Gå til innhold

Brukroa-garadge: 68' Ford 20M TS HT - Det umulige, en utfordring.

Ranger emnet


Brukroa-trimning

Anbefalte innlegg

Det hele starta rett før jula 2006 med et spørsmål ifra Fartstripa her på forumet om jeg kunne ta på meg noe karosseri arbeid på bilen hans mot en Audi GT Coupè og en 10VT motor i bytte. Jeg syns dette var et godt tilbud, og takket ja.

 

Her kommer noen bilder av bilen i sånn den var før vi begynte på den.

20M1.jpg

CIMG1504.jpg

CIMG1505.jpg

CIMG1506.jpg

CIMG1507.jpg

CIMG1891.jpg

CIMG1894.jpg

CIMG1895.jpg

CIMG1893.jpg

 

 

Planene for bilen er å pusse den opp igjen til orginal stand og rette opp igjen tidligere feil som er gjort. Det som må gjøres er å bytte øvre og nedre bakplate, begge bakre hjulbuene, begge kanalene, venstre dempertårn forran, få vekk den rusta som er, pusse ned, sparkle og lakkere hele bilen og pusse opp igjen interiøret. Dette var i grove trekk hva som skal gjøres.

 

 

Nå etter nyttår fikk vi bilen inn i verkstedet og begynt på arbeidet.

 

Her er noen bilder av det som er gjort.

CIMG0195.jpg

CIMG0194.jpg

CIMG0187.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 117
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En 20M er tøft. Åssen motor er det som står i denna da? Største 2,8 eller?:)2222222

 

Disse bilene har jeg sansen for, men voldsomt til iallfall overflate rust. Ser ut som om den ene hjulbuen bak er bytta, mnen det så ikke så bra ut det heller..:(

På med rustbeskyttelses grunning etter svesing!!:D Frontplata så iallefall pen ut. Å tanke de bilene der er så tøft særlig når bensin lokket er det det er:D

 

Men ta vare på den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 20M er tøft. Åssen motor er det som står i denna da? Største 2,8 eller?:)2222222

 

Disse bilene har jeg sansen for, men voldsomt til iallfall overflate rust. Ser ut som om den ene hjulbuen bak er bytta, mnen det så ikke så bra ut det heller..:(

På med rustbeskyttelses grunning etter svesing!!:D Frontplata så iallefall pen ut. Å tanke de bilene der er så tøft særlig når bensin lokket er det det er:D

 

Men ta vare på den!

 

Forrige eier har lekt seg hardt med sveise apparat, og tettet hele baken på den. skjermbuene er også byttet, men han har hatt det travelt, så det har slått seg. Nye skjermbuer er skaffet, og jeg har bestilt nedre bakplate. Så jeg regner med at det kommer litt update til helga om ikke før..

 

Det er den originale 2.3'n som sitter i den nå. Motoren er i så god stand, at jeg tviler på at det blir gjort noe annet enn litt pynting på utseende der. Men det hadde jo vært moro med 2.8 i den.

Denne bilen kom vel bare med 2.0 og 2.3. først når p7-2'n kom med 26M at de større motorene dukket opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20M var å få med 2,8 det veit jeg iallefall:)

 

det er nok lettere å få tak i en 2,8 men du kunne bytta om til toppene fra 2,3 til granada mk2s2 de har høyere komp. da får du 114hk og ikke 108 som det er i din nå:P Hehe

 

Ja, men det var først fra 69 at du hadde de større motorene.. og 2.8 fikk du i 26M.. Men veldig mange av bilene som ruller på veien har fått større motorer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P7-1 – jubileumsbilen

 

Den 14. august 1967 ble den nye modellen presentert for pressen og publikum. Ford hadde på de to foregående modellene P3 og P5 markedsført dem under navnet "De fornuftige linjene". I pressen ble den nye modellen nærmest slaktet. Det knappe året P7a modellen var på markedet, ble bortimot en katastrofe for Ford.

 

Problemene startet allerede høste 1966 da Opel presenterte sin nye Opel Record C-modell. Salgstallene til Ford gikk drastisk ned. Den nye Ford-modellen klarte på ingen måter å rette på dette. Salget gikk ned fra 248000 17m/20m i 1966 til 154000 17/20m i 1967. Heller ikke RS-modellene som ble presentert i mars 1968 klarte å rette på de katastrofale salgstallene.

 

Da den nye modellen ble sluppet ut på markedet i august 1967, kunne man velge blandt 35 seriemodeller. Alt fra 17m med 1,5 liters V4 motor på 60 HP DIN til 20m TS Hardtop med 2,3 liters V6 på 108 HP DIN. Bilen kunnes fåes som: 2 dørs sedan, 4 dørs sedan og 2 dørs Hardtop, samt 3 dørs Kombi/Varebil og 5 dørs Kombi. Karl Deutsch fra Køln-Braunsfeld bygget i alt 17 stk. cabrioleter av P7a modellen. I tillegg laget karosserifirmaet Welch fra Main i Tyskland noen ytterest få eksemplarer. En av disse går i dag på norske skilter.

 

20m-en skilte seg vesentlig seg ut fra 17m-en. Den var utstyrt med annen grill, luftinntak på panseret og en mye kraftigere heck med liggende baklykter. Det nye karosseriet hadde fått noe større yttermål i forhold til forgjengeren P5 uten at dette hadde resultert i større innvendig plass.

 

Selv om mottakelsen og salget av P7a modellen generelt sett var dårlig, ble denne modellen godt mottatt i Norge. Totalt ble det produsert i underkant av 156.000 biler i perioden august 1967 til august 1968. I dag er P7a modellen en meget populær bil blandt "m"-frelste. Dessverre er alt for mange gått i pressen, men fortsatt har vi i Norge et godt utvalg av de forskjellige typene, mange representert i klubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det var først fra 69 at du hadde de større motorene.. og 2.8 fikk du i 26M.. Men veldig mange av bilene som ruller på veien har fått større motorer..

 

Mener du at det bare var 26M som hadde 2,8 og ikke 20M? nabon hadde en org. 20M med 2,8 V6 på 136 hk. samme som i granada. Husker bvel og merke ikke års. mod..

 

Hvis du også mente 20M etter 69' Så beklager jeg! Da mistforsod jeg deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår