VW1300T Skrevet Januar 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2007 Kjøpte en 1978 modell Volvo 242 L våren 2005. Har siden den gang gjort noen oppgraderinger på bilen. Bilen har fått 17" felger, et noe mer sporty understell og en ny motor. Den gamle motoren fikk prøvd seg på banekjøring på Arctic Circle Raceway to helger i 2005 da Sommertreff fant sted. Det ble da 2:16.2 som bestetid. Har ikke målt rundetid med den nyemotoren, men med en effektdobbling bør den bli noe bedre. Får se i løpet av sesongen 2007. OBS: Mange av bildene er av dårlig kvalitet og lav oppløsning. Dette er noen bilder av utgangspunktet: (Klikk på bildene for å se større utgave.) Første modifisering som ble gjort var å polere topplokket: Dette Var mest for å prøve seg litt fram og var en enkel overflate å prøve på. Dette er bilen med nye felger: Motorrommet med den gamle B19A'en: Har i kun gjort kosmetiske endringer så langt, foruten byttet luftfilter. Denne modifiseringen måtte til for å få senkesettet godkjent pga. forspenning av fjærene (e.l.): Etter å ha prøvd bilen på bane (Arctic Circle Raceway) med den gamle B19A'en to ganger, var det dags for å finne en noe kraftigere motor. Valget ble en B23ET fra Volvo 740 Turbo. Det var fortsatt viktig å holde kostnadene nede som student. Ellers skulle ombyggingen godkjennes og bilen skulle være kjørbar også til normalt bruk. Siden dette var mitt første motorbytte fikk jeg god hjelp underveis... og vi klarte det på en drøy uke! Tusen takk gutter og jente! Noen bilder av B23ET'en (lav oppløsning): Da va eksosen i hus: Intercooler (600x300x76mm): 3" silikonslanger: Boostcontroller: Oljekjøler, dumpventil, filter til veivhusventilasjon og noen slangeklemmer: Radiator: Motorbyttet: Den gode gamle B19A'en, før arbeidet begynner. Gammelmotoren er kommet ut. Tomt motorrom.. Nymotoren Motorrommet klargjøres for ny motor. Blir bra dette. Stor intercooler mellom lyktene.. Nymotoren er omsider kommet inn. Ting begynner å komme på plass, men det mangler et rør. Enkelte deler måtte spesiallages. Som f.eks. dette røret fra intercooleren og til innsuget. Først tapes det sammen slik det skal stå før sveisingen begynner. Ferdig fabrikert rør. Ikke de fineste sveisene eller ideelle vinkler med tanke på luftstrøm/flow. En midlertidig løsning som kanskje blir værende der en stund. Det begynner å nærme seg ferdig, bare noen detaljer gjenstår. Litt mer oppdatert liste over hva jeg har på bilen og hva som er tenkt men mangler. Motor: V - B23ET X - 531 topp - portet++ X - Datasprut (etter hvert) V - Boostcontroller V - Intercooler V - Dumpventil V - Konfilter V - Oljefilteradapter (ikke montert) V - Oljekjøler (ikke montert) Effekt: V - ca. 180 gamp på bakhjulan :win Girkasse / drivverk: X - Getrag 262 ? V - Diff.brems (lamell) X - Truetrack sperre (etter hvert) V - Clutch Chassi: V - Gule Koni V - Lesjöfors senkefjærer Bremser: X - Ventilerte skiver (m.m.) Felger & dekk: V - 17" felger med 215/40-17 dekk X - 16" eller 17" felger til drifting / banekjøring Interiør: V - Bøtteseter med 3-punktseler (lånt inntil videre) X - 6-punktseler X - Bur V - Sportsratt V - Turteller med shift-light V - Diverse målere for trykk og temperaturer V = Montert i bilenV = I hus, men ikke montert i bilen X = Ikke handlet inn eller bestemt Siter ArcticRacing.net Bruksbil: BMW 316i (E46) Prosjektbil: BMW 320i (E36) Veteranbil: VW 1300 / Volvo 242 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scrat Skrevet Januar 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2007 ser morro ut detta:thumb :m'm: Siter -67 VW boble (herbie) -78 Volvo 242 V8 -78 Volvo 242 4x4 turbo Sheriff Edition -01 Ford F250 *Powerstroke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VW1300T Skrevet Januar 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2007 Takk.. Det er morro å bygge bil ja! Tenkte det var på tide å starte en prosjekttråd her nå, har jo gjort litt på bilen og mer blir det etter hvert. To små filmer av prosjektbilen: Siter ArcticRacing.net Bruksbil: BMW 316i (E46) Prosjektbil: BMW 320i (E36) Veteranbil: VW 1300 / Volvo 242 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Januar 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2007 nice :) stå på ! Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoR-Sport Skrevet Januar 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2007 liker planene dine, kommer til å bli bra dette! ;) Siter -Volvo 245 16v Turbo Prosjekt- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VW1300T Skrevet Januar 19, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2007 Takk! Har også tro på at det kan bli bra, men det går noe langsomt fram for tiden. Har lyst til å bygge prosjektet videre opp mot drifting og banekjøring, men den skal fortsatt være godkjent for gate så jeg må vel begrense meg litt! Har lakkert rørene til intercooleren og gjort noen småting ellers på bilen siden de siste bildene ble tatt. Får prøve å ta et nytt bilde av motorrommet snart. Ellers ligger det noen nye lykter som venter på montering. Det gjør jo også oljekjøleren og boostcontrolleren så jeg har da litt å gjøre før jeg er fri for deler.. Har hørt at en boostcontroller skal gjøre stor forandring.. Gleder meg til å se hvor mye tidligere ladetrykket kommer når den er montert. Siter ArcticRacing.net Bruksbil: BMW 316i (E46) Prosjektbil: BMW 320i (E36) Veteranbil: VW 1300 / Volvo 242 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kadett_c Skrevet Januar 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2007 Dette ser bra ut, fin bil :) lyst til å røpe pris på den boostcontrollern eller ? :D Siter *1995 Opel Astra* *1986 Mercedes Benz 300E W124* X*volvo 240GL 1990* SOLGT X*Opel kadett c, 20se 1978 prosjekt* SOLGT x*1980 Honda civic 1.3* vrak Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VW1300T Skrevet Januar 19, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2007 Dette ser bra ut, fin bil :) lyst til å røpe pris på den boostcontrollern eller ? :D Den var ikke så dyr.. ca. 500 kroner. Får sikkert både tak i billigere og bedre, men tror den holder til mitt bruk (omkring 0,8-1,2 bar). Siter ArcticRacing.net Bruksbil: BMW 316i (E46) Prosjektbil: BMW 320i (E36) Veteranbil: VW 1300 / Volvo 242 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Januar 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2007 hvorfor får du tidligere trykk ved montering av boost controller? Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VW1300T Skrevet Januar 19, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2007 hvorfor får du tidligere trykk ved montering av boost controller? Slik jeg har forstått det gjør boostcontrolleren slik at wastegaten er helt stengt fram til innstilt trykk og først ved ønsket trykk åpner wastegaten. I stedet for at wastegaten åpner litt og litt ettersom trykket øker. Kan selvfølgelig være jeg som har missforstått helt da.. :eek: Siter ArcticRacing.net Bruksbil: BMW 316i (E46) Prosjektbil: BMW 320i (E36) Veteranbil: VW 1300 / Volvo 242 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Januar 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2007 wastegaten reguleres jo av aquatoren din, som er stilt inn på et gitt trykk. og skal du regulere den må det gjøres andre ting en boost controller. Det du kan oppnå er et jevnere trykk oppover, og at trykket står der et skal stå om aquatoren din er sliten. Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VW1300T Skrevet April 17, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2007 Det har egentlig skjedd ganske lite her i det siste, men kommer med noen nye bilder nå. Motoren har fått lakkerte IC-rør i samme fargekode som bilen. Dumpventilen er montert på nytt. Boostcontrolleren er montert. Montering av boostcontrolleren resulterte i et fast trykk over et bredere turtallsregister enn tidligere. Om dette ble oppnådd tidligere enn før monteringen er usikkert, men trykket var jevnt på topp ved pådrag. Oljekjøleren er også klar til montering nå. Siter ArcticRacing.net Bruksbil: BMW 316i (E46) Prosjektbil: BMW 320i (E36) Veteranbil: VW 1300 / Volvo 242 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet April 17, 2007 Rapporter Share Skrevet April 17, 2007 Nice prosjekt :-) Importerte du delene fra ebay eller? Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VW1300T Skrevet April 19, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 19, 2007 Delene jeg så langt har brukt er kjøpt av forskjellige firma i Norge eller laget selv (er fortsatt ikke så mange av dem...). Siter ArcticRacing.net Bruksbil: BMW 316i (E46) Prosjektbil: BMW 320i (E36) Veteranbil: VW 1300 / Volvo 242 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NM-Performance Skrevet April 19, 2007 Rapporter Share Skrevet April 19, 2007 wastegaten reguleres jo av aquatoren din, som er stilt inn på et gitt trykk.og skal du regulere den må det gjøres andre ting en boost controller. Det du kan oppnå er et jevnere trykk oppover, og at trykket står der et skal stå om aquatoren din er sliten. pga at wg består av belg og fær vil denne ikke holde 100% tett for så å åpne ved et vist trykk.. den vil lekke ut litt eksos etterhvert som trykket kommer. Med boostkontroleren er det riktig som erik sier.. den holder stengt helt til forhånsinnstillt trykk. og dermer bygges tryket raskere. så du kan på en måte si at du får tidligere ladetrykk. overtrykket begyner ikke tidligere. men man får et høyere ladetrykk på et lavere turtall. Ladetrykkskurven blir brattere altså Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.