Gå til innhold

Om frontsett og forsterkere - Hva er jeg ute etter?

Ranger emnet


_nomad

Anbefalte innlegg

Har en 77-modell cressida jeg har tenkt å kjøpe et anlegg til. Det er litt tynt med midler for tida, så jeg har tenkt å kjøpe frontsett og forsterker til det først, men har to subber i planene når økonomien tillater det. Jeg har absolutt null peiling på bilstereo, men desto mer peiling på god lyd. I bilen akkurat nå har jeg to 30w bokshøyttalere fra 80-tallet koblet rett i spilleren. Derfor skjønner vel de fleste at behovet for noe mer vellydende er rimelig prekært! Det jeg lurer på da, er om noen kan anbefale meg et frontsett OG en forsterker som kan gi meg skikkelig trøkk og godlyd til max 4000,- for alt? Tenker da også på at dette anlegget blir værende i bilen og senere supplert med to 10" subber. Bør jeg ha separate forsterkere til subbene og frontsettet?

Det jeg er ute etter er altså konkrete anbefalinger på både frontsett og forsterker.. Det er mange av disse postene ute, men ingen som ga svar på akkurat det jeg lurte på. Takker på forhånd for alle hjelpsomme svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er ute etter god lyd, så kan det være en idee og se på Focal og Morell. Det er merker som er kjent for og spille fint, og samtidig med bra trykk.

 

Jeg har Focal Polyglass frontsett i min bil, og jeg er storfornøyd med lyden.

 

Focal Polyglass og Morell Elate er noe du kan se på, jeg skal ikke utale meg om prisen på Morell, for det vet jeg ikke. Men en tur på http://www.morell.no gir deg nok svar. Jeg betalte 1000 for frontsettet mitt, 2x 4" fulltone høytalere med vridbar diskant.

 

Angående forsterker så tror jeg at det er lurest med egen forsterker til front og muligens bakhøytalere. Jeg har en JBL GTO som gir 4x70 rms watt, og den er satt til og drive frontsett og bakhøytalere. En løsning som i mine ører fungerer utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er ute etter god lyd, så kan det være en idee og se på Focal og Morell. Det er merker som er kjent for og spille fint, og samtidig med bra trykk.

 

Jeg har Focal Polyglass frontsett i min bil, og jeg er storfornøyd med lyden.

 

Focal Polyglass og Morell Elate er noe du kan se på, jeg skal ikke utale meg om prisen på Morell, for det vet jeg ikke. Men en tur på http://www.morell.no gir deg nok svar. Jeg betalte 1000 for frontsettet mitt, 2x 4" fulltone høytalere med vridbar diskant.

 

Angående forsterker så tror jeg at det er lurest med egen forsterker til front og muligens bakhøytalere. Jeg har en JBL GTO som gir 4x70 rms watt, og den er satt til og drive frontsett og bakhøytalere. En løsning som i mine ører fungerer utmerket.

 

Ikke 'Morell' som i bæret, men Morel som i 'Mordechai Electroacoustics' ;)

 

Dessuten er nok ikke Elate den serien han sikter seg inn på... Tenker nok Tempo eller kanskje Dotech om han virkelig klinker til.

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det en gang... dotech koster rundt 2500kr hvis jeg husker riktig...

 

Det er mange bra merker ute å går, focal og morel er jo bra men til en "fin-fin" pris. Billigere bra merker er f.eks. soundstream, alpine, infinity kappa serien og mange andre. Hvis du kommer opp med hvor mye du skal bruke på frontsett og forsterker så vil vi vite hva vi skal anbefale. ;)

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... hva mener du med god lyd egentlig? Hva hører du på av musikk? Hva slags spiller har du?

 

Ellers er jo en Cressida en Cruisemobil, så jeg håper du skal ha litt stil på det estetiske også. ;)

Dørtrekkene foran er allerede "ødelagt" med hull til høyttalere? Hvor store i så fall?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med god lyd mener jeg et behagelig, godt definert lydbilde, og ikke nødvendigvis høy, bråkete lyd, selv om det selvsagt ikke er noe aber:) Jeg hører vel på alt mulig fra Pink Floyd til Children of Bodom, så det er rimelig vanskelig å definere musikksmaken min.. Jeg er rimelig audiofil (av den typen som har høretelefoner som koster fem ganger så mye som mp3-spilleren), men økonomien er ikke helt på topp, så jeg må nok kompromissere litt iforhold til pris. Cressidaen skal bli en cruiser ja, hun heter forresten Cornelia:) Nei, ingen hull i dørpaneler, det har ikke vært stereo i bilen tidligere, derfor er jeg ikke helt sikker på størrelsen, men regner nok med jeg får plass til 6" minst.. Også åpen for forslag mht til installering, om noen har noen erfaringer i forhold til det i Cressidaen. Håper på hjelpsomme svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår