Gå til innhold

Ble stoppa av Biltilsynet i dag!

Ranger emnet


Volvo240TurboInercooler

Anbefalte innlegg

Jeg tror dette blir vanskelig å få til. Vegdirektoratet er opptatt av likebehandling ved motorombygging og har sent ut spesifisering av våre retningslinjer. De påpeker for at godkjenning til motorombygging skal kunne gis må motor med styring ikke på noen måte være "nedjustert" for å få frem en redusert effekt. Det vil altså si at det som skal godkjennes må være basert på en effektmåling i forhold til påmontert turbo samt at denne gjøres ved turbotrykk som er beskrevet som maksimalt arbeidstrykk for selve turboen. Hvis det er tvil om hva som er maksimalt arbeidstrykk for turboen skal dette dokumenteres f.eks fra Volvo. I ditt tilfelle vil det si at hvis motoreffekten overstiger 220hk ved maksimalt arbeidstrykk for aktuell turbomontering vil ikke dette bli godkjent. Slik er våre retningslinjer og det må vi forholde oss til heretter.

 

En annen sak er at det ved motorombygginger der det ikke benyttes originale motorstyringer, innsug og eksoskomponenter til aktuell motor skal avgass og støykrav dokumenteres. Kravet som skal tilfredsstilles er det som gjaldt i Norge det året bilen første gang ble registrert. (Se kjøretøyforskriften Kap. 24 og 25). Dette er de samme som EU eller ECE krav og skal måles i henhold til gjeldene EU-direktiv, dette medfører at på biler registrert fra midten av 70 tallet og nyere er vanlig CO måling ved tomgang som utføres av oss og de fleste godkjentente bilverksted ikke tilstrekkelig. Når det gjelder avgass skal det i stedet utføres en syklustest i henhold til det direktivet som gjelder for årsmodellen. Ved tvil om støykrav skal det utføres en kjørestøytest. Dette er det kun kompetente uavhengige laboratorier slik som TÜV, Dekra, RDW etc. som kan utføre. Pga. dagens miljøkrav vil trolig myndighetene påse at slike ting bli fulgt opp og håndhevet strengt.

 

Jeg fikk den av b.t. i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt tilfelle vil det si at hvis motoreffekten overstiger 220hk ved maksimalt arbeidstrykk for aktuell turbomontering vil ikke dette bli godkjent. Slik er våre retningslinjer og det må vi forholde oss til heretter.

 

Er dette noe nytt som er kommet nå?

Vil jo si at t.o.m. original TB0313 på 240 Turbo overstiger 220 hk ved fullt arbeidstrykk. Dessuten ville ikke det vært nok bensin til å kjøre fullt ladetrykk originalt.

 

Har ingen dårlig samvittighet for at det ikke står annet enn 97 hk i vognkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe nytt som er kommet nå?

Vil jo si at t.o.m. original TB0313 på 240 Turbo overstiger 220 hk ved fullt arbeidstrykk. Dessuten ville ikke det vært nok bensin til å kjøre fullt ladetrykk originalt.

 

Har ingen dårlig samvittighet for at det ikke står annet enn 97 hk i vognkortet.

 

Ja,

hele hensikten med SFOOR var jo å gi klarere retningslinjer for hva b.t. kunne eller ikke kunne godkjenne.

 

Spørs om SFOOR har gjort jobben sin...

 

litt ot,menne er det noen som har link eller kan sende den "lefsa" med godkjenninger fra volvo til meg?leta på lysaker bil men ser ut som di har fjærna di,fant di hvertfall ikke :(

 

http://www.google.no/search?q=volvo+godkjente+produktendringer&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,

hele hensikten med SFOOR var jo å gi klarere retningslinjer for hva b.t. kunne eller ikke kunne godkjenne.

 

Spørs om SFOOR har gjort jobben sin...

 

 

 

http://www.google.no/search?q=volvo+godkjente+produktendringer&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a

 

Jaja, men han som har skrevet det der kan ikke ha særlig peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gå godkjendt med f.eks ft/fk først, slik at du har motorbytte og turbomotor i vognkort, da har du redda deg godt.. er motoren skikkelig mappa og du gjør litt for at det skal se rimelig/tilærmet orginalt ut, er jeg overbevist om at du lett kan stå med en 400hk's motor og få BT til å tro det ikke er mer enn dine godkjendte 220.. men rakrør, blåe silikonslanger, masse chrome og mangel av regreim deksel, så tenker de jo sitt, og så sitter du der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo motoren min orginal av utsene utenom alu.intercooler. Har bremsepapirer på at det ikke er mer enn 179hk. Bilen er stempla med turbo i vognkortet siden 2002 den... men da med r-sport turbosats og 135-145hk, max 200.

 

Ja, men da tar du med effektmålingpapir, ta med utskrift av volvo godkjente produktenringer.

 

Kontakt Inge Knappskog ved biltilsynet fyllingsdalen og be om time for godkjenning av ombygging til 2.3 turbomotor.

 

De tar CO måling av bilen, men sjekket ikke turbotrykk når jeg kom med 780'en.

ps. effektmålingen tror jeg må angi turbotrykket, men jeg er ikke sikker!

 

Ellers, går de også over alt annet, som da rust, foringer, styrestag, bremser+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår