Gå til innhold

Auke antal hestekrefter

Ranger emnet


Papi.

Anbefalte innlegg

Hestekrefter. Kva fuglane er det? Kva som utgjer antalet hestekrefter? Finst det nokon måte å auke antal hestekrefter på? (tenkjer då særskilt på Renault Megane Classic)

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hestekrefter er det som holder bilen i fart, dreiemoment (Nm) er det som får bilen fort opp i fart (litt forenklet). Som noen sa: "Horsepower wins brags, torque wins races."

 

Skal du ha en tungt lastet bil, f.eks. en pansret bil, gå for mest mulig moment for å få flyttet på sakene. ;)

Letteste måten å få mye moment på er å bygge turbo eller kompressor, men alternativer av sugetrim er spjeldhus, porting osv. Bare å søke litt på teknisk forumet så finner du masse info om trimming.

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne da; Hester er hvor fort du treffer veggen, dreiemoment er hvor langt du drar veggen med deg. ?
Det var nok kompisen til førstemann som sa det der.. :D Hk får deg til veggen,men treffer du den i fart har nok anslagskraft mer å si enn dreiemoment... ;)

 

(Merk: min mening...others may differ). Problemet er at moment gjør ikkeno. Uten en tidsfaktor så står det bare der. Legger man til en tidsfaktor,får man hk...og hk gjør alt. En i dagligspråket "momentsterk motor" er en motor med mye hk lavt i turtallsregisteret... Skal du dra med deg veggen fra stillestående,trenger du en bøtte hk rett over tomgang. Eller sinnsyk gearing,sånn at du girer ned masse motor-hk på høyt turtall til "lavserie hk/rpm" ut på driven..

 

RPM står forresten for "Ruins People's Motors"... kan man øke volum og holde turtallet nede og ha samme hk ut på driven er det nesten alltid en "sunnere" løsning... hverfall sett med livslengde som en faktor. :) Derfor en CAT-motor ikke varver som en F1...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 HK er vel at motoren kan løfte 75KG 1meter opp på 1 sek

dvs, akslerasjon.

Nm er hvor mye en motor kan løfte i det hele.

 

HK og Nm har ikke sammenheng.

Bare tenk deg, en 200Hk utenombord motor til båt, og en SVÆR sak inni som yter 200HK det må være fjorsjell en plass ;) begge kan løfte like masse like fort. Men de kan ikke flytte like stor masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tenk deg, en 200Hk utenombord motor til båt, og en SVÆR sak inni som yter 200HK det må være fjorsjell en plass.
Ikke hvis de har 200 hk på samme turtall,og ellers samme kurver... Hvis den ene har 200 hk fra 5-7000 og den andre har 200 hk fra 5800-6200 så har de ikke samme effekt bortsett fra på 6000rpm. Behøver ingen doktorgrad for å vite hvem som vinner da...så fremt ikke begge to ligger å kjører marine endurance og begge har 6000 rpm hele tiden... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår