Gå til innhold

Noen nybegynnerspørsmål; klipping, kondensator mm :)

Ranger emnet


RallyBonde

Anbefalte innlegg

Har en del spørsmål fra meg og en kamerat, begge er helt grønne på anlegg. Men hvordan lære uten å spørre?

 

1. Kan en høytaler/sub "sprenges" med en for liten forsterker, eller er det forsterkeren som får støyten?

 

2. Klipping?

 

3. Hensikten med en kondensator?

 

4. En forsterker på 2ohm kan driv høytalere med høyere ohm, men vis høytaleren er på laver ohm en forsterkeren kan forsterkeren ta skade?

 

5. Viktige ting som lønner seg å vite?

 

Takker for svar :)

Volvo 240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt på tynn is her, men sånn generelt så kan høyttalere gå istykker ved høy spilling med for liten forsterker, fordi forsterkeren klarer ikke å kontrollere høyttaleren samt sender ut ukontrollerte peaks som elementene ikke takler.. Been there done that! :D

 

En kondensator lader opp strøm, og leverer til forsterkeren. På denne måten har man ett mellomtrinn mellom forsterker og batteri/dynamo. Kjekt om du har stereo som trekker mye strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del spørsmål fra meg og en kamerat, begge er helt grønne på anlegg. Men hvordan lære uten å spørre?

 

1. Kan en høytaler/sub "sprenges" med en for liten forsterker, eller er det forsterkeren som får støyten?

 

2. Klipping?

 

3. Hensikten med en kondensator?

 

4. En forsterker på 2ohm kan driv høytalere med høyere ohm, men vis høytaleren er på laver ohm en forsterkeren kan forsterkeren ta skade?

 

5. Viktige ting som lønner seg å vite?

 

Etter det jeg har fått med meg..

 

Takker for svar :)

 

1.

Du kan svi spolene.

 

2.

Det er når sinus kurvene er klippet av på toppen, ser sånn ut ihverfall. Er når kurven går utenfor det elementet klarer. Hvis jeg har skjønt det riktig.

 

3.

Hensikten med kondensator er å ha nok strøm når krever mye strøm, feks ved bass slag. Les

 

4.

Om den kan ta skade veit jeg ikke men den blir ustabil.

 

5.

Du får det du betaler for. Ikke gå for no billig. Har gått på den smellen selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: JA! Ved (for) høg spilling med for liten forsterker vil forsterkeren klippe (musikk)signalet.

 

2: Klipping betyr at øvre og/eller nedre delen av signalet blir klippet bort.

Årsaken er for stort signal .

Ein cd-spiller vil og (som oftest) klippe signalet ved maks volum

(på cd-spilleren)

So det er viktigt å justere forholdet mellom din cd-spiller og forsterker rett!

 

3:Kondensator er som eit batteri. Når spenningen går ned (når bassen slår på eit

STORT anlegg) vil kondensatoren gi sin spenning kjapt til forsterker.

Dette gir litt bedre lyd.

Mange som har kondensator, trenger den vanligvis ikkje. (Du må ha stort

anlegg for at det er ein god grunn til å bruka kondensator)

Eg er ein av dei som har kondensator uten at det er nødvendigt.

Det er jo tøft med kondensator og display som viser spenningen!

 

4: Du meiner nok ein forsterker som er stabil med 2ohm last (høgtaler(e))

Der tenker du rett, men brukobler du forsterker, (bruker 2 kanaler til ein

kanal) må begge kanalene dele på ein last, so har du ein last på 4ohm, blir det

2ohm per kanal

 

5: Koble alltid vekk jord på batteriet ved bilstereotilkobling.

Sjekk alltid 2 eller 3 ganger at du har kobla rett

Ved bygging av anlegg i bil: Gjer alt skikkeligt med ein gang. ikkje la

ledninger slenge rundt i bilen. Legg alt av kabler skjult.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en del bra svar her, kan ikke svare deg 100% på nr en, men kan gi deg en pekepinne på det med kondensator.

 

Todleif sier her at det ikke er ofte det er bruk for en kondensator, jeg må si meg litt uenig her, jeg har et mini anlegg, og bruker en rockford fosgate p420.2 forsterker til å drive sub, og opplever at på spilling med endel volum så blinker lys i bilen. Etter hva jeg vet så kan du også ødelegge dynamoen (som ladder batteri) om du trekker for mye strøm, en kondensator på 1F holder for de små anleggene (som mitt) og du får en mye mere stabil spenning.

 

PS: en kondensator "dumper" strøm når forsterkeren trenger det (bass slag) og ikke batteriet klarer å levere.

 

Om noe av det jeg har skrevet er feil, så venligs rett meg :)

Elsker bilførere som tro bilen er homofil og kjører den opp i rævva på min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Skrur du (for) høgt opp med for liten forsterker vil forsterkeren klippe signalet.

Dette kan du allerede,

Eit musikksignal som er klippet vil likne på ac-spenning (vekselspenning som f.eks er i huset)

Ein høgtaler LIKER IKKJE dette signalet. (kan fort ryke)

Forsterkeren vil nok vanligvis klare seg fint.

Da er det mykje bedre med STOR forsterker.

Ein høgtaler kan bli øydelagt da og.

Men det er fordi at høgtaleren får for stort signal i forhold til det den tåle. (eit klippet signal trenger ikkje å væra stort for å øydelegga høgtaleren)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et musikk-signal er vel i grunn ac-spenning todleif, er det ikke det som får et element til å flytte på seg?

 

Dersom du har en liten forsterker i forhold til høytaler kan du belaste utgangen for mye, det vil føre til at den vrenger signalet, derfor kan den svi spolen som Badon sier.

 

ang kondensator kan en grei regel være 1F pr. 1000w...

 

Det som er greia med forsterkeren er at den gir ut effekt etter hvor mye den blir belastet med (ohm) jo mindre motstand pr høytalere jo mer effekt, helt til forsterkeren ikke klarer å holde seg stabil lenger, da er motstanden på utgangene for liten.

hvor langt du kan gå ned avhenger bla. av kvaliteten på forsterkeren.

88-mod 240 PROSJEKT

http://bilforumet.net/showthread.php?t=160159

86-mod 245 Tic SOLGT

99-mod V70 TDI BRUKSBIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en del bra svar her, kan ikke svare deg 100% på nr en, men kan gi deg en pekepinne på det med kondensator.

 

Todleif sier her at det ikke er ofte det er bruk for en kondensator, jeg må si meg litt uenig her, jeg har et mini anlegg, og bruker en rockford fosgate p420.2 forsterker til å drive sub, og opplever at på spilling med endel volum så blinker lys i bilen. Etter hva jeg vet så kan du også ødelegge dynamoen (som ladder batteri) om du trekker for mye strøm, en kondensator på 1F holder for de små anleggene (som mitt) og du får en mye mere stabil spenning.

 

PS: en kondensator "dumper" strøm når forsterkeren trenger det (bass slag) og ikke batteriet klarer å levere.

 

Om noe av det jeg har skrevet er feil, så venligs rett meg :)

 

 

alt dette stemmer i teorien, men hvis lysene dine blinker, så produserer bilen din for lite strøm all toogether. bilen lager ikke noe mer strøm selv om du slenger inn en kondensator.. har selv gjort dette. kjøpt kondensator som jeg ikke behøver, enda jeg bruker ca 1500w på anlegget mitt. det mange glemmer er at små kabler blir som en flaskehals for strøm. strømmen kommer som kjent fra dynamoen din og større kabler

fra dynamo til batteri

fra dynamo til jord og

batteri til jord kan i mange tilfeller løse problemene dine. evt større batteri og mer effektiv dynamo. en 1f kondis koster gjerne en høvding.. prøv heller med noen kabler til en hundrelapp først:D

 

det med stor forsterker på små høytalere går alltid bra, så lenge du ikke blir frista til å guffe opp mer enn elementet tåler. de fleste elementer tåler mer julig enn det som er oppgitt, men du burde kanskje ikke eksperimentere med dette, med mindre du har en dyp lommebok.

Pug 306 - min første Løve

Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår