robin84 Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 Helt ny her inne og kan så godt som ingen ting om bil. Bilen min er en: Opel vectra 2,0 16V GL Vectra-a 1995 modell og motoren av type X20XEV. Når det er sagt så får dere få hele historien også; Var på vei til oslo, og på E6 røyk register-remma, noe som resulterte i ødlagte ventiler og fine halvmåner i stempla, verkstede skulle ha 10 - 15 tusen for å overhale toppen og jeg begynte da å se etter andre alternativer. Fant til slutt en motor av samme motortype men fra en 97 modell, og ettersom di på verkstede sa det ikke var sikkert at det var noen vits i å prøve å reparere toppen da det kunne være andre feil også så tenkte jeg at det var bedre å kjøpe en ny motor (har gått 137.000). Fikk en venn til å bytte for meg, da jeg som sagt er grønn når det gjelder bil. Vi brukte alle deler fra den gamle bilen, slik at ikke det ble mange nye ledniger å koble til. Problemet nå er: Når jeg prøver å starte den så sliter den veldig, den "stanger"/slår og vil ikke starte, når den endelig starter så går den fint og jevnt, MEN den sperrer på 4500 rpm og den reagerer tregt. Jeg vet dere vil si at jeg bør kjøre diagnose test på den, vel jeg gjorde det... Dro på opel, fikk dem til å koble opp og.... ja ingen ting, han fikk ikke lest ut noe... Så nå lurer jeg, jeg har brukt masse penger på dette, passert 20 tusen, og vil bare få bilen til å gå igjen... Hva kan være feil? Hvor kan jeg feilsøke? Finnes det papirer om hvordan man feilsøker noe sted? Ting som er gjort med bilen nå er: termostat er byttet (da den var defekt men varme registeret er antagelig tett da bilen ikke blir varm inni), reg rem og multirem er byttet, vann pumpe, diverse filter, og pakninger. Batteriet er helt nytt, 2 dager gammelt. Så det er bare blokka som er ny, alt annet kommer fra den gamle motoren... Håper noen har noen råd og tips... Alt tas imot med stort takk... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spriti Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 Samme nr på hjernene fra byttemotor og din gamle? Byttet hele motor eller blokk og topp? Siter -91 Opel Calibra 16v -89 Opel Vectra 2000 (under construction) -90 Opel Vectra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
caliber Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 Spørsmålet mitt blir noe i samme turen som Spriti sitt. Har du sjekket om hjernen er den samme? Hva av gamlemotoren har du brukt? Om du ikke har gjort det så ville jeg nok prøvd noe av tenningssystemet fra den nyere motoren, eller omvendt. Hvis du ikke er spessielt kyndig så ville jeg nok kjørt den til opelforhandler for at dem skulle ta en titt på tingene, kan umulig bli så vanvittig dyrt. Sjekket luftmassemåler, tomgangsregulator osv? Siter Opel Omega 2.0i Diamant CD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
robin84 Skrevet Januar 25, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 innsprøytning, dyser, luftinntak, manifoil, eksos ut løp, lambdasonde, koilen og ledninger og slanger... alt er fra den gamle motoren. Kun blokka og toppen som egentlig er fra den nye motoren... alt annet er byttet for at det ikke skulle bli noe tull med kabler og hjernen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Corsa Tuner Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 Registeret står ikke 1 tann feil??? Siter Audi A4 TDI Vectra B 1.8 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fox Skrevet Januar 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2007 Vet ikke om det sitter luftmengdemåler på vectra, men på en av primeraene jeg hadde så kjørte luftmengdemåleren i en "safe" modus. Gikk ikke over 3000 omdreininger eller noe. Har du montert åpent luftfilter på den? Siter '07 Ford disConnect 220LX '98 Audi Cabrio x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
caliber Skrevet Januar 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2007 Det er en LMM som kan gå i "safemode" på vectraen også:) Men, skal vel ikke være vrang å starte fordet?!? Siter Opel Omega 2.0i Diamant CD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet Januar 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2007 Registeret står ikke 1 tann feil??? var det første som slo meg og. Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OpelFanatikeren Skrevet Januar 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2007 tenkte også at reg reima kan stå en tann feil. eller at hjernen kjører i nødprogramm, da vil den ikke gå så høyt på turtall men lampen i dashbordet vill vel lyse konstant. Siter "Any fool with fast hands can grab a tiger by the balls, but it takes a hero to keep on squeezing" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ReVoX Skrevet Februar 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2007 Høres felt ut som en reg feil ja. Bruker ikke regreim og tannhjul fra gamle motoren på den nye toppen og vel? Da er det ihvertfall ikke rart om ting går skeis. Siter '05 Opel Astra GTC 2.0T Audi Coupe GT B2 ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.