Gå til innhold

Forsterkeren min tåler ikke kulde...?

Ranger emnet

Lakalau

Anbefalte innlegg

Halla:)

Som tråden beskriver tåler ikke forsterkeren min kulde:hvaskjera

Er det noen som har hatt samme problem og har fikset det?

Trodde først det var dårlig kontakt på remote terminalen, men da jeg hadde lagt forsterkeren i romtemperatur noen timer virket den igjen!!

Helt til bilen ble kald igjen:angry:

Hva kan jeg gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fukt kommer seg inn på de utroligste plasser...

kondens kommer ved store forandringer i temp som du sikkert vet.

skal ikke si dette er løsningen, men det kan jo hende... er det feilen så kan jo forsterkeren din gå fyken om du er max uheldig.....

sjekk over listene i trunk og evt dører/vinduer om de er tette...

kanskje også evt rusthull i nærheten av der forsterkeren din ligger. antar bagasjerommet...

lykke til.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ska jeg sei dg noe.. forsterkeren har got av at d er kalt!!forstrekeren er bygd oppp av transistorere som avgjir varme. disse komponenetene skal kunne leve lengre vis dn er kald og du ska kunne få bedre lyd vis dn er kald en vis den e var!!!

når jeg byggde min forsterker så måtte jeg bergene hvor stor kjøling je skulle ha.. så jeg ville rett og slett opna forsterkeren, og sjekka om d er nogen løse ledninger. eller noe i dn duren men vis d er kallere en -10 så vet je ikke men de skal kunne tåle ned til den temperaturen..

da kan være en fuktig kortsluttning så jør at dn ikke vil slå seg på..

men som sa thxman sa ville jeg sjekket om det er noe hull som d kan komme fuktighet inn.

KJør klasse kjør stil, kjør japsebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som thxman sier så er det nok fuktighet som gir den feilen, men på print kortet vil du se en hvit beleg og dette er salt kristaler som leder strømmen når disse får fuktighet i seg... fjern dette med et børste og spray med 556 så skal det hjelpe -om det er tilfelle....

De fleste ganger med feil med lave temperaturer så skyldes defekte komponenter, beskriv hva som er symptomene eller feilen, da det du beskriver forteller ikke noe annet en at den ikke går på, men lyser protection lampe? on lampe? susser det men kommer ikke lyd? osv... slår seg på en kort øyeblikk, osv det kalles termisk feil forresten, og til slutt: hvilken merke er forsterkeren? gi mer detaljert opplysninger så får du bedre hjelp.

maxhp: hadde en forsterker bare beståt av halvledere(transistorer,dioder,ic) hadde vært teoretisk optimal med kulde, men særlig kondensatorer trenger litt temperatur for å fungere, motstander støyer mindre med lave temperaturer også, men da er kveliteten på disse avgjørende. De med lav kvalitet (vanlig karbon type) støyer mer ved lave temperaturer faktisk. Kjøleribbe arealen er i sammsbar med effekten som utgangs transistorene skal utvikle og den temperaturern skal avgis til nærligende luft, dette avhenger også på effektiveteten på kjøleribbene, altså hvordan de blir montert og utformet, osv ;)

elektronikk som skal fungere stabilt i temperaturer under 0 grader skal være støppet eller forseglet med -enkleste og billigste midel- lakk, eller andre bedre innkapslings materialer som er termiske ledende men isolerende. sorry OT

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki:)

Skal prøve så godt jeg kan og forklare.

Forsterkeren er liten, av merket Rally by caliber CA-2260, 360W, 2 kanals.

Hendelsesforløp: Da jeg monterte den var den iskald, koblet den til, men da gav den bare ett dunk i subben og ett blink i powerlyset.

Jeg gav da f... å brukte en annen jeg hadde liggende.

Fant så ut en dag at jeg skulle åpne denne jeg ikke fikk til å funke.

Den så helt fin ut inni, inget belegg, ingen løse deler osv, værtfall det jeg kunne se.

Da den hadde blitt liggende en stund og hadde fått fin temperatur monterte jeg den igjen for å se.

Da fungerte den som f...

Bilen stod å inne denne dagen og var god og varm.

Kjørte hjem og parkerte, tok bilen i bruk neste dag, da var det dødt igjen:(

Det var da ca 10 minus ute.

Etter det har den fungert når det har vært relativt mildt, fra -2 til -6,7.

Ble det bedre forklart? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snedig problem det der. jeg ville gitt den bort til en fersk råner med lite penger å forklart problemet til han.... da har han ihvertfall lyd avåtil selv med liten økonomi, så ville jeg kjøpt meg en ny en sjøl heller.... kanskje litt luksus, men tenk så glad denna ferske råner`n blir da gitt..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten å kunne si det 100% så høres ut som det er feil i remote inngangen eller pwm kontrol krets -remote inn er ok siden det funker med en annen amp- og en halvledere kan være synderen da den "fungerer" på rundt 5-7 kulegrader... enten gjør du som txman sa eller leverer du til en sakkindig:)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider