Gå til innhold

portet/ ikke portet Dynabel 9410 10"

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hellu!

 

Har et spørsmål. Skal igang med bygging i min Audi 90 sedan imorgen. i den bilen ligger tanken i ryggen på baksetene. Og hatthylle.

 

Første spørsmål;

Portet kasse? lukket kasse?

 

isåfall, forslag til str. på portet samt dim og lengde på rør?

lukket? antall liter?

 

Så det andre spørsmålet, Hvordan kan jeg få best mulig og renest bass og mest "fyldig bass inn i coupeen ?

 

Basseren er en Dynabel 9410 10"

 

Håper på non raske svar her ja!

95` VW vento

95` Audi S2 avant

97` MB C200

Tidligere biler:92`Toyota Corolla, 98` Audi A6 1.8TQ limo, 94` Audi 80 1.9TDI avant, 89` VW Polo 1.3FOX CC - 98` Audi A6 1.8TQ limo - 89` Audi 90 quattro 2.3 10v - 87` VW Passat GT5 Syncro stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellu!

 

Har et spørsmål. Skal igang med bygging i min Audi 90 sedan imorgen. i den bilen ligger tanken i ryggen på baksetene. Og hatthylle.

 

Første spørsmål;

Portet kasse? lukket kasse?

 

isåfall, forslag til str. på portet samt dim og lengde på rør?

lukket? antall liter?

 

Så det andre spørsmålet, Hvordan kan jeg få best mulig og renest bass og mest "fyldig bass inn i coupeen ?

 

Basseren er en Dynabel 9410 10"

 

Håper på non raske svar her ja!

 

Med den suben så gå for lukka kasse, gjærne veldig liten.

 

Mest fyldig og ren bass, da kreves det lukka kasse, porta kasse blir oftest "blues" lignende, altså litt råhet i lyden.

Og en større lukka kasse vil gi dypere bass.

 

Jeg tipper du kan greie deg med 20 - 25L. Selv om du kan true den suben i en 15L kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den suben så gå for lukka kasse, gjærne veldig liten.

 

Mest fyldig og ren bass, da kreves det lukka kasse, porta kasse blir oftest "blues" lignende, altså litt råhet i lyden.

Og en større lukka kasse vil gi dypere bass.

 

Jeg tipper du kan greie deg med 20 - 25L. Selv om du kan true den suben i en 15L kasse.

 

Min erfaring fra tidligere var det at med en lukket kasse så var det veldig fin lyd. Men med port så var den langt dypere og råere som du sier.

 

Forslag til volum på kassa samt mål på port?

95` VW vento

95` Audi S2 avant

97` MB C200

Tidligere biler:92`Toyota Corolla, 98` Audi A6 1.8TQ limo, 94` Audi 80 1.9TDI avant, 89` VW Polo 1.3FOX CC - 98` Audi A6 1.8TQ limo - 89` Audi 90 quattro 2.3 10v - 87` VW Passat GT5 Syncro stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring fra tidligere var det at med en lukket kasse så var det veldig fin lyd. Men med port så var den langt dypere og råere som du sier.

 

Forslag til volum på kassa samt mål på port?

 

Lukka kasse spiller dypere, men porta kasse spiller med mer trøkk rundt 35 -50Hz.

og de fleste vil oppfatte da oppfatte porta som å spille dypere.

Men etter å ha testa lukka kasse, så vil en merke godt att denne spiller vesentlig dypere.

 

Porta kasse til Dy9410.

hm!

 

Volum i kasse ca 38L (uten sub)

port Ø10cm L 25cm.

 

Men jeg anbefaller lukka kasse på rundt 25L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukka kasse spiller dypere, men porta kasse spiller med mer trøkk rundt 35 -50Hz.

og de fleste vil oppfatte da oppfatte porta som å spille dypere.

Men etter å ha testa lukka kasse, så vil en merke godt att denne spiller vesentlig dypere.

 

Porta kasse til Dy9410.

hm!

 

Volum i kasse ca 38L (uten sub)

port Ø10cm L 25cm.

 

Men jeg anbefaller lukka kasse på rundt 25L

men bygge en kasse som er lukket da... på ca 25liter. Satser på noe slikt da... Men jeg vil fremdeles få "trykk" inn i coupeen? Burde jeg montere noen enkle bassrefleks rør i hattehylla for og få noe av trykket fra bagasjerommet ut i coupeen? med tanke på at bagasjerommet er totalt lukket....

95` VW vento

95` Audi S2 avant

97` MB C200

Tidligere biler:92`Toyota Corolla, 98` Audi A6 1.8TQ limo, 94` Audi 80 1.9TDI avant, 89` VW Polo 1.3FOX CC - 98` Audi A6 1.8TQ limo - 89` Audi 90 quattro 2.3 10v - 87` VW Passat GT5 Syncro stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men bygge en kasse som er lukket da... på ca 25liter. Satser på noe slikt da... Men jeg vil fremdeles få "trykk" inn i coupeen? Burde jeg montere noen enkle bassrefleks rør i hattehylla for og få noe av trykket fra bagasjerommet ut i coupeen? med tanke på at bagasjerommet er totalt lukket....

 

Du kan med fordel ha noen hull ja, men ikke lange rør.

Kjøp f.eks. port ender, og fell ned.

 

Du bør også flytte kasse litt hit og dit, for å finne beste plassering.

 

Husk du trenger mye effekt til denne suben. Holder ikke med en 2 kanaler bro koble til 400W her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var kasse lagd og basser mnontert og alt ferdig i bagasjerommet.

 

Valget gikk for ei lukket kasse. Ukjent antall liter.

Har tidligere hatt 2 12" i samma serie så veit dette ønsker masse masse strøm.

 

Denne 10" kjører jeg med en monoblokk som skal levere 600wRMS v/14v eller no sånt... husker ikke helt i farta...

 

men værtfall, koblet opp alt og satt inn 2 110mm refleksrør i hattehylla under rullegardina der. Og makan til nydelig bass har jeg aldri hørt. rett og slett nydelig. Akuratt slik jeg ville ha det....

 

Kan godt få posta hvordan det totalt ble bak i bagasjerommet.

95` VW vento

95` Audi S2 avant

97` MB C200

Tidligere biler:92`Toyota Corolla, 98` Audi A6 1.8TQ limo, 94` Audi 80 1.9TDI avant, 89` VW Polo 1.3FOX CC - 98` Audi A6 1.8TQ limo - 89` Audi 90 quattro 2.3 10v - 87` VW Passat GT5 Syncro stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var kasse lagd og basser mnontert og alt ferdig i bagasjerommet.

 

Valget gikk for ei lukket kasse. Ukjent antall liter.

Har tidligere hatt 2 12" i samma serie så veit dette ønsker masse masse strøm.

 

Denne 10" kjører jeg med en monoblokk som skal levere 600wRMS v/14v eller no sånt... husker ikke helt i farta...

 

men værtfall, koblet opp alt og satt inn 2 110mm refleksrør i hattehylla under rullegardina der. Og makan til nydelig bass har jeg aldri hørt. rett og slett nydelig. Akuratt slik jeg ville ha det....

 

Kan godt få posta hvordan det totalt ble bak i bagasjerommet.

 

Gratulerer :cocain:

 

Altid topp, når en er fornøyd.

Regnet med att du ville like den i lukka kasse.

 

Antall liter er akkurat passe, siden du er fornøyd med lyden.

Men om du klarer å regne ut volum, så kan du jo tipse andre, da du vet att dette fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår