Gå til innhold

Monterte komponentsett; "svak" lyd

Ranger emnet


jcberg

Anbefalte innlegg

Heisann. Røska ut gamle høyttalerne av bilen min i dag og monterte et komp. sett i ene døra.

 

Fra før av stod det en Clarion SRR 1025 (4" 2-veis) nede i døra, og diskant lengre oppe i døra som kun var paralellkoblet med Clarion'n... og da blir vel totalimpedansen nærmere 2 ohm og lyden dårlig? Anyway.

 

Inn med komp. settet, ny mellombass (4") nederst i døra og ny diskant oppe, pluss delefilteret da.

 

Ved test blei jeg litt forundret - mellombassen har veldig "tynn" og svak lyd sammenlignet med den gamle 2-veis'n? Kan høres omtrent ut som en gammel radio, eller omtrent slik som når man spiller lyd høyt ut av en mobilhøyttaler (bare enda litt dårligere :P). Diskanten var fin og fungerte som jeg forventet, klar og fin, og lydnivået var "passe" med de andre høyttalerne i bilen. Mellombassen er ca. ikke hørbar.

 

Først trodde jeg muligens det var fasefeil men jeg sjekka det opp overalt, prøvde bytte kontakt på mellombassen osv. men ingen forskjell overhodet.. :(

 

Prøvde å inn med gamle Clarion 2-veis'n (på woofer utgangen på delefilteret) og syns den spilte ca. likt jeg.. mulig litt bedre bass men det er vel fordi opphenget har blitt litt mindre stivt pga. innkjøring.. disse har stått i en stund. Fortsatt veldig lavt lydnivå. Ikke delefilteret som er gåent heller, jeg prøvde med det andre og ingen lydforskjell.

 

Hva kan være galt?

Komp. settet er et bilig kina-sett jeg gav 45,- for eller noe i den duren, samme som dette: http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=504353204&ListingType=0&ListingSort=1&PageNr=1&Catg=11956&ArticleType=0&LanguageNr=20

 

En av disse: ?

1. Settet er rett og slett hinsides ræva

2. Delefilteret er grusomt dårlig

3. Blir fase-fuckup sammen med høyttalerne i andre døra (har kun byttet på en side).. men de på andre sida spiller som før

4. Mellombassen er gååen fra fabrikk.. evt jeg har ødelagt den.

5. Eller at det rett og slett blir mega-volumforskjell siden settet her blir totalt på 4 ohm, mens det på andre sida blir vel på 2 med diskant koblet rett over 2-veis høyttaleren.

 

Har mest tro på #2, fulgt av #1 og #3. #5 er litt usannsynlig da jeg har prøvd å justere fader og balanse så kun komp. settet laget lyd og da var det fortsatt ingen tegn til bass der.. hm :(

 

Men skal det kanskje være slik med komp. sett? Ingen bass? Og hvis 4" også er drittdårlig på lavere mellomtone er kanskje alt i orden? Har hattehyllehøyttalere som er sånn tålelig greie i tilegg til en rel. bra sub + forsterker baki så jeg trenger ikke bass fra frontsettet, derfor jeg ikke gadd å borre ut til 5,25" eller noe i den duren.

 

Bare spør for å få vite om det er noen vits i å koble i andre døra og prøve da, eller om jeg rett og slett bare bør koble på "gamle" settet igjen (uten delefilteret).. er så jævla køddent å få på dørtrekket igjen når man har tatt det av (er en Audi A6 C4).. Takker for all hjelp og synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rating er #1, #3 og #2 i den rekkefølgen. Selv om annonsen på QXL røper klart og tydelig at selgeren har veldig lite peiling (og sannsynligvis kopiert deler av teksten fra et annet sted), behøver riktignok ikke elementene å være dårlige, men..

 

- originalhøyttalerne er ikke på 2 ohm. "Alle" komponentsett er koblet på samme måte, med diskanten i paralell med mid/bass, selv det nye du har kjøpt. Men ettersom diskanten tar seg av et frekvensområde og mid/bassen et annet blir det ingen paralellkobling (bortsett fra området rundt delefrekvensen, men skal man ta høyde for ALT blir det vanskelig å forklare ting..).

 

- har du forsøkt å justere balansen mellom høyre og venstre? Spiller det nye settet fremdeles like dårlig? Jeg ville nok installert på begge sider og DERETTER gjort meg opp en mening. Dersom det fremdeles spille like kjipt er #1 og 2 vinnerene. Hovedsaklig #1, ettersom delefiltre i denne prisklassen ALLTID består av svært få, dårlige komponenter (igjen, det finnes unntak [sjekk delefilteret i en Dynaudio-høyttaler f.eks], men som sagt må man generalisere litt)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår