:

 

Bruk av justerbare fjærben eller fjærer med forandret høyde.

 

Betingelser:

 

Fjærene må senkes like mye foran og bak. Hjul eller dekk må ikke under noen omstendigheter komme nær understellet eller karosseriet.

 

Ved maksimal fjærbelastning må fjærene holde spenningen.Ved tillatt lasteevne må den resterende fjæringsbevegelse måle minst 30mm. En eventuell bremsekraft-regulator må justeres i henhold til den nye fjærbevegelsen.

 

Forutsetningen er fortsatt at lyktenes posisjon ligger innenfor kjøretøyforskriftene med hensyn til avstand fra veibanen.

 

Hvis nødvendig må den tillatte lasteevnen reduseres.

 

Bruk av etterbehandlede (avsagde, avslipte, varmjusterte osv.) fjærer er ikke tillatt.

 

Etter ombygging må bilen forevises den lokale trafikkstasjon for godkjennelse.

 

 

Håper dette var til mer hjelp...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremseavlastningsventilen er ikke montert på alle modellene. Den sitter ikke på min gl og din gl er vel ikke så forskjellig fra min er den vel avwe:D

 

Laffen skriver "Fjærene må senkes like mye foran og bak. Hjul eller dekk må ikke under noen omstendigheter komme nær understellet eller karosseriet."

 

Hmm...Du har vel 80/60 på golfen din...Får håpe de ikke har hørt om denne regelen.

 

Jeg monterte hydralikk slanger(trykkslanger) på demperene mine. Dette fungerte bra nok til å begynne med, men mistet effekten over tid. Så skulle jeg en dag demontere bakstillingen min, da oppdaget jeg at slangene var helt most nederst der de hadde slåst med oversiden av demperen. Korden hadde krøpet ut av slangen og lagd fine riper i demperen. Anbefales ikke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svarene dere! Blir litt klokere tror jeg!:D

 

1 cm fjæring var ikke mye da!!Eller kansje akkurat passe:cool:

 

Nei jeg har vel sikkert ikke avlastningsventil jeg heller da! så da slipper jeg ihvertfall å tenke på d! ;)

 

får kjøpe sånne foringer jeg også... sånn ca hvor lange "klosser" brukte du da Laffen? Så en svensk side som solgte sånne gummiklosser som var ca 6 cm..... kan jo bli en del prøving å feiling med å finne riktig lengde:D

 

Ps. smurte forresten "bumpershine" på allt som var svart på bilen idag, forskjellen (i mine øyne ) var xtrem:D anbefales! Nå må jeg bare polere resten:( Fikk også sjåfør til helga idag, så nå haster det med klossene..... (frykter fullt baksete å mye subbing)

~Brooom~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått tips om å snakke med en kar på biltilsynet i tr.heim (har viderformidlet det til aVWe),så jeg regner med aVWe-gutt tar kontakt med han.... ;)

 

han ble anbefalt på det varmeste på VW-Audi Club sin mailing-liste... så,vi får satse på at det går bra ;)

 

keep us updated.... :)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår