98 volvo 940 Skrevet Januar 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2007 E har 2stk atomic 12" som e tenkte e skulle bygge kasse te og ha i en 940 :volvopower: sedan, så e lurte på om mange liter må kassa ver på?, ska det ver skillevegg?, hvilke tykkelse på sponplater?, å store bassrefleksrør?:wonder: Og e det noen forsterkere og anbefale, tenkte e skulle ha de 2stk 12" (150watt per stk) pluss 2stk 6*9 og et lite frontsett?????? Hadde satt pris på litt :helpme: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-kaje- Skrevet Januar 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2007 du trenger ikke skillevegg hviss det er to like subber me samme forsterker eller to stk. som spiller helt likt, å 19mm MDF plater skulle vel holde. Kassevolum og bassrefleksrør veit jeg ikke, står sikkert i manualen til subbene om du har den... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
egoist Skrevet Januar 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2007 For det første, åpen eller lukket kasse, det er litt opp til en vær sitt øre, hva man liker. Skal man ha åpen kasse, da blir kassen større også. For det andre. Har du to helt like subber, som spiller helt likt, da kan man ha helt åpen kasse innvendig. Er det derimot to forskjellige, da må man dele kassen inn i grupper. For det tredje, ikke bruk sponplater, bruk MDF gjerne 19-22mm. Det er også viktig at kassen er helt tett, ellers får du ikke max utav god sakene. :) Fjerde, ville heller kjøpt meg en monoblokk til subbene og en 4-kanals forsterker til resten. Femte, kassevolumet står som oftes i bruker manualen til subbene dine, der står anbefalt, minimum og max både på åpen og lukket kasse. Siste men ikke minst, søk litt for forumet! Man kan ofte finne mye nyttig da. ;) Håper dette kan hjelpe deg. -Arne Siter 90' Ford Sierra 2wd DOHC-T 05 Jumpy X-Diverse ***Ford*** Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
98 volvo 940 Skrevet Januar 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2007 takker for hjelp:-) e har ikkje manualen te elemetene me e har noe mellom 60-80 liter kan dette stemme og hva e MDF plater?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-Helge Skrevet Januar 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2007 For det tredje, ikke bruk sponplater, bruk MDF gjerne 19-22mm. , ellers får du ikke max utav god sakene hvorfor?? kunne tenkt meg en begrunnelse her Siter Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
egoist Skrevet Januar 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2007 MDF er mye tettere plater, en spon. Hvis kassen ikke er tett, da vil kassen ''fise'' luft og det samme vil skje med sponplater (i mindre grad selvfølgelig) de vil slippe ut et lite stykk luft. Sponplater er også mye mykere enn MDF, og vil få mer ''slå'' lyd i seg enn pga mykheten. En kortere versjon, sponplater er trefliser lim-presset sammen, mens MDF er tett som fy og helt stivt. MDF er dyrer enn sponplater, men det er verdt de ekstra kronene. Trådfører: MDF er, hvis ikke tar helt feil, plater som blir brukt i gulv på f.eks hus. Som sakt, veldig tettpakket og sterkt. Noe som igjen sier at det er veldig tett for luft ''fising'' :) Fikk du svar Odd-Helge? Du vet vel dette, gjør du ikke? :) -Arne Siter 90' Ford Sierra 2wd DOHC-T 05 Jumpy X-Diverse ***Ford*** Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
egoist Skrevet Januar 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2007 takker for hjelp:-) e har ikkje manualen te elemetene me e har noe mellom 60-80 liter kan dette stemme og hva e MDF plater?? Du kan kansje sjekke på hjemme siden til produsenten. Kassevolumet der vil jeg selv tro er veldig stort for lukket kasse, men åpen, da kan 55-65 liter være noe vil jeg tro selv. Personlig liker jeg lukket best. :) -Arne Siter 90' Ford Sierra 2wd DOHC-T 05 Jumpy X-Diverse ***Ford*** Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fhl123 Skrevet Januar 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2007 MDF er mye tettere plater, en spon. Hvis kassen ikke er tett, da vil kassen ''fise'' luft og det samme vil skje med sponplater (i mindre grad selvfølgelig) de vil slippe ut et lite stykk luft. Sponplater er også mye mykere enn MDF, og vil få mer ''slå'' lyd i seg enn pga mykheten. En kortere versjon, sponplater er trefliser lim-presset sammen, mens MDF er tett som fy og helt stivt. MDF er dyrer enn sponplater, men det er verdt de ekstra kronene. Trådfører: MDF er, hvis ikke tar helt feil, plater som blir brukt i gulv på f.eks hus. Som sakt, veldig tettpakket og sterkt. Noe som igjen sier at det er veldig tett for luft ''fising'' :) Fikk du svar Odd-Helge? Du vet vel dette, gjør du ikke? :) -Arne Kasser kan bygges i spon, MDF eller kryssfinér. Konstruksjonen har vel minst like mye å si som materialvalget. Rundt 20mm tykkelse fungere vel bra i de fleste tilfeller. Frode Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
98 volvo 940 Skrevet Januar 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2007 takker!! nå har e svar på det e trenger så nå e det bare å sette igang og bygge;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
egoist Skrevet Januar 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2007 Kasser kan bygges i spon, MDF eller kryssfinér. Konstruksjonen har vel minst like mye å si som materialvalget. Rundt 20mm tykkelse fungere vel bra i de fleste tilfeller. Frode Joda, jeg sier ikke man ikke kan bygge en kasse i disse tre typene. Men jeg sier at for å få kassen tettest mulig, for å få mest utav kassen er det lurt å gjerne bygge den i MDF når man først er igang. Jeg sier heller ikke at konstruksjonen ikke har noe å si, den har selvfølgelig mye å si, selvfølgelig, men i denne tråden nevnte trådfører sponplater, og da tipser jeg heller om å bruke MDF når man først bygger. :) -Arne Siter 90' Ford Sierra 2wd DOHC-T 05 Jumpy X-Diverse ***Ford*** Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Typhon Skrevet Januar 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2007 Joda, jeg sier ikke man ikke kan bygge en kasse i disse tre typene. Men jeg sier at for å få kassen tettest mulig, for å få mest utav kassen er det lurt å gjerne bygge den i MDF når man først er igang. Jeg sier heller ikke at konstruksjonen ikke har noe å si, den har selvfølgelig mye å si, selvfølgelig, men i denne tråden nevnte trådfører sponplater, og da tipser jeg heller om å bruke MDF når man først bygger. :) -Arne En kasse blir ikke mer tett om du bruker MDF. Det har heller med nøyaktigheten på kapping av plater å gjøre, samt tetting av skjøtene. Ikke materialtypen. Siter Mvh Tony Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jobbe Skrevet Januar 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2007 Det er IKKE noe problem å bruke sponplate.det har jeg selv gjort,å det lekker ikke en eneste fjert luft en jævla plass =) men du må selfølgelig lime mellom alle platene,anbefaler også skille vegg mellom subbene.Btw,det er ikke alltid like lett å få lyden fra bagasje rommet å inn i coupe'en,så porta kasse er å anbefale,og et triks for å få mest mulig lyd inn i coupe'en er å dra rørene fra kassen å videre ut å inn gjennom hatt hylla.Pass på at rørene ikke blir for lange i forhold til diameteren da dette gir dårlig lyd. Siter 1xStroker 15" (+BF7501) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Typhon Skrevet Januar 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2007 Det er IKKE noe problem å bruke sponplate.det har jeg selv gjort,å det lekker ikke en eneste fjert luft en jævla plass =) men du må selfølgelig lime mellom alle platene,anbefaler også skille vegg mellom subbene.Btw,det er ikke alltid like lett å få lyden fra bagasje rommet å inn i coupe'en,så porta kasse er å anbefale,og et triks for å få mest mulig lyd inn i coupe'en er å dra rørene fra kassen å videre ut å inn gjennom hatt hylla.Pass på at rørene ikke blir for lange i forhold til diameteren da dette gir dårlig lyd. Hvorfor er porta kasse å anbefale?? Og er ikke anbefalt å bare "dra porter gjennom hatthylla". Blir IKKE bra lyd av det... Siter Mvh Tony Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet Januar 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2007 Det er IKKE noe problem å bruke sponplate.det har jeg selv gjort,å det lekker ikke en eneste fjert luft en jævla plass =) men du må selfølgelig lime mellom alle platene,anbefaler også skille vegg mellom subbene.Btw,det er ikke alltid like lett å få lyden fra bagasje rommet å inn i coupe'en,så porta kasse er å anbefale,og et triks for å få mest mulig lyd inn i coupe'en er å dra rørene fra kassen å videre ut å inn gjennom hatt hylla.Pass på at rørene ikke blir for lange i forhold til diameteren da dette gir dårlig lyd. Jeg ville ikke anbefalt dette med portene opp gjennom hattehylla. Dette av den enkle grunn at det er ikke bare portene det kommer lyd av. Du vil få upresis lyd som fort blir buldrete og slitsomt og høre på.. Har bygd slik selv, og funnet ut at element og port bør alltid spille i samme rom :) Siter -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-Helge Skrevet Januar 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2007 Trådfører: MDF er, hvis ikke tar helt feil, plater som blir brukt i gulv på f.eks hus. Som sakt, veldig tettpakket og sterkt. Noe som igjen sier at det er veldig tett for luft ''fising'' mulig det men de gulvene jeg har vært med å legge har vi brukt spon:=) selvfølgelig må kassen være tett men dette er det ikke materialvalget som avgjør men jobben du gjør når du måler/kapper. Fikk du svar Odd-Helge? Du vet vel dette, gjør du ikke? joda,se under avataren min så skjønner du;) men det jeg ville frem til er at du kan like godt bruke sponplate,spesielt hvis du bor litt "usentralt til slik jeg gjør og må vente i "votter og vinter" på at den lokale trelastforetningen skal bestille inn:( 22mm gulvplater har alle på lager skulle man tro (iallefall her oppe i ingenmannsland)og det funker like greit. Siter Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.