Gå til innhold

Tips til nybegynner

Ranger emnet


Spacer

Anbefalte innlegg

Hei =)

Jeg har en Mazda 626 -94 modell som jeg har tenkt til å style litt. Siden jeg driver å tar lappen, så kan jeg jo like gjerne jobbe litt med bilen som står der, men budsjettet er lavt (foreløpig), så det blir ikkeno særlig utvendig. Bare innvendig.

 

Det jeg har tenkt, er å lakkere diverse rammer (sånn som her), men det jeg lurer på, er åssen jeg gjør det. Har lite erfaring med lakkering, men er ganske teknisk anlagt av meg

og lærer fort. Det er selve lakkeringen jeg stusser litt på.

Vil bare lære meg litt om styling av interiør, så ett sted må man jo starte =)

 

Har lest et par sider på internett, men jeg tror erfaring teller mest, noe som dere har. Har lest en del her, men finner ikke svar på akkurat dette.

 

Så håper dere bil-eksperter kan hjelpe meg litt ;) :

 

Var en tur innom Torshov i sta (Vet at jeg burde gå for dyrere lakk, men dette er vel ikke så altfor ille vel?). Spurte om tips, å de sa at jeg først skulle pusse det matt med fint sandpapir (men hvor fint? p500?).

 

Så skulle jeg bruke silikonfjerner (hvordan?):

http://img260.imageshack.us/img260/9577/dsc01049vt6.jpg

Så grunne med Plastig Primer:

dsc01048cm8.jpg

 

Så skulle jeg spraye på fargen:

dsc01047bi9.jpg

Så bruke Akryl Klarlakk etterpå der igjen:

http://img61.imageshack.us/img61/7748/dsc01046xw4.jpg

 

Høres dette greit ut?

 

Tror jeg går får fargen: 20-0841 / mørkeblå:

dsc01045zq8.jpg

 

Men jeg finner ingen sider på nett som har et "fargespekter" med alle fargekodene på.. Noen som vet?

 

Oppsummering av spørsmal:

1. Hvor fint sandpapir skal man pusse rammene matte med?

2. Hvordan manbruker silikonfjerner.

3. Om fremgangsmåten min ser geri ut.

4. Hvor jeg finner fargekoder og dens farge på nett.

 

Offtopic:

Også en ting til: Hva er billigste måten å få litt grommere lyd på bilen? Effektpotte? Pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp 3M pusseklut,den er god til dette formålet.

Ta siliconfjerner på en klut å vask over etterpå,vent til dette har tørka.Spray på plastikkprimeren.Spray så fargen ca.2 strøk(alt etter hvor mye den dekker)La dette tørke,spray på klarlakk.

Var dette greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke to kluter til siliconfjærneren, fukt den ene kluten og vask med, deretter tørk av med den andre, viktig at du tørker av før siliconfjærneren fordamper/tørker, ellers så ligger skitten igjen på bilen.

 

Fargekoder er ingen problemer å finne på nett, så p si alle lakkleverandører har fargekoder tilgjengelig på nett, men fargechips/fargeprøver er der ikke, siden det ikke er vits i å prøve å se en fargenyanse på data, bilde eller nettet, fargen blir feil, nyansene må sees ute i dagslys for at dei skal bli helt rett

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Nå vet jeg akkurat hva jeg skal gjøre med lakken =)

 

Ang. sandpapiret.. Har lest at det er smart å spraye på litt lakk (bare bittelitt) av motsatt farge av det som er på fra før av, slik at du ser hvor du har pusset og hvor du ikke har pusset.

Men hvor mye skal jeg egentlig pusse? Til alt blir "matt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår