RallyAlex Skrevet Mars 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2007 Hallo Skal om ikke lenge kjøpe meg en 240, men jeg har ikke så mye peiling på volvo og har nettopp begynt å skru på bil så håper noen her gidder å hjelpe meg litt. Kommer til å kjøpe bil uten turbo for så og sette på turbo og målet er å få ut 280-300 hester. Så har vil alle motorene som 240 har blitt levert med. (tror jeg) # B19A # B20 # B200 # B21A # B23E # B23A # B230a # B230E # B230F # B230K # B21ET (turbo) Det jeg lurer på er forskjellen på disse og hvilken motor bør stå i den 240'n jeg kjøper med tanke på at den skal bli turbomatet. Skjønner at tallene er motorvolum men bokstavene.. En ting til.. hvor mye hester klarer man å presse ut av den motoren som jeg bør kjøpe med en org. turbo? Takker for all hjelp! og informative linker er jeg også ute etter. :boxing edit: Hadde oversett den tråden som var klistret "Guide fra A til F/FK/FT" Men lurer fortsatt på hvilken motor jeg bør gå for og hvorfor. Siter Mercedes-Benz 300E - Cruisetøsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Mars 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2007 1. Kjøp en 240, drit i motoren (unngå B230K), så ny som mulig da bakakselen er sterkere på de nyeste. 2. Kjøp en B21ET,B23ET,B230FK eller B230FT 3. Kast orginal motoren på søppeldynga 4. Sett inn turbomotoren med M45 girkasse (se i guiden A-FK/FT) 5. tut og kjør Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
luigi Skrevet Mars 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2007 ja sats på m45:D kan komme og hente min som ligger på låven for noen hundre lapper;) tror den er ok:D Siter MVH Raymond Myrland 940 front ønskes. 960 intriør ønskes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovlov86 Skrevet Mars 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2007 Hvis man hadde f.eks en 91 modell 240, kan man da bruke ledningsnettet som er i den originalt til turbomotoren? Eller må man flytte over alt? Siter [x] 2 x 1984 Volvo 240GL [x] 1987 Toyota Camry 2,0 XLi [x] 1980 Volvo 245 L [x] 1994 Ford Scorpio CLX [x] 1995 Honda Accord 2,0iLS [o] 1991 Volvo 740 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Mars 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2007 M45 er krutte god den, tåler masse juling, den desidert beste 240 orginal kassa. Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Mars 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2007 Hvis man hadde f.eks en 91 modell 240, kan man da bruke ledningsnettet som er i den originalt til turbomotoren? Eller må man flytte over alt? Man bruker det orginale B230F ledningsnettet ja, eneste modden er å lodde inn formotstander. Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovlov86 Skrevet Mars 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2007 som innebærer? Siter [x] 2 x 1984 Volvo 240GL [x] 1987 Toyota Camry 2,0 XLi [x] 1980 Volvo 245 L [x] 1994 Ford Scorpio CLX [x] 1995 Honda Accord 2,0iLS [o] 1991 Volvo 740 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Mars 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2007 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=101600 Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
242 1,9l Skrevet Mars 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2007 Man bruker det orginale B230F ledningsnettet ja, eneste modden er å lodde inn formotstander. m50 og m51 er vel bedre org volvo kasser trudde jeg..men Siter 242 240 turbo diesel 240 turbo b21et 240 gl Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvoRsport Skrevet Mars 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2007 m50 og m51 er vel bedre org volvo kasser trudde jeg..men Men man fikk heller ikke M50 eller M51 i 240, men i 260 kunne man få det:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
242 1,9l Skrevet Mars 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2007 Men man fikk heller ikke M50 eller M51 i 240, men i 260 kunne man få det:P har ikke sakt noe om at dem kom i 240..hehe men skjønte det Siter 242 240 turbo diesel 240 turbo b21et 240 gl Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvoRsport Skrevet Mars 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2007 har ikke sakt noe om at dem kom i 240..hehemen skjønte det Tenkte det var det du mente siden du quotet innlegget til lars_b ;) Men de er såklart de sterkeste du fikk i 200-serien. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Mars 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2007 Det er helt riktig at M50 og M51 kassene er bedre, men det er ikke "volvo" kasser, men getrag, så det er riktig det du sier, men i allefall jeg kaller ikke det en orginal volvo kasse, da de er meget spessielle Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Mars 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2007 A og K er forgasser. Så har du to bokstaver feks AT, da er det en forgasser med turbo. E og F er innsprøytning, henholdsvis mekanisk og elektronisk med katalysator. B20 er den eldre motoren med støtstang som finnes i 140 serien. B19/B21/B23 og oppover har overliggende kamaksel. Originalturboene gir ikke luft til mer enn 220-230 hk (Garrett TB0313 på B21ET), suppa på B21ET går derimot tom på 190 hk. Såklart å foretrekke en nyere B230FK/FT fra 940 med elektronisk innsprøytning. M45 (4 tr.) og M46 (4 tr.+overdrive) er de mest holdbare original girboksene, M47 (5. tr) er mindre holdbar. For 280-300 hk målet så bør du se her: http://bilforumet.net/showthread.php?t=104282 Helt klart mest moneyworth. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.